Ga naar inhoud

Wellnut alternatief


Rubman
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik zit met een vraag over de rubberen wellnuts van Honda.

Deze heb ik nu al een aantal keer her en der vervangen omdat ze nogal snel lijken te vergaan.

 

Zijn deze bijvoorbeeld te vervangen voor dergelijke clips of zijn er andere alternatieven voor want word er wel wat moe van om met elke beurt die dingen te vervangen eigenlijk.

Screenshot_20210501_081734.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

voordeel van de wellnuts is dat ze geen starre verbinding geven.  Starre verbindingen zijn met kunststof een probleem.  aan de 36-1 zitten geen Wellnuts maar schroeven met een randje. die rand zorgt dus dat er geen spanning op de kunststof komt. 472915091_hondaschroef.JPG.e1bee298e2e4fb5825d65c33917a6d61.JPG

aangepast door Smuiger
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Rubman zei:

want word er wel wat moe van om met elke beurt die dingen te vervangen eigenlijk.

 

Als er zoveel stuk gaan dan draai je ze mogelijk te strak aan. Minder dan handvast is al voldoende. Anders scheuren ze al snel. 
Maar ben met je eens dat een alternatief fijn zou zijn. Ik ben ook geen fan van die wellnuts. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Problemen met wellnuts zijn vrijwel altijd de oorzaak van vuil met een gebrek aan montagepasta oftwewel keramische pasta.
Om een wellnut te laten werken moet er een relatief lange bout in die vervolgens aan de achterkant een flink stuk uitsteekt.
Daar komt dan vuil op en bij het losdraaien komt dat vuil in de draad te zitten waardoor de bout vast gaat zitten, dit na een paar slagen die de boel al wel een beetje gelost heeft en nu gaat ook de wellnut meedraaien.
De draadbus in een wellnut is meestal messing en dus een vrij zacht en vooral broos materiaal dus ook beslist niet te vast draaien, de spanning door het samentrekken van het rubber werkt als een borging zoals een veerring ook doet.
Een dik vette montagepasta die als de bout erdoor is ook nog vet achterlaat op het blootliggende deel dat doorsteekt na het aandraaien en niet te strak aandraaien zal al een groot deel van het probleem oplossen/tegen gaan. Als je erbij kan zoals bijvoorbeeld bij de tussenkuip van de VTEC (achter het voorwiel) dan kan je ook preventief een extra klodder vet erop smeren zodat opgehoopt vuil wat op die plekken ook makkelijk kan ophopen gewoon afstroopt bij het losdraaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze wellnuts zitten op vrij veel Honda's. En ze zijn ook idioot duur.
Gemiddeld gaan ze tussen de 5 en de 8 jaar mee.
Ik verkoop ook imitatie-wellnuts die bijna een factor 4 goedkoper zijn, maar ook minder lang mee gaan.
Het is dus maar net wat je wil.....

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind ze te ruim in de gaten passen, waardoor ze eigenlijk altijd mee draaien. Waardeloos systeem.

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Yamaha heeft dezelfde wellnuts maar zijn als setje van 4 een stuk goedkoper.

Een tijdje geleden nog bij de dealer gehaald. Zijn van dezelfde fabrikant en ook het zelfde fabricagenummer staat er op. Dus waarom Honda er zo veel meer voor vraagt weet ik niet.

En ze vergaan niet echt, maar harden uit en in de vorm zoals ze klemmen.

Als je dan bijvoorbeeld je ruit er uit wilt halen, kan je met goed fatsoen die rubbers er niet meer uit of er weer in krijgen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, VFRikus said:

Ik vind ze te ruim in de gaten passen, waardoor ze eigenlijk altijd mee draaien. Waardeloos systeem.

VFRikus

Waar mogelijk frommel ik er een vinger achter om het draaien te stoppen tot ie genoeg uigezet is....

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...