Ga naar inhoud

Banden slijtage na een dagje circuit rijden


 Delen

Aanbevolen berichten

1 hour ago, AFS Motorparts said:

@Daniel:  zijn jouw banden geen ContiAttack 3's, maar Continental RoadAttack 3's?
Met welke bandenspanning heb je gereden? Met de normale 2.5 en 2.9 Bar die je ook op straat gebruikt?
Daar lijkt jouw slijtagebeeld namelijk wel op..... Ziet er niet slecht uit.
Maar die laatste cm schaamrand kan je ook nog wel wegrijden hoor, de band en de motor kunnen dat makkelijk aan.
Aan de voorkant niet, daar krijg je hem niet tot het randje.

Ik heb met de standaard banden spanning gereden, ik weet niet of dat goed of slecht is.

Welke banden spanning zou je op het circuit aanbevelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-3-2021 om 17:08, Daniel zei:

 

Hallo mede VFR rijders.

Ik heb mijn eerste circuit dag

Gereden op het Midland Circuit

 

 

Leuk en je hebt er van genoten zo te zien! Was jij er vrijdag al bij? Of de zaterdag? 

 

Verder ziet deze slijtage er prima uit, als je nog weinig ervaring hebt kan je vaak prima met de 2,6/2,9 rijden, zeker met de temperatuur van afgelopen zaterdag op de baan, maar je kan hem als je het vaker gaat doen iets laten zakken. Zeker als het erg warm is kan het zelfs redelijk noodzakelijk zijn. 

Ik reed zelf vrijdag en zaterdag met 2,3 voor en 2,6 achter met de fireblade met Bridgestone s22 banden.

 

 Screenshot_20210330_182511.thumb.jpg.521d7f77e4a9db84b2f6b3be3032a9e8.jpg

 

Screenshot_20210330_182244.thumb.jpg.856f5ee9ff4da64f77913cfe411fc991.jpg

 

Boven is mijn voorband, onder de achterkant. Zolang je geen specifieke slijtage op een ring van de band hebt van ongeveer een cm of 2/3 breed of een specifieke slijtage aan het profiel kan je heel grofweg zeggen dat het normale slijtage is denk ik. 

 

Zie bijvoorbeeld mijn achterband, vorig seizoen heb ik met m'n oude demper gereden die te weinig rebound demping meer had, hierdoor zijn die opstekende randjes ontstaan aan het eind van de profiel gleuven. 

 

Als je er meer van wilt weten inderdaad eens de boven genoemde links kijken, daar wordt een en ander uitgelegd 

 

Gr Rolf 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi Rolf
Bedank voor je duidelijke uitleg.
Ik was er vrijdag bij.

Mijn volgende optreden is op Zandvoort, ik weet niet of ik daar als baan post ben, of als achterrijder, maar dat zie ik dan wel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

aangepast door crossrunner
quote op voorgaand bericht niet nodig.
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago, Daniel said:

Ik heb met de standaard banden spanning gereden, ik weet niet of dat goed of slecht is.

Welke banden spanning zou je op het circuit aanbevelen?

De bandenspanning zou afhankelijk moeten zijn van jouw tempo en de baantemperatuur.
In zijn algemeenheid zou ik tussen de 0,2 en 0,5 Bar zakken (koud gemeten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met bandenspanning op het circuit is dat dit naast bovengenoemde factoren ook sterk afhankelijk is van het type band. Wat ik bij verschillende trackday organisaties vaak hoor is dat de bandenspanning vooral fors omlaag moet, waarbij ze redeneren vanuit hun eigen (super)sportband. Op de VFR zit vaak een sport/toerband. Proefondervindelijk heb ik vastgesteld dat die niet van zulke lage drukken houdt. Een paar tiende bar lukt nog wel, maar niet meer dan dat.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cyberob

Dat ben ik wel met je eens, toen ik nog circuit training deed met m'n vfr liet ik de bandenspanning ook niet zo heel veel zakken, terwijl ik op m'n fireblade wel behoorlijk lager ga, zeker op warme dagen. 

Het is me van de zomer wel opgevallen dat dit dan op straat vaak weer averechts werkt en de motor fijner rijd als je de ongeveer 'standaard' spanning aanhoud. 

Denk dat het een beetje komt omdat veel instructeurs op track days alleen supersports gewend zijn. 

 

Ik heb in het verleden toen ik nog deelnemer was ook wel eens discussie gehad omdat ze vonden dat mijn ketting veel te strak stond van m'n vfr, terwijl deze gewoon volgens het boekje gespannen was, dat klopt ook als je redeneert vanuit een supersport, daar is de speling vaak groter, maarja niet iedere motor is inderdaad het zelfde wat dat betreft 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die foto van mij is mijn voorband. De achterband was vergelijkbaar.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Voor de geïnteresseerden, hier wordt een en ander uitgelegd, tempo, vering en wat voor effect dit heeft op de banden 

aangepast door BlackVfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...