Ga naar inhoud

verlichting op kleding word verboden.


tourristic
 Delen

Aanbevolen berichten

In de wegenverkeerswet word artikel 41b toegevoegd waarin staat dat verlichting op kleding en helm verboden is.  

U bent gewaarschuwd!

 

https://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/25007-verlichting-op-motorhelm-of-motorkleding-wordt-verboden

aangepast door tourristic
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor het delen. Zo heb ik ooit nog eens een boete moeten betalen omdat ik in mijn auto een toendertijd verboden derde remlicht gebruikte:blink: Zou dus zo kunnen zijn dat bijv. zo'n derde remlicht in de helm straks wel weer gewoon mag of zelfs verplicht is:scratchchin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou me niets verbazen.
Ze wilden mij ooit eens 2 dagen voordat we overgingen naar het kleine formaat kenteken voor de motor een boete geven omdat ik al zo'n kleine versie erop had waar ik al jaren mee rond reed.
Ik vroeg of ze nog niet klaar waren met de leesbrilletjes uitdelen en ik daarom een boete zou krijgen voor die 2 dagen... dat gezicht :schater: (ik heb af en toe moeite mijn mond te houden op momenten dat ik het eigenlijk beter wel kan doen :blush:).

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie zaak, verlichting moet simpel blijven. Niet eerst moeten constateren wat je nu ziet knipperen of branden alvorens je gaat/kunt reageren.

Bij auto's net zo, een willekeur aan mistlampen die gaan mee branden bij insturen van een bocht.  (o.a. bij rotondes)

En knipperlichten, mooi al dat dynamische spul maar iets teveel kermis gehalte qua veiligheid is mijn mening.

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat vind jij. Het is bewezen dat auto's nu veel meer zicht hebben mbt de verlichting die NIET te vergelijken is met pak hem beet 20 - 30 jaar geleden. Hierdoor is de kans dat ze meer zien ook toegenomen,

De Dagrij verlichting (DRL) is daar een mooi voorbeeld van, ze zijn gewoon goed zichtbaar, ook als het reguliere dimlicht uit is. Er zijn nog wel verbeteringen te boeken door te zorgen dat de achterlichten het ook doen met die DRL lampen maar al met al is het veel beter dan dat het was.

En ja, je kan het kermis noemen maar ik ben blij als ze knippers uberhaupt gewoon gebruiken en stoor me niet aan moderne led techniek en een mistlamp die mee brand in sommige gevallen.

Het is een beetje typisch Nederlands om van nieuwe technieken wat te vinden, we zagen dat namelijk ook bij het 3e remlicht in de jaren 90 (vonden sommigen ook overdreven), de contour verlichting aan de zijkanten die we eerst bij de US cars zagen en je moest uitschakelen en later kwam

Volvo ermee en was het opeens veilig. De laatste 10 jaar steeds meer DRL en met name ledtechniek (patserbak, sjonnie tuning, etc etc etc).

Hetzelfde met zijreflectie op de fiets, wie herinnert de jaren 80 nog ?  De staat verplichte ons dat, en de meesten vonden het ook maar onzin en vonden dat ze ons op kosten jaagde, etc etc etc. Uiteindelijk zat het bij de banden er standaard op en je hoort niemand meer over zijreflectie.

 

Vwb de motor kan je mijn inziens niet genoeg opvallen en als het geen hinderlijke knipperende kerstboom is dan vind ik dat een fatsoenlijk verlichte velg,  jas en/of helm de veiligheid ten goede komt.

Je zult dus iets moeten vastleggen mbt kleur keuzes en verlichtings methodes.

En waar hebben we het over ? Het overgrote deel van de rijders ziet alleen daglicht en is het dus helemaal geen issue.

 

aangepast door MichelDB
Quote van voorgaand bericht niet nodig
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van mening dat niet alle nieuwe technieken altijd maar beter en beter zijn.


Ik ben opgegroeid met een vader als politie man. In de jaren 80 had ik de reflectoren al op mijn fiets ruim voordat het verplicht werd. Iets met teveel

ongelukken met fietsers en de praktijkervaring van mijn vader.
Maar die reflectoren hebben niets met knipperlichten te maken. Ook geven ze geen licht vanuit hun zelf en ook kun je er geen richting mee aangeven.

Het is een opvallende reflecterende verlichting in het donker als het moet. Daarom is het o.a. ook breed toegepast op kleding en schoenen. En zelfs op je motorpak.


Verder leven we helaas een beetje in een ikke ikke maatschappij.
Ja de mensen in de auto zien inderdaad meer met de huidige verlichting, maar het overige verkeer juist minder.
Er is gewoon een limiet aan het hoeveelheid licht dat jij kunt schijnen op een tegenligger zonder hem te verblinden. 

 

Zo even een greep uit het internet:

https://www.ad.nl/auto/wat-je-zelf-kunt-doen-tegen-oogverblindende-moderne-koplampen~a7dd3f6d/

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4935086/anwb-koplampen-feller-led-dagrijverlichting-verblinden

https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/autoverlichting-en-autoruiten/autoverlichting-ergernis-en-regels

https://topgear.nl/autonieuws/autoverlichting-wordt-steeds-feller/

https://www.tankpro.nl/pompshop/2019/11/29/anwb-koplampen-te-fel-aantal-klachten-neemt-toe/?gdpr=accept

https://volzicht.nl/koplampen-werken-verblindend-voor-de-ogen/

 

 

Vroeger kreeg je een bekeuring als je van die “dynamische” knipperlichten ( knightrider) op je auto zette. Maar op de één of andere manier

heeft de auto industrie het voor elkaar gekregen om het als veiliger te bestempelen. Waarom? Omdat ze zich graag willen onderscheiden van de rest daar begint het mee. Anders/uniek verkoopt o.a. lekker.
Voor de rest is het niets meer dan een gimmick. Voegt geen veiligheid toe in mijn ogen.

 

https://newmobility.news/2017/05/02/dynamische-richtingaanwijzers-verhogen-de-veiligheid/

 

Mensen gaan met hun ogen het lampje van het dynamische knipperlicht volgen, dit leidt simpelweg af. Ook zie je dat de DRL verlichting het knipperlicht overneemt.

Dus gewoon wit licht en dan opeens gaat dat licht uit aan 1 kant en duurt het wel tot een seconde voordat het opeens van kleur verandert en het licht oranje wordt. Hier moet je dus op wachten om zeker te zijn van de bedoeling van dat voertuig.  In plaats van dat je direct uit je ooghoek ziet dat er een knipperlicht oplicht, moet je gaan onderscheiden. En natuurlijk zijn er hordes mensen die dit allemaal oké vinden. Maar het is zeker niet veiliger voor iedereen in  mijn ogen.  Een knipperlicht moet herkenbaar zijn en niet verrassend of te lang aandacht trekken vanwege de uitvoering, of allemaal verschillend wat je nu dus hebt.

Maar het moet nu eenmaal hightech zijn en uniek……

 

Het vastleggen van verlichting en kleur ligt al vast in de wet. Helaas is het
interpreteren daarvan iets te ruim.  Heb je ook wel eens lopen schelden op
een Amerikaanse auto met alleen het rode licht dat gaat knipperen, zodat je drie keer moet kijken of hij nu remt of richting aan geeft?

 

Veiligheid moet voor iedereen gelden. Ook je mede weggebruikers.
Het is niet typisch Nederlands, het is meedenken.
En inderdaad dit is mijn mening.

 

 

 

aangepast door Mhiam
Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe zijn (auto) koplampen zo afgesteld dat ze recht vooruit en naar rechts in de berm schijnen, en natuurlijk zeker tijdens de opkomst van de xenon verlichting gooide men in allerlei ongeschikte koplampen dergelijke lampen met een zooitje strooi licht waar je een hele wiet kwekerij op kan laten groeien... Ik denk wel dat we wat dat betreft de slechte tijden wel een beetje gehad hebben kwa auto's.

 

Er zijn alleen momenten dat je toch soms twee koplampen in je face krijgt, bijvoorbeeld in een bocht of als er een heuvel in de weg voor je zit, en ja dat is hinderlijk...de kunst is om er juist niet in te kijken en je focus te houden waar je heen wilt dan heb je er de minste last van.

 

Wij motorrijders hebben echter vaak onze Mont vol over de auto koplampen, maar ik zie menig bmw GS of soortgelijke hoogpoter motorrijders met een hele kermis aan bijverlichting op t frame rijden, die ook bij grote regelmaat recht in je face schijnen...

 

Dus ja kom je toch weer bij een oud gezegde, Verbeter de wereld, begin bij jezelf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn extra lampen heb ik ook meestal aan staan maar die staan laag genoeg zodat mensen er geen last van hebben.
Ook mijn LED koplamp lijkt nu goed te zijn want ik heb beter licht voor me en geen seiners meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Same here, in januari nog een Shark Skwal 2 gekocht met lampjes. Werd niks gezegd over dat het er uit ging.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, dendro zei:

Ik heb verlichting in mijn helm zitten (Sharm) met CE keur.

Is dat nu ook verboden?

CE keur is een veiligheidskeur die aangeeft dat hij aan de veiligheidseisen van de Europese Unie voldoet. Dat zijn dan de eisen voor de bescherming van je hoofd en niet een veiligheid door zogenaamde betere zichtbaarheid.
Er mogen wel lampjes op zitten maar je mag ze op de openbare weg niet aan hebben, net als bij auto's (al doen sommigen het ook bij een motor) die neonlichten aan de onderkant. Het mag maar je mag ze niet aan hebben op de openbare weg.
Leuk voor treffens als je er van houdt en dat zal ook voor extra lampjes op de helm gaan gelden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, VFpiotR zei:

Same here, in januari nog een Shark Skwal 2 gekocht met lampjes. Werd niks gezegd over dat het er uit ging.  

 

Volgens mij heb ik dezelfde.

Vreemde regel. Wat is er mis met wat extra zichtbaarheid.

 

Maar goed we zullen ons erbij neer moeten leggen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd

Er is wat in te komen in dat het voor afleiding ipv alertheid zorgt... maar die kleine lampjes op mijn helm lijkt me niet, heb ook de meegeleverde reflecterende stickers voor in Frankrijk er op geplakt en die vallen veel meer op dan de lampjes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, dendro zei:

 

Volgens mij heb ik dezelfde.

Vreemde regel. Wat is er mis met wat extra zichtbaarheid.

 

Maar goed we zullen ons erbij neer moeten leggen.

 

Op een gegeven moment zie je door de lampjes het licht niet meer.
Extra lampjes zoals de verstralers als ze niet te hoog staan vind ik geen probleem want die zijn gewoon wit  en wijzen naar voren op een logische plek.
Alles op vreemde plekken die ook nog eens afzonderlijk van de motor kunnen bewegen zijn eerder verwarrend en dus onveiliger dan dat ze bijdragen aan de veiligheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...