Jump to content

Appel

RC24: 17 inch conversie

Recommended Posts

Hallo Allemaal,

 

Het gaat eindelijk beginnen! Na twee jaar aan te hebben gemodderd met de diagonaalbanden en soepstengels van vorkpoten is het dan toch eindelijk tijd voor een fatsoenlijk rijwielgedeelte.

 

Als donorfiets heb ik gekozen voor een CBR600F3 uit 1995. De voordelen van deze fiets zijn de zwevende remschijven, de cartridge voorvork en de zes spaaks velgen.

 

In dit topic ga ik de volgende onderwerpen behandelen:

 

- Geometrie verandering, en aanpassen naar eigen voorkeur.

- Voorvork revisie

- Rem revisie

- Achterbrug aanpassen

- Ketting, eindoverbrenging en snelheidsmeter.

 

Als donorfiets heb ik dus een CBR600F3 op de kop getikt. Deze heb ik vorige week tot op het frame gestript om de onderdelen die ik niet nodig heb los te kunnen verkopen. Zo heb ik met mijn studenteninkomen weer een beetje budget om onderdelen te kopen die vervangen moeten worden of ontbreken. Deze fiets heb ik in augustus van vorig jaar op de kop weten te tikken, maar door het steeds veranderen van het corona beleid heb ik maar beperkt gebruik kunnen maken van de werkplaats van de Motorsportgroep van de Universiteit Twente. Gedurende 2020 ben ik daarom zelf een heleboel gereedschap gaan verzamelen en heb ik mijn kelder omgetoverd tot een klein werkplaatsje. Hier kan ik de losse onderdelen opknappen en klaar te maken voor montage. 

 

Voor de kerstvakantie heb ik het motorblok van de CBR kunnen verkopen, waardoor het eenvoudiger werd om ervoor te kiezen om de wielen uit het frame te halen. Een frame met motorblok, zonder wielen is toch wat onhandig verplaatsen. Toen de "lockdown" eenmaal in ging stond het rollende frame echter nog in de werkplaats, waar ik helaas niet zonder toestemming bij kon. Afgelopen week heb ik een stel paddockstands meegenomen en een heleboel gereedschap en heb ik voor de deur van de werkplaats de laatste beetjes uit elkaar gaan halen. Het rijwielgedeelte is los en klaar om opgeknapt te worden.

f91034ee-0731-493a-88fe-ec5846015ad3.thumb.jpg.ecd38d51ce07f61d0b093ec7b124946e.jpg

 

Na het strippen heb ik alles in mijn oude kleine BMW'tje geladen. Onderweg naar huis ben ik langs de lokale motorzaak gereden om mijn banden te laten demonteren. Normaal doe ik dit zelf, maar Corona. Eenmaal thuis ben ik meteen aan de slag gegaan met het maken van advertenties voor de losse onderdelen. Mijn keldertje is niet zo groot en ik heb de ruimte hard nodig om lekker te kunnen sleutelen. Dus hoe eerder het spul de deur uit is hoe beter. 

 

Toen alle CBR onderdelen eenmaal aan de kant had gelegd kon ik mij richten op het klaarmaken van de velgen voor de poedercoater. Hiervoor moeten natuurlijk de remschijven eraf en de lagers moeten eruit. Ik had nog gevraagd of ik de lagers kon laten zitten, maar kennelijk kan het lagervet gaan smelten en uit de lagers druipen tijdens het afbakken van de poedercoat. Het bedrijf waar ik de velgen heen breng heeft allemaal doppen beschikbaar om de pasvlakken voor de remschijven en lagers te beschermen.

 

1f5b56a5-7aa2-4df0-a50a-86902d0ed805.thumb.jpg.da747552c113b9b290ee29a3f76a74f7.jpg 1626569861_Velgengestript.thumb.jpg.cc991a0f70bdfd2a8507d45af7ce8bb7.jpg

 

Ik heb gekozen voor de kleur "verkeerswit" ofwel RAL 9016. Dit zal er in de toekomst wel voor zorgen dat ik meer m'n velgen moet gaan poetsen, maar dat neem ik voor lief. Zwarte velgen onder de HRC kleurstelling vallen een beetje weg zoals hieronder te zien is op de foto die ik gemaakt heb tijdens het testpassen. De poedercoater vertelde mij dat het iets langer kan gaan duren dan normaal. Dit omdat de grondstoffen die gebruikt worden voor poedercoating ook gebruikt worden voor de corona vaccins. In de tussentijd heb ik genoeg andere dingen te doen dus ik vermaak me wel.

 

 

ral-kleuren-wit-770x500.jpg.9393eb23e75ba033ebe30fda8816afd5.jpg              IMG_20200906_161402.thumb.jpg.30bfc1d9d4d2dd514f8ee53b5829f7db.jpg 

 

 

 

Ik hoop jullie zo alvast iets aan leesvoer te hebben gegeven. Ondertussen ga ik vrolijk verder met sleutelen en zal jullie updates blijven sturen.

 

Groet,

Appel

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Appel
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Wat betreft de cbr voorvork, je hebt de moeilijke weg, balhoofdpen van de VFR overzetten op het cbr t stuk, of het t stuk van een rc24 II plaatsen die heeft ook een 41 mm vork. 
 

 

Gebruik je het t stuk van de cbr, dan verander je de geometrie, heeft de VFR niet nodig, langere shock achter, zodat de motor omhoog komt is voldoende, nog meer en de motor wordt zenuwachtig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Misschien dat een vtr1000f  T stuk nog een optie is? Die is ook 41mm net als de vfr800fi 

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Bedankt voor het meedenken. Ik heb me uitvoerig ingelezen voordat ik aan dit project begon en kwam dit inderdaad tegen.

 

In oktober heb ik een T-stuk en een kroonplaat gekocht van een RC24 II. Daarnaast kwam ik na de koop van mijn CBR erachter dat hier de binnenpoten inzaten van een CBR600F2, dus zonder cartridges. Deze heb ik toen ook gekocht. 

 

Hier later meer over.

11ec38a5-ec6a-4ede-95e0-5de8dc458622.thumb.jpg.f122062cdfff3406814767d4018fc43f.jpg

 

Wel ben ik inderdaad nog op zoek naar een andere achtershock. Het liefst eentje die ook in hoogte instelbaar is. Heeft een van jullie hier ervaring mee?

Edited by Appel

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Geen ervaring met in hoogte verstelbaar, maar als je een vervangingsshock voor een rc24 koopt, is het eigenlijk altijd de shock voor een rc24 II. Die is iets langer, met als gevolg hogere achterkant. Als je de hoogte echt instelbaar wilt, zal je denk ik iets moeten laten bouwen bij een veringsspecialist. Zal wel duur zijn vrees ik.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Goed bezig!

 

Heb 5 jaar geleden een dergelijke wielconversie gedaan, met een RC24-2 als basis (die heeft standaard al 17" wielen). En daar CBR600 F2 wielen in gezet.

Heb hier ook een topic voor aangemaakt, wellicht heb je er wat aan.

 

CBR wielconversie

 

De naaf van het achterwiel van de F2 (4,5" breed) en F3 (5,0" breed) is hetzelfde, dus je kan de maten aanhouden van de afstandsbussen die in het topic vermeld staan.

 

De meeste vervangings-shocks (Hagon, YSS) zijn zonder hoogte-verstelling. Nitron maakt race-shocks met hoogte-verstelling, zit wel een heel stevig prijskaartje aan.

 

Nitron shock

 

Wubbes

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Zelfs mijn nog te monteren multi-instelbare schokdemper van WP heeft nog geen hoogte-verstelling...

 

1418074612_WPRC24.thumb.jpg.f38104572a704a09729e9173fc3a3f60.jpg

 

 

Edited by Wubbes

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Screenshot_20210215_100326.thumb.jpg.a98266942a7106f81b89b6adc4de6163.jpg

 

Misschien kan je hiervoor een cbr954rr demper gebruiken. Op het Amerikaanse vfr forum zijn er veel die deze demper gebruiken voor de vfr800 als upgrade. Door de lange schroefdraad kan je op de 954RR de rijhoogte ook aanpassen dmv vul ringen, en je hebt gelijk een demper met in/uitgaande instellingen weet niet precies hoe het met het lengte verschil zit, heb er een paar liggen (met defect overigens) dus kan evt lengte wel opmeten als je wilt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Bedankt allemaal voor het meedenken!

 

Wubbes, ik heb jouw topic doorgelezen en kwam daarin de volgende afbeelding tegen.

