Jump to content

Eric

Voorvork....it's a dirty job...

Recommended Posts

Ben bezig met het demonteren van de vorkpoten om ze te reviseren. Keerringen, glijbussen...alles wordt vervangen. Niet omdat het moet maar omdat het kan.

De motor is 20 jaar oud en ik heb geen enkel idee van de staat van onderhoud. Dus als de boel toch los gaat....dan maar alles. Als het me lukt om de roemruchte inbusbout (allard-bout) ook los te krijgen :tickedoff:De eerste vorkpoot ging vrij makkelijk met de hand. De andere moet met de luchtsleutel - die ik wel heb - maar wacht op de bestelde goeie adapter en bitjes. Hopelijk lukt het daar wel mee. 

 

Welke tips en trucks hebben jullie voor het reinigen van de vorkpoten? Ik bedoel de binnenkant en alle onderdelen. Remmenreiniger een goed idee? Of Lampenolie? Ik las ook ergens water en zachte zeep. Wat kunnen jullie me aanraden? 

Edited by Eric

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Goed laten uitlekken en remmenreiniger moet in mijn optiek goed genoeg zijn om alles schoon te krijgen, verder denk ik gewoon voorzichtig zijn om groeven te voorkomen.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ja, remmenreiniger werkt prima en is beter in het oplossen van de opgehoopte slurrie, onderin de buitenpoot, dan lampolie. En er blijft, itt lampolie, ook niks van achter omdat het zo snel verdampt.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

imbusbout ff een slag "lossen" als deze nog in het T-stuk+ kroonplaat zit (idd met een luchttol), dan kroonplaat lossen, afdekdop/moer 1 slag lossen, dan T-stuk lossen en uitbouwen... Demontage en dan met een bezemstok omwikkeld met lappen, ingespoten met remmenreiniger door de binnenpoot halen.

 

Tenminste zo doe ik het veelal. Vorig weekend toevallig nog zo gedaan met de 'nieuw' aangekochte ST1100 van mij. Ook idd staat van onderhoud onbekend.. En het loonde, zo te zien, wel... :coolsmiley:203240260_servicebeurtvvpotenST1100.thumb.JPG.f45b39a1dfb089f9bf10169b13aa44df.JPG

 

groet'n,

Tukker

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

ach die olie is in een week weer zwart daar helpt geen schoonmaken tegen.   En idd de imbus los maken als er nog veerdruk op staat lukt meestal wel

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

De vorkolie van mijn Pan zag er na 260.000 net zo uit, maar volgens Bas van Hyperpro was er eigenlijk niets mis met de demping. Het waren alleen de keerringen die lekten. Bleek dat de chroomlaag tot op het koper versleten was.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Die slijtage verwacht ik niet bij een km-stand van 78.000 km. Maar je weet het nooit. :glare:
 

Dank voor de tips allemaal. Kan ik mee vooruit👍
 

De vorderingen zal ik hier posten. Maar dat zal nog wel een paar dagen duren. 
 


 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ben benieuwd!

Foto's doen het altijd goed 😁

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ben benieuwd hoe het er uitziet Eric. Bij die van mij (bouwjaar 2001) ook gedaan bij 49.000 km en werkelijk niets aan te zien. Olie was zwart ja, maar dat was dan ook het enige. Geen slijtsporen, geen slijpsel, geen sludge onderin in de poten. Had bij het demonteren niet het idee, dat ze ooit uit elkaar waren geweest. Zoals gezegd, laat maar zien these dirty pictures :coolsmiley:

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ik ben benieuwd. Best wel frustrerend als al dat werk overbodig blijkt te zijn.  Maarja....je weet het pas als je het weet. 
Het houdt me in elk geval van de straat; ook waardevol in deze tijd. :rolleyes:

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Overbodig zou ik het niet willen noemen.

Minder slijtage en betere demping. Meer veiligheid bij hard remmen. Und so weiter. 😄

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Mijn motto: Is het goed blijf er dan af en doe alleen het noodzakelijke onderhoud. Maar goed succes met je renovatie project en zoals boven al vermeld kom maar op met de foto's :popcorn:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Het probleem met een voorvork is vaak dat het goed lijkt maar eigenlijk zou je om de 2 à 3 jaar de olie moeten verversen.
De vermindering van de werking gaat langzaam waardoor je niet in de gaten hebt dat het minder wordt, net zoals bij bougies maar na het vervangen ga je echt het verschil merken.
Hoewel, niet iedereen want sommige mensen merken 1,5 bar te weinig druk in de banden niet.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Zo claimen anderen zelfs het verschil in nieuwe motorolie te merken  :schater:

Edited by JooST
typo
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Oude voorvorkolie kan ook zo "lekker" ruiken.
Doe het dus bij voorkeur niet in huis, daar zal je partner blij mee zijn..... :thumpup:

  • Thanks 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien