Ga naar inhoud

Enkele vragen voor aanschaf


LeRoi50
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

 

Ik ben druk aan het rondkijken op het forum om informatie te vinden over de VFR1200 (geen DCT) ivm voorgenomen aanschaf.

De meeste antwoorden staan zeker op het forum, zij het waarschijnlijk verspreid over meerdere topics.

Vandaar dat ik toch dit topic wil inschieten, ik hoop dat het okay is.

 

Nu weet ik na al die jaren denk ik wel waar op te letten in het algemeen bij de aanschaf van een motor en hier vond ik al een uitgebreid topic over op het forum.

Ook moet ik nog een keer een goede proefrit gaan maken op een VFR1200, misschien is het wel helemaal niks....maar dat geloof ik niet! 😉

Maar daar de VFR1200 mij verder niet bekend is heb ik nog wel een paar specifieke vragen.

 

- Je hebt de eerste generatie (tot 2012) en de 2e generatie (vanaf 2012), in z'n algemeenheid weet ik de verschillen....tankinhoud, zadel, motormanagement, traction control.

  Maar wat is verstandig, een 1e generatie met weinig km maar wel wat extra's zoals bijvoorbeeld een hogere ruit, comfort zadel, goede after-market uitlaat?

  Of is het toch echt beter uit te kijken naar een 2e generatie model met de verbeteringen ook al heeft die meer kilometer....richting de ton zeg maar?

  Ik zie het maar zo, met het prijsverschil kan je makkelijk maatregelen nemen om de tekortkomingen op te lossen denk ik.

  Ik denk dan aan een Powercommander of Rapid bike of een KFR module (heb ik iig ook over gelezen).

  Houd deze redenatie steek of zit er meer achter?

 

- Zijn er verder nog specifieke zwakke punten? Ik weet bijvoorbeeld dat bij de FJR1300 het smeren van de achtervering linkage kritiek is en een gedoe.

  Ik weet dat 1e generatie VFR1200 motoren last hadden van vast gaan zitten van de remmen, is dat te herkennen aan modelnummers?

  En zijn er dingen zoals wiellagers en lagers in het cardan die er om bekend staan zwak te zijn of ABS pompen die falen?

 

- Zijn er recalls die gedaan moeten zijn? Dat is denk ik wel na te gaan bij Honda Nederland denk ik aan de hand van het VIN nummer?

 

- Moet ik speciaal letten op abnormale dingen zoals (sub)frame scheurtjes die bekend staan voor te komen?

 

Voor zover bedank vast en als me nog wat te binnen schiet zal ik eerst goed zoeken voor het hier bij te gooien.

 

Thanks

 

 

aangepast door MichelDB
Verplaatst naar Modelinformatie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het smeren van de link van een FJR is na de eerste keer helemaal geen gedoe, mits je weet hoe.
Het probleem was dat de bout van een van de linkbevestigingen er niet uit kon doordat de uitlaat er voor zit.
De truc binnen de FJR-club (daar ben ik ook sponsor) is de bout doorzagen, en de nieuwe bout vanaf de andere kant door te voeren. En dan zit de uitlaat niet in de weg.

Maar zelfs dan wordt smering van het linksysteem te weinig tot niet gedaan. Ook bij Honda"s kom ik het maar zeer zelden tegen dat er voldoende vet in zit.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt iid op de FJR1300, dat hebben ze fabriek af niet handig gedaan.

Maar op de mijne is dat al gefixt en is het nu relatief makkelijk te doen.

Is dat nog lastig bij de VFR om los te halen?

 

 

aangepast door MichelDB
Onnodige quote verwijderd
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoveel vragen... maar alle info is op het forum aanwezig. Kort samengevat:

Zeker eerst een proefrit maken want het blijft een V4 met zijn eigen karakter en dus is het onderin geen naaimachine. De gasaanname kan effectief een stuk beter (met dank aan de milieunormen), maar bespaar je de kosten van een Power commander en ga ineens voor een ECU-flash (zoek maar een keer op Sabsteef).

Met de ECU-flash en een aangepast zadel komt het verschil tussen gen1 en gen2 uiteindelijk nog neer op wat cosmetica (Led achterlicht en andere tellers), een halve liter extra benzine en de TC. Die laatste is zeker in de regen een plus.

Naast het gladde zadel (gen1) is het grootste aandachtspunt de verstelknop voor de achterveer die vaak vastloopt. Hyperpro of Wilbers lossen dit voorgoed op...Voor het overige heb ik op een kleine 80.000 km echt nog geen enkel mankement gehad. Van een scheurend frame of vastzittende remmen heeft mijn 2010 alvast geen last. De sloten zijn wat kwetsbaar en moet je bij aankoop zeker checken en nadien goed onderhouden. Tot slot is er een (gratis uiteraard) terugroepactie voor de cardan geweest.

Kilometerstand lijkt me bijzaak (en weinig betrouwbaar). Ik zou veel meer belang hechten aan een volledige servicehistoriek en de algemene toestand van de motor. Uit ervaring kan ik je vertellen dat een goed onderhouden VFR1200f na 10 jaar amper van nieuw te onderscheiden is.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het meeste is al genoemd maar ik wil nog wel even een ding aanhalen.

Kijk even naar een recente aflevering van het tv programma Opgelicht, ook een topic hier over te vinden.

Vergeet alles wat je denkt te weten over kilometerstanden en koop geen motor met weinig kilometers maar alleen met reële kilometers.

Ik zeg altijd al stilstand is achteruitgang en ondanks dat ik denk dat het niet zo erg is als het programma doet vermoeden is het risico op problemen te groot. Is het niet omdat de tellerstand niet meer klopt dan is het wel omdat je mogelijk extra kosten moet maken vanwege uitgedroogde rubber onderdelen.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De 1200F is altijd al het voorwerp geweest van polemiek. Je hebt lovers en haters. Individuele problemen worden soms ook teveel uitvergroot (zie maar naar Tesla - als er eentje uitbrand is het direct wereldnieuws)

Knalselder maakte hierboven een heel goede samenvatting wat je over de 1200F moet weten.

Feit is dat de 1200F een prachtige motorfiets is, waar je nog jaren plezier aan kan beleven.

De meeste 1200F eigenaars hier op het VFR forum hebben reeds de nodige aanpassingen gedaan, waardoor er effectief een upgrade kan gedaan worden op de standaard uitvoering (vering, flash, nieuw zadel enz.)

Je moet ook weten dat er voor de 1200F (en X) een elektronische cruisecontrol unit beschikbaar is. Het kost wel wat, maar het was voor mij de investering meer dan waard (zoek maar eens op ECC)

Koop je een 1 Gen, zonder TC, dan heb je nog altijd de mogelijkheid om een Bazzaz unit in te bouwen. Dit is een professionele TC unit, met bovendien de mogelijkheid om een Quick Shifter en FI unit uit te bouwen.

De stevigheid van sleutels laat inderdaad een beetje aan de wensen over. Ook dit heb ik opgelost met een nieuwe set stevige aftermarket sleutels. De HISS chip is redelijk makkelijk te verwijderen. Mijn nieuwe sleutels hebben een schuifje waarin je de HISS chip kan opbergen. Het is nu dus heel gemakkelijk om de HISS chip in een nieuwe sleutel te steken.

De vering achteraan. Een tip dit ik destijds kreeg. Nooit verzetten met een warme motor. Na tien jaar heb ik nog altijd geen problemen met de vering gehad.

Verder draait alles rond onderhoud.

Succes!

 

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook de polemiek rond de 1200F in de VFR gemeenschap is heel goed begrijpbaar. Vermoedelijk werd destijds met de 7de Gen een evolutie van de 6de Gen verwacht, maar het werd uiteindelijk een echte breuklijn met de introductie van de 1200F. De oorspronkelijke baanversie van VFR vindt zijn oorsprong namelijk in de racerij (RC45, RC30). Met de introductie van de 1200F kwam er een volledige breuk met het roemrijke verleden. Een "sport" tourer met cardan en een droog gewicht van 267 kg? Bovendien een vrij hoog prijskaart en een heel slecht moment van introductie, namelijk tijdens de economische crisis. De rest is geschiedenis...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gen1 of gen2 is een vraag wat je belangrijk vindt. Halve liter meer zet geen zoden aan de dijk m.i. Enige is het zadel en de TC. Ik mis de TC niet, maar in een bocht uit accelereren moet je even doseren.

 

Zelf kwam ik van een VTEC 2002 en mijn eerste gevoel was “hé.... waar is die power bij optrekken?”. Minder pittig, je voeten niet schuin op de stepjes zetten... de kracht wordt wat vlakker afgegeven door de milieunormen en eenmaal voorbij de 2 gaat het beter. Zeker nu hij geflashed is is het een blijvertje en een genot om te rijden. Ook voor woon-werk met een topkoffer. Ik had het geluk van een comfort zadel.

 

Mijn advies: proefrijden. Het staat je aan of niet. (Qua smaak iig wel anders had het geen optie geweest denk ik). Kijk naar je budget en of het een gen1 is of gen2 hangt af van of je per se TC wil en eventueel een ander zadel. Hoge Km is zoals je kan lezen van anderen niet het probleem met de VFR. Maar je moet na aanschaf bij sabsteef langs (geldt voor beide generaties).

 

Edit: check of de cardan recall is gedaan.

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een correctie op het gewicht. 267 kg is wel degelijk rijklaar en volgetankt. Dit is te vergelijken met 249 kg voor de VTec en in zijn segment helemaal niet zo zwaar. Ook een veel sportievere H2SX zet zonder het meergewicht (en het comfort) van een cardan 256 kg op de weegschaal. Heel veel (vooral Europese) merken schermen met een veel lager drooggewicht of 'rijklaar' gewicht maar wegen geen of maar een deel van de vloeistoffen mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij rijklaar kan je alleen smokkelen met een (bijna) lege tank, de overige vloeistoffen zijn nodig en vallen onder het "rijklaar".

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ook dat scheelt al snel 15 kg of meer. De 800fi weegt droog 209 kg, volgetankt 235! Ik wilde maar aangeven dat 1) heel vaak appelen met citroenen vergeleken worden en 2) de grote VFR voor een 1200 met cardan en volle kuip helemaal niet zo zwaar weegt, al leeft die perceptie wel omdat Honda enkel het volgetankte gewicht hanteert in zijn communicatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor alle waardevolle informatie! Een en ander was ik tegengekomen na veel lezen, vooral die ECU flash is denk ik wel een must. TC hoeft van mij niet persè, heb ik op m'n huidige FJR ook niet en nog nooit een probleem mee gehad. Qua budget moet het wel lukken met inruil van mijn FJR of particuliere verkoop daarvan. Alleen jammer dat er veel zonder koffers te koop staan en koffers tweedehands ook niet dik gezaaid zijn. Ik ga in ieder geval lekker verder spitten op het forum en de occasions in de gaten houden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, vfr noob zei:

Zelf kwam ik van een VTEC 2002 en mijn eerste gevoel was “hé.... waar is die power bij optrekken?”. Minder pittig, je voeten niet schuin op de stepjes zetten... de kracht wordt wat vlakker afgegeven door de milieunormen en eenmaal voorbij de 2 gaat het beter.

Grappig en heel herkenbaar. Dat had ik ook na 11 jaar op de 800fi. Tot ik enkele maanden na mijn overstap een keer van motor ruilde in de Eifel en met de 800fi van een vriend een half uurtje achter mijn eigen 1200f aan moest. Ik was op slag van dat valse gevoel verlost. 2 maanden later was mijn kameraad ook overgestapt op een 1200f... En dan moesten ze nog geflasht worden!

1693956356_P1030290-kopie.JPG.cd1c8a8ba7f4ad0a8b4422325eae1284.JPG

Samen onderweg naar het Zwarte Woud (De KTM's mochten een keer niet mee op de foto 🙂).

aangepast door knalselder
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...