 

post-2514-0-67689200-1445772056.jpg.e3da1259d7f72525fc94f8c429745ebf.jpgIMG_20210225_104501.thumb.jpg.ed9fbf1b3f80a3f5d5b9f432d124ee26.jpg

 

Ik kon niet 1, 2, 3, vinden of dit voor het gebruik was van de VFR remklauwbracket of die van de CBR. Na was meten van de bussen die ik zelf heb liggen kwam ik tot de conclusie dat deze afbeelding bedoeld is voor de VFR remklauw. Zelf ga ik de remklauw van de CBR gebruiken. Dit omdat ik bij de CBR wielen een nieuwe remschijf heb gekregen voor het achterwiel.

 

Bus #1 is toevallig dezelfde bus als die in de kettingwieldrager van de CBR valt.

 

Voor bus #2 gebruik de andere afstandsbus van de CBR. Deze hoort tussen de naaf en de bracket van de remklauw van de CBR.

 

Voor bus #3 heb ik een afstandsbus gepakt van de achteras van de vfr. Deze is echter iets te breed. 

 

Aangezien de bus #1 en de wielnaaf hetzelfde zijn, kan ik bepalen hoeveel er van de VFR afstandbus afgedraaid moet worden.

 

De remklauwbracket van de VFR heeft een breedte van 30 mm. Samen met de breedtes van bus #2 en #3 geeft dit een totale breedte van 54 mm aan de rechter kant van de naaf. 

De remklauwbracket van de CBR heeft een breedte van 21 mm. Bus #2 die ik gebruik is 13.5 mm, en de afstandbus van de VFR is 22.5 mm. Dit geeft een totale breedte van 57 mm.

Er moet dus 3 mm afgedraaid worden. Dit klopt wel aardig met wat ik afgelopen najaar heb gezien toen ik aan het testpassen was. 

 

ca981a1f-44f8-429f-bf37-d2712c0475c2.thumb.jpg.bb7c1d08ad815e42c4093ad3bb9f8543.jpg

 

Omdat ik dus gebruik maak van de CBR achterrem moet ik iets bedenken voor het ankerpunt van de achterrem. Aangezien dit een een conversie is die vaker gedaan is er informatie beschikbaar van meerdere opties. Af fabriek zit de remklauw aan de bovenkant van de achterbrug. Er zijn ook mensen die hem aan de onderkant monteren, maar daar ben ik niet zo'n fan van. Aangezien ik m'n VFR onder alle weersomstandigheden gebruik en niet na ieder ritje m'n remklauwen ga poetsen is een bovenliggende remklauw minder geneigd om vast te gaan zitten.

 

In het geval van een bovenliggende remklauw zijn er twee opties om de achterrem te verankeren. 

 

a49749b1-9854-45e5-afab-11a49f73b1d5.jpg.f7e0962fe92f67f9b8e40dd99ec13560.jpg

 

Optie 1: De remklauw op dezelfde manier verankeren als dit op de CBR het geval is. Dit heeft twee nadelen. Ten eerste moet er een stuk aluminium aan de achterbrug gelast worden. Dit kan ik niet zelf. En ten tweede vind ik het persoonlijk heel erg lelijk.

 

IMG_20180106_185227.thumb.jpg.e3b7e5dd4f8109ae6f8185ac46c8ec5d.jpg

 

Optie 2: De reactiestang van de VFR gebruiken. Hiervoor moet er een gat geboord worden in de bracket van de CBR en daar moet draad in getapt worden. Wat de maker van de bovenstaande foto niet heeft gedaan, is het ankerpunt van de CBR wegslijpen. Dit zou ik zelf wel doen.

 

Ik ben zelf meer te spreken over optie 2. Ik ben ook benieuwd naar jullie mening.

 

 

Verdere updates:

 

Morgen ga ik mijn velgen ophalen bij de poedercoater, en daarna meteen banden laten monteren. Bridgestone S21's voor de mensen die daar nieuwsgierig naar zijn.

 

Daarnaast heb ik een achtershock op de kop getikt van een RC24-II om de geometrie te kunnen corrigeren. Totdat ik weer wat geld over heb voor een volledig instelbare aftermarket shock zal ik lekker met deze gaan rijden.

 

 

Groet,

 

Appel

 

Edited by Appel

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Met een reactiestang ziet er mooier en eleganter uit. Vind ik dan persoonlijk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

 

Ik ben nog altijd zeer tevree met m'n 17" wieltjes, CBR F2 voor en VFR nieuwer typ achter. En vandaag gaat Johan er een nieuwe YSS shock onder zetten en wordt 't helemaal feest op het oude beest!

