Ga naar inhoud

Help! Overleden accu?


Robert-Jan
 Delen

Aanbevolen berichten

Geacht forum,

Ik heb dus een VFR800 VTEC uit 2003.

Vanmorgen bij het starten om 07:30 uur van de motor geen reactie. Klokje gaf NIET de juiste tijd meer aan en drukken op de START-knop gaf geen reactie. (Accu leeg). Ik rijd vrijwel dagelijks.

Motor naast mijn auto gezet en met behulp van startkabels de motor wel kunnen starten.

 

Accu is van 2015, dus bedacht ik mij dat ik snel naar mijn goede vriend zou reizen om samen (conform afspraak) zijn nieuw aangeschafte motor te gaan halen en wanneer ik dan bij die motorwinkel zou zijn, zou ik meteen een nieuwe accu aanschaffen.

 

Helaas moest ik ook even tanken. Tijdens het tanken de motor laten draaien. Toen ik na tanken weg wilde rijden sloeg de motor helaas af en deed niets meer.

 

Vanmorgen om 08:40 stond ik bij een motorzaak om een nieuwe accu aan te schaffen. Deze een half uur onder lading gehad, maar deze was na een half uur zeker nog niet vol. Toch meegenomen. Oude accu gedemonteerd en nieuwe erin.

Bij inschakelen contact amper reactie in de display.

Met behulp van startkabels de motor gestart. Dat lukte vlekkeloos, maar zodra ik de startkabels los nam, stopte de VFR ermee.

Nieuwe accu nu gedemonteerd en mee naar huis genomen en deze ligt nu weer aan de lader.

 

Vraag.

Dat de motor af slaat zodra ik de startkabels los nam. Betekent dat lege accu of iets anders?

 

Hartelijk dank voor reactie.

(Ik moet nog steeds met mijn goede vriend zijn nieuw aangeschafte motor gaan ophalen straks. 10:00 uur gaan we helaas niet meer halen).

aangepast door Aficior
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst maar een volgeladen accu proberen, als het probleem er dan nog is, dan is meten is weten. 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder meten zou ik niet durven zeggen waar de oorzaak ligt.

Je motor heeft stroom nodig om de ontsteking te laten werken.

Die wordt uit de accu gehaald en de accu wordt opgeladen vanuit de dynamo, waarbij de laadstroom wordt geregeld door de spanningsregelaar.

Als je accu leeg is doet je motor het niet. Maar waarom de accu leeg is, is nu nog onduidelijk. Je eerste accu kan uit zichzelf overleden zijn, maar dat kan ook een diepere oorzaak hebben.

Je tweede ... als je een halfvolle accu monteert en je hebt verder een goed werkend laadsysteem, dan zou ik verwachten dat de boel ook zonder startkabels wel blijft draaien, je hebt na het starten geen mega-vermogen meer nodig.

 

Meten is weten ...

 

Het allersimpelste en allereerste wat je moet doen is de spanning op je accupolen meten bij draaiende motor. Stationair maar vooral bij hoger toerental, zeg 5000 rpm. Bij dat hogere toerental moet je iets van rond de 14 V zien. Als je dat niet hebt, dan heb je een probleem met je laadsysteem, dus dynamo of spanningsregelaar (of allebei). Je kan dan door verder meten dingen gaan uitsluiten. Maar meet nu eerst de spanning op je accupolen bij verhoogd toerental maar eens.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid: 

Eerst een nieuwe goed vol geladen accu erin en dan laadvermogen meten. Maar als een motor start met een halfvolle accu dan zou ik ook verwachten dat ie blijft lopen en de accu  verder gaat opladen.......

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf met enige zekerheid aan te geven dat het de stator is.
De accu dient voor niets anders dan het starten, loopt de motor eenmaal dan draait deze volledig op de stator welke een klein beetje meer levert om de accu na het starten weer bij te laden.

Wanneer 1 fase van de stator doorgebrand is dan levert deze nog steeds genoeg om normaal te rijden maar niet meer om de accu bij te laden, na een aantal keren starten is de accu dus leeg maar na overstarten of aanduwen kan je nog gewoon rijden.
Bij 2 doorgebrande fasen kan de motor werken tot de accu leeg is (let wel, een nieuwe accu is niet volledig geladen) maar eenmaal leeg dan is het einde oefening en mag je duwen.
Je kan in het 2e geval iets verder komen door de verlichting uit te zetten maar de '03 VTEC heeft geen lichtschakelaar meer maar je kan dan de stekkers van de lampen trekken.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd, half volle accu en amper reactie op het display.

 

Check je hoofdzekering eerst,  bedrading etc....en toerental opdraaien: 14,7V zul je kunnen meten volgens het manual.

 

Ik heb een half uur kunnen rijden met een kapotte stator, volle accu en afgekoppeld koplampen.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Dial_888 zei:

Ik heb een half uur kunnen rijden met een kapotte stator, volle accu en afgekoppeld koplampen.

Ik heb een paar honderd kilometer gereden met een kapotte stator, lege accu en verlichting gewoon aan.
Wanneer je accu nog maar 10V heeft en je drukt op de startknop dan reset je klokje meteen bij de VTEC, daar is niet heel veel voor nodig. Zelfs als je na een klusje de accu dusdanig leeg hebt dat je net je motor nog kan starten is de kans groot dat je klokje al gereset is.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Ray zei:

Ik durf met enige zekerheid aan te geven dat het de stator is.


Dacht ik ook altijd. Laatst echter de spanningsregelaar moeten vervangen.


Op het forum zijn de meetwaardes wel terug te vinden. Succes met troubleshooten

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De SR is bij de VTEC echter een uitzondering. Maar ik zei ook "met enige zekerheid" dus er is zeker een kleine kans op wat anders, net nadruk op "klein".
Die van jou voelde zich gewoon verwaarloosd, net als bij kinderen en dieren is het een gevalletje negatieve aandacht is ook aandacht :39:

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik val je niet aan op je aanname. Ik geef alleen aan dat de spanningsregelaar ook niet correct kan werken. Als je toch aan het troubleshooten ben neem ik die iig mee.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat super top dat jullie zo betrokken zijn. Zeer veel dank.

 

Multimeter niet kunnen vinden in huis en ja ik heb me rot gezocht, dus uiteindelijk besloten om naar een bouwmarkt hier in het dorp te rijden met de auto en een nieuwe aan te schaffen. Dan heb ik er straks lekker twee, wanneer mijn lieve vrouw die andere ook aan mij heeft overhandigd, nadat ze die gepakt zal hebben van het plekje waar ik hem niet kon vinden. 

 

De spanning op de polen van de nieuw aangeschafte accu was 11,58 Volt. Dat was nadat ik 1 startpoging had ondernomen met hulp van de startkabels. Toen ik de kabels los nam, stopte de VFR. Die accu was dus zeker nog niet goed geladen. (Ben ik nu aan het doen).

De nieuw aangeschafte accu staat nu al ruim drie uur onder lading, maar de spanning op de polen (met losgenomen lader voor het meten) komt vooralsnog niet hoger dan 11,69 Volt.

De oude accu daarentegen heb ik ook even aan een lader gehad en die ging al snel naar 13,45 Volt. Daar ben ik gestopt.

 

Beide accu’s zijn van het type AGM.

AGM is NIET Altijd Goed Maat

AGM is WEL AGM Absorbed Glass Mat.

Mijn acculader heeft een stand speciaal voor dat type accu’s. Als ik het zo lees zal hij dan door laden tot 14,7 Volt i.p.v. tot 14,4 Volt. Over Altijd Goed Maat gesproken.

 

Eerst mijn maatje naar het station gebracht, zodat hij nog op tijd zal arriveren in Schijndel om daar zijn Honda overgedragen te krijgen. Ik durf het niet aan met mijn VFR in deze staat. Jammer, want ik had er graag bij geweest. Door mij is hij weer over motorrijden gaan nadenken en nu dan vandaag de realisatie daarvan. Ik had graag foto’s gemaakt van dat heugelijke feit.

 

Vervolgens met mijn oude (gedeeltelijk opgeladen) accu in de auto naar mijn motor gereden. Die stond gelukkig nog geparkeerd en op het stuurslot bij het inmiddels (tot mijn verrassing) verlaten bedrijf op het industrieterrein. (Inderdaad, dat voelde niet goed).

 

Oude accu gemonteerd en voor de zekerheid met aangesloten startkabels aan mijn auto de VFR gestart. Liep met *een* (1) tikkie en na losnemen van de startkabels bleef de VFR nu ook lopen. Yes!!

Snel mijn auto afgesloten en helm en jas aangedaan en naar huis (2 kilometer) gereden op de VFR. Die staat nu gelukkig veilig thuis.

Daarna terug gelopen naar mijn auto en ook die weer thuis gebracht.

Phoe. Gaat nu wel een beetje irriteren dat ik al sinds 07:30 uur met dit onderwerp bezig ben.

 

Ik ga dan nu dus eerst de beide accu’s laden tot ze allebei helemaal vol zijn, zoals @Garfield adviseerde.

 

Daarna ga ik conform de instructie van Garfield meten met geplaatste accu’. Ik ga dit doen met beide accu’s.

 

Ik verwacht dat @Ray wel gelijk zal hebben. Alles wijst nu in de richting van zijn ervaring en verhaal.

 

Ik koppel zsm de gemeten waarden terug, opdat jullie mij mogelijk (hoop ik) van advies kunnen dienen.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je een nieuwe stator (en/of spannings regelaar) gaan plaatsen, soldeer die verbinding ipv de connectors te gebruiken.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...