Ga naar inhoud

VFR800FI 1998 Kortsluiting S/R?


JeroenV4
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste VFR liefhebbers. :zwaai:

Ben op dit moment aan het proberen om een maat van mij te helpen zijn VFR800FI BJ:1998 te repareren.

Deze motor ging vorig jaar probleemloos de schuur in maar toen hij hem vorige week zaterdag zijn eerste lente ritje ging maken kwam hij stil te staan.

 

Was er zelf niet bij maar hij haalde de motor uit de schuur en deze starten probleemloos. Toen hij +/- 30km had gereden stopten hij om wat te drinken. Heeft even stil gestaan en wilden weg rijden maar de motor starten niet. Volgens hem deed de pomp het en gooide hij de startmotor rond.

Naar paar keer proberen viel dashboard uit en hoorde hij alleen start relay nog. Hij heeft mij toen gebeld en heb hem met de aanhanger opgehaald en motor gelijk bij mij weg gezet om na te kijken.

 

Heb de accu doorgemeten en deze gaf 11v. Iets wat ik  niet vreemd vond want hij was aardig tijdje bezig geweest om hem proberen te starten en hij was vergeten zijn koplamp uit te zetten.

Heb dan ook mijn motor er naarst gezet start kabels en de motor starten gelijk. Heb hem op laden gecontroleerd toe hij draaide  en deze laden maar een goede 12v bij. Te weinig naar mijn idee.

Heb de motor uit gezet en accu onder druppellader. Moet er bij vertellen vorig seizoen +/- 9maanden geleden is er een nieuwe originele accu in gegaan +/-500km mee gereden.

Nu wordt het echt vreemd! :087:

Volgende dag aan de slag.  Accu had 13v voor starten en op te kijken wat koplamp en brandstof pomp weg trokken heb ik deze voor starten deze nog gemeten.

Om dit te meten  heb ik dus contact aan gezet en de brandstof pomp zeker horen draaien en ook verbruik gemeten!

Daarna heb ik voor het starten ook nog de dynamo doorgemeten door de spanning verdeler los te maken 2 stekkers. De stekker met de 3 gele draden van de dynamo heb ik zo als mooi op dit form beschreven eerst de windingen door gemeten om zeker te stellen dat er geen breuk in zat en daarna iedere pool met frame/massa om te kijken of er geen sluiting was.

Deze meting zag er prima uit en sloot de dynamo eigenlijk uit van problemen maar toch maar een keer starten om nog eens laden te meten met draaiende motor en verschillende verbruikers aan zo als de verlichting.

Helaas kwam het niet zo ver, motor starten namelijk niet!

Hij gooide de startmotor wel rond maar wilde niet starten. Bij 2e poging zetten ik het contact om viel het gelijk op dat pomp niet aansprong.

Toen weer op onderzoek uit. Heb op dit form gelezen dat iemand keer kapotte brandstof pomp had bij een later VFR model.

Had de pomp eerder nog horen lopen maar voor alle zekerheid even spanning op de pomp gezet met externe draden. Liep gelijk dus die kunnen we uitsluiten.

Toen ik de bedrading verder ging controleren kwam ik er achter dat de 2e hoofd zekering 30A was gesprongen. Dit is de hoofd zekering welke tussen plus kabel accu zit en voeding spanning verdeler.

Ga ik het kabel diagram uit het service boekje volg (zover mogelijk. Wat een kriegel tekening) dan loopt deze rood/witte kabel van af 30A zekering naar een splitsing waar een naar spanning regelaar  S/R gaat en op split in 2 voeding kabels voor S/R. Andere deel loopt richting de zekering kast naar de 20A zekering van de fuel pump (Best wel verklaring waarom deze niet draait), ignition, PGM-FI.

Wilde de zekering vervangen maar deze klapten er gelijk meer uit.

Heb toen accu los gegooid en weer nieuwe geplaatst. Contact staat heel de tijd uit.

Sluit accu aan en gelijk weer pats zekering er uit. Maak de S/R los en plaats de zekering. De zekering blijft zitten maar als ik S/R   weer aansluit klapt hij er steeds weer uit.

Moet er bij vertellen dat motor 54000km heeft gereden en de spanning verdeler in nog oude type SH579a-11.

 

Je zou nu zeggen oké kortsluiting in de S/R?!

Maar wat me van de wijs brengt is dat hij de motor rijdend uit de schuur heeft gehaald. Ongeveer 30km mee heeft gereden en heb hem zelf nog laten draaien met startkabels en voor dat ik de S/R loskoppelde om de dynamo door te meten deed de Brandstof pomp het nog dus was de 30a zekering nog niet geklapt.

Heeft iemand dit al een meegemaakt of kan iemand me vertellen hoe ik zeker kan stellen dat het de S/R is?

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

Jeroen.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja weet het. Het lijkt zo overduidelijk maar het rare is hij is niet gelijk is gaan kortsluiten. 

Problemen normaal met SR is dat ze een verkeerde spanning produceren. Of te hoog of te laag. 

Gekke is dat pas naar doormeten dynamo begon hij kort te sluiten.

 

Toch maar nieuwe bestellen denk ik. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kapotte SR doet altijd wonderlijke onverklaarbare dingen. Zo doet ie het en zo doet het niet of niet goed. Is ook sterk temperatuurafhankelijk. En het kan heel goed je (nieuwe) accu slopen (plus nog veel meer als je een beetje pech hebt). 

 

Dus zet  ook gelijk wat extra koeling op de nieuwe SR. Daar zijn hier op het forum ook wel voorbeelden van te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hoef je verder vrij weinig meer aan toe te te voegen, Er is kortsluiting in de SR.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja begint er wel steeds meer op te lijken.

Nog even langs Motorport Breda geweest.

Weet niet precies wat ze er mee gedaan hebben maar ze konden bevestigen dat hij kapot is.

gelijk nieuwe besteld en krijg die net voor of net na het weekend.

 

laat jullie weten als hij binnen is en de resultaten.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...