 

1100508233_VFRJohanhalfwayrc24.thumb.JPG.53252cbd374cd6c50fd252a86b8d24d5.JPG

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Goed bezig.

Heb inderdaad de VFR remklauw gebruikt, omdat je - behalve een andere remschijf van een Triumph - dan geen verdere aanpassingen hoeft te doen aan de achter rembevestiging. Heb enkel de reactiestang naar de andere kant van het bevestigingsoog op de brug geplaatst, om ruimte te maken voor de dikkere achterband. 

Heb ook nog wel eens gezien dat ze een stuk uit de bracket slepen en deze weer aan elkaar lasten, zodat de originele VFR remklauw dan gebruikt kon worden op de kleinere CBR remschijf. Is wel heel lastig lassen, want het is giet aluminium.

 

Wubbes

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

IMG_20210427_195855.thumb.jpg.84490e9297fdea46e1e863c710b05447.jpg

 

Hallo allemaal,

 

Een aantal maanden verder is redelijk veel werk verzet. De werkplaats van de Motorsportgroep in Twente is weer een aantal weken open, en ik heb een aantal dagen kunnen klussen.

 

Ik zal de komende tijd samenvattingen geven met mijn denkstappen en de uitvoering.

 

Onderwerpen die wil gaan behandelen zijn:

- Achterbrug

- Voorvork

- Ketting

- Stuur

- Remmen

 

Mogelijk dat er nog wat andere dingen bij komen.

 

 

Groet,

Appel

 

Edited by Appel
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Achterbrug

 

Zoals ik in een eerder bericht liet weten wil ik met de achterremschijf van de CBR verdergaan. Na een aantal uren op CMSNL te hebben gespendeerd kwam ik erachter dat de Honda VTR1000F dezelfde achterschijf, asdiameter en afstandsbus tussen de naaf en de remklauw bracket heeft als de CBR600f3. De achterremklauw is ook bijna hetzelfde. De enige verschillen zijn de kleur en de positie van de ontluchtingsnippel. Die is omgewisseld met de aansluiting van de remleiding.

 

De reden dat ik naar een andere achterrem opzoek was, was dat ik geen mooie manier kon vinden om een goed ankerpunt te maken met het bracket van de CBR. Dit kan wel met het bracket van de VTR. Hieronder is de bracket te zien en het ankerpunt aan de achterbrug.

000000551332-1-big.thumb.jpg.6d9b36ba3388f0311d648eec45c0cc69.jpgIMG_20210425_185654.thumb.jpg.343634112be12a16e7e070e13b194186.jpg

 

Aangezien ik zelf geen aluminium kan lassen heb ik dit uit laten voeren door een kennis van mij die een metaalbewerkingsbedrijf heeft. Van mijn tweede RC24 die ellendig in de stalling staat heb ik de achterbrug genomen om klaar te maken voor gebruik. Op deze manier kan mijn eerste RC24 gewoon rollend blijven.

Er is een blokje gefreesd, en aan de achterbrug gelast. Daarna is het hele spul nagemeten en nagefreesd. Hierdoor past de bracket nu spelingsvrij aan de achterbrug. Ik heb nu al gemerkt dat dit erg fijn is met met monteren en demonteren van het achterwiel. De bracket met de klauw blijf precies op zijn plek hangen in aan de achterbrug.

 

Naast het ankerpunt heb ik ook twee busjes onder aan de achterbrug laten lassen. in deze busjes zitten bobbins gedraaid die waaraan de motor opgetild kan worden d.m.v. een paddock stand.

 

IMG_20210425_185713.thumb.jpg.a08420ca98b443360d9b316c8380d4c9.jpg

 

 

Voor het monteren van de achterbrug had ik een weekend uitgetrokken. Dit klinkt erg ruim, maar ik had alle tijd nodig. Uiteindelijk ben ik een uurtje bezig geweest met het monteren van de nieuwe achterbrug. De rest van het weekend ben ik zoet geweest met de oude brug los te krijgen. 35 jaar aan water, zand, zout en kettingvet hebben ervoor gezorgd dat er vrijwel geen van de bouten van het linksysteem loskwamen.

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Wat is de reden dat je de achterremschijf van een cbr erop gaat zetten? Voor het remvermogen hoef je het niet te doen?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien