Ga naar inhoud

VFR 800 VTEC 2002 4000 toeren in neutraal


Dumoulin
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi,

Net een Vtec gekocht en heb er maar 2 kleine ritten mee gereden.

Wat ik wel merkte is dat wanneer ik effe ah rijden was. 15-20 min de toeren ineens naar boven gingen als ik stilstond

(neutraal of koppeling ingetrokken) en dat de hele tijd op 4000 toeren.

Wanneer ik hem uitzet en start is het terug ok totdat ik hem weer in versnelling zet.

 

Iemand tips at ik hier aan kan doen?

Grtz

Dave

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was de motor wel goed op bedrijfstemperatuur? (wat is een korte rit?). 

Motor goed onderhoud gehad? Schoon luchtfilter? Goeie bougies? 

Als het geen "achterstallig" onderhoud is dan denk ik aan het wax-element of een sensor. Maar laat de echte techneuten er maar iets over zeggen....

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De verkoper deed dit zelf en ik geloof hem ook wel. Bij hem was dit nooit. Dus dit is recent.

Ik heb 20-30 min gereden. Dan zou hij toch met gemak warm moeten zijn.

 

Op internet lees ik ook Wax element of zelfs lucht in de leidingen van koelvloeistof.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 tot 20 minuten rijden is lang genoeg om de motor ruim op temperatuur te hebben.

Lucht in leidingen van koelvloeistof lijkt mij sterk als oorzaak voor dit probleem. Koelsysteem heeft denk ik niets te maken met stationair toerental.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja het kan van alles zijn. Ik zou beginnen met goede basis onderhoudsbeurt. Dan kan je gelijk alles bij de inlaat goed schoonmaken en nalopen om te kijken of er iets geks te zien is. 

 

basis is:

olie + filter

remvloeistof voor remmen en koppeling, denk aan het DCBS systeem dit is wat extra werk

luchtfilter mits nodig of niet weet wanneer deze voor het laatst vervangen is

bougies vernieuwen

koelvloeistof vernieuwen

remmenblokken nakijken, vervangen als nodig

 

Kijk goed of je geen kapotte vacuumslangen ziet en of alles goed afsluit

Verder gelijk de pair en flapper mod  uitvoeren. En rijdt even een keer een tank leeg met E5 euro 98 premium brandstof van Shell of BP.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Dumoulin zei:

Op internet lees ik ook Wax element of zelfs lucht in de leidingen van koelvloeistof.

 

Mijn ervaring met een kapotte Wax element is het omgekeerde, bij een koude motor krijg je dan juist geen verhoging van het toerental, de motor draait te langzaam en slaat (bijna) af.

Dus bij een warme motor een te hoog toerental is m.i. geen Wax element issue.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien niet, maar om te adviseren om te beginnen met een grote beurt bij dit verschijnsel vind ik ook flink overdreven.

Dit gaat echt niet over van 

olie + filter

remvloeistof voor remmen en koppeling, denk aan het DCBS systeem dit is wat extra werk

luchtfilter mits nodig of niet weet wanneer deze voor het laatst vervangen is

bougies vernieuwen

koelvloeistof vernieuwen

remmenblokken nakijken, vervangen als nodig

Dat is schieten met een mitrailleur op een mug.

VFRikus

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee maar een goede basis is voor de motorrijder een fijne gedachte en je weet wat er gedaan is en dan hoef je daar niet meer naar te kijken, daarom zou ik het wel doen want de kosten zijn het niet als je het zelf doet en het werk ook niet.

Ok afhankelijk wat er bij het laatste onderhoud gedaan is kan je een keuze maken.

De keuze is altijd aan de eigenaar maar feit is dat er iets niet goed is en om het op te lossen moet je toch dingen open en uit elkaar gaan halen dan kan je er maar beter gebruik van maken. Zo zie ik het, dat het wat geld kost tja...

 

Verder is het gewoon goed om daar alles na te lopen want verhoogt toerental kan van alles zijn. Als de basis goed is kun je daarna dingen gaan uitsluiten door eventueel sensoren door te meten etc.. 

 

Heb je per ongeluk een idee wat het zou kunnen zijn?

aangepast door RoelNL
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Aficior zei:

15 tot 20 minuten rijden is lang genoeg om de motor ruim op temperatuur te hebben.

Lucht in leidingen van koelvloeistof lijkt mij sterk als oorzaak voor dit probleem. Koelsysteem heeft denk ik niets te maken met stationair toerental.

 

Dat moet ik toch even corrigeren. Lucht in het koelsysteem doet bij mijn motor (een FI) hele rare dingen met het stationair toerental. Ververs de koelvloeistof maar eens.....zolang er lucht in het systeem zit heb je geen stabiel stationair toerental. Bij mijn vfr in elk geval niet. Als er een luchtbel bovenin de radiator blijft hangen gaat de sensor verkeerde temperaturen meten.....met wisselende toeren als gevolg. 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Proberen zo goed mogelijk te vullen zonder lucht erin. Eigenlijk niet in 1x te doen bij een vtec. Knijp(en) in de slang(en) die dwars loopt bij de radiateurs om de lucht eruit te krijgen uiteraard ook je kvs niveau in de gaten houd. Oh en gebruik de G12+ rode KVS schijnt beter te zijn voor je thermostaat heb ik geleerd hier op het forum:39:

 

Wil je verder nog andere dingen aan de motor nalopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...