Ga naar inhoud

Welke spanningsregelaar


 Delen

Aanbevolen berichten

Hoeveel volt heeft de accu bij stilstand (alles uit).  En tijdens starten?

 

Ik vermoed dat VFRikus gelijk heeft:  eerst sowieso accu volledig opladen.  Wel gek dat de benzinepomp niks doet......dus idd zekeringen checken.

aangepast door Eric
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je misschien bij het aansluiten van de SR de rode (+) en de groene (-) draden tegen elkaar zijn gekomen.

Hierdoor gaat de hoofd zekering stuk (30 amp) of te wel Main Fuse B

Zie foto

 

233441341_MainFuseB.thumb.jpg.13cc945ab12bc576b899ac4e6dcfd769.jpg

 

Voorkant accu

1059128844_Fuse30amp.thumb.jpg.d376a6759e3b21d44802e149d5eb687f.jpg

 

 

aangepast door Johan
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meet eens met een multimeter of er 12 V spanning komt op de stekker van de brandstofpomp, als de motor op contact wordt gezet.
Als je hier geen 12 V spanning krijgt dan ligt de storing in het circuit ervoor.  Het kan een relais zijn.  Bij het subframe, rechterzijde zitten 2 dezelfde type relais. Eén voor de brandstof toevoer afsluiten, de ander is de motor-stop relais (type nummers zijn exact hetzelfde). Wissel deze eens om (wel eerst de accu loskoppelen, - pool even los van de accu voordat je dat doet), dan beide relais verwisselen, en opnieuw testen.

 

Ik heb twee weken geleden soortgelijk probleem gehad. Had de achterpartij van de achterbrug, ketting, kettinggeleider en kettingkast helemaal schoongemaakt en aangekoekt vet verwijderd en alles goed schoongemaakt.

Tevens heb ik toen de koplampunit vervangen (wat schade uit het verleden) en preventief de koplampen vernieuwd en dashboard verlichting nagekeken. Dus wel wat stekkertjes even los gehad. Maar alles weer goed aangesloten zoals het zat.

Na alles weer in elkaar gezet te hebben, geen brandstofpomp geluid bij het op contact zetten van de motor. Had toen nergens sluiting gemaakt dat wist ik zeker, zekeringen waren allemaal nog prima (simpel door de meten met een de piep-stand  om doorverbinding te testen. De zekeringen hebben aan de bovenzijde 2 kleine aluminiumkleurige puntjes daar kun je de meetpennen opzetten en zo de zekering testen of die is doorgebrand of niet.

 

Kill-switch meerdere keren op en neer gedaan, helemaal niks, alles deed het verder wel (dashboard verlichting, richtingaanwijzers, dimlicht etc.. en zelfs de startmotor draaide rond. maar geen geluid van de motor van de brandstofpomp).

Ik heb toen beide relais omgewisseld.  En de twee brede stekkers van de ECU unit één voor één losgetrokken (en pinnetjes geïnspecteerd, alles zag er nog schoon uit) en weer op dezelfde plek vastgeklikt.  Daarna deed de brandstofpomp het weer.  Uiteindelijk weet ik nog niet exact wat het geweest is. Ik kreeg geen spanning bij de stekker van de brandstofpomp bij het op contact zetten toen.

 

Of een relais was verkleefd, of de ECU heeft een bepaalde geheugen / status gehad waardoor de relais van de brandstofpomp niet werd bekrachtigd door het stuursignaal. Heel vreemd, maar hierna de handelingen die ik heb gedaan ook geen problemen meer gehad.  Brandstofpomp blijft het nu goed doen.

 

Altijd even de accu - pool loshalen (en van contact af) zodat de kabelboom helemaal spanningsloos is als je met stekkers, relais etc. bezig gaat.   Dan blijft het veilig en kun je geen kortsluiting maken.

 

Als de startmotor wel ronddraait dan heb je mijns inziens voldoende spanning en stroom van je accu om te motor te kunnen starten.

De relais kun je overigens ook even eruit halen en los doormeten en testen met een 9V batterij of je de klikjes hoort dat het relais schakelt.

 

aangepast door edk
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor mijn late reactie.. 

Inmiddels doet die het weer idd waren 2 kabeltjes tegen elkaar aangekomen en is de zekering eruit geslagen.

Accu gaat tijdens het lopen boven de 14 uit dus spanningsregelaar is perfect.

Bedankt allemaal voor jullie feedback

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 3/25/2020 at 9:20 AM, Michel Feenstra said:

Tot de accu boven de 14 v komt

Ah, ik begrijp eindelijk wat je bedoelt.
Ik las dat de accu uit ging, dus geen spanning meer gaf.
Maar jij bedoelde dat de maximale boordspanning over de accu oploopt tot 14 Volt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...