Ga naar inhoud

Nieuwe Honda sporttourer


Dutchgixxer
 Delen

Aanbevolen berichten

tsja, het filmpje geeft wel een beter beeld maar het is wat mij betreft 'vleesch noch visch' ... :unsure:

beetje Dulville (goeie term! :745:) gemixt met een beetje Crosstourer en Africa Twin, beetje hoogpotig omdat het in de mode is, power omlaag getuned voor de emissie-eisen?

 

mijn Vtec doet het nog perfect en kan gelukkig nog jaaaaaaaaaaaren mee! :w

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, voodoo zei:

 

download.jpeg.jpg

 

Zeg nu nog eens dat Honda niet naar zijn klanten luistert. Hoger windscherm? check! Meer rechtop zitpositie? Check! Meer comfort voor de passagier? Check!

Deze man heeft zijn NT1100 waarschijnlijk al besteld.

 

aangepast door knalselder
typfout
  • Like 1
  • Haha 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me 1 keer laten verleiden een Honda uit de folder te kopen. De VFR1200f.  Het gewicht zou door de goede balans geen rol spelen. Achteraf gezien was het de grootste aankoop miskleun uit mijn motorrijd carriere. De 270 kg wegende VFR1200f was gewoon te zwaar om er mee te rijden zoals ik voor ogen had. Met TTX achter schokbreker en gemodificeerde voorfork werd het stukken beter maar het looiige sturen bleef. Ik vind de NT1100 met 248 kg ook weer zwaar en mij niet sportief genoeg. 

Ik ga zeker proefrijden. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

248 kg voor de DCT versie. De gewone weegt 238 kg. Als vergelijking. De veel compactere NC750 weegt ook 238 kg. 

238 kg is zeker niet licht maar echt zwaar ook niet. De NT1100 wordt zeker niet als sportief bestempeld. Voor een toermotor is gewicht wat minder van belang. De plaats van het zwaartepunt is veel belangrijker. 

Daar ging het bij de 1200-serie helemaal mis. De 1200X is ook al zo'n kolos op wielen als je stilstaat. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de VFR1200F niet zo makkelijk door de bochten ging lag niet alleen aan het gewicht, maar ook aan de geometrie.

Hoewel de Crosstourer veel deelt met de VFR1200F inclusief het hoge gewicht, stuurt die als een gekke, vanwege de andere geometrie vanwege de langere veerwegen grotere voorwiel en ook door het grotere stuur.

Ter illustratie, de draaicirkel van de VFR1200F is 3,4 meter en de VFR1200X 2,7 meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, de X is stiekem een aardige gooi en slijtfiets.
Goed dat er in Albanië niet veel verkeer is en al helemaal geen politie in de bergen :39:

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Langere veerwegen en een groter wiel zitten het sturen net in de weg... Daarom is de NT ook een stuk agieler dan de AT. De draaicirkel zegt ook niets over het stuurgedrag. Enkel een breder stuur geeft door de hefboomwerking de indruk dat het vlotter gaat. De 1200f vergt wat meer imput maar stuurt dan heerlijk precies in zowat alle bochten, behalve in de allerkrapste haarspelden waar het gewicht en de zithouding tegenwerken. Het is dan namelijk lastig om omhoog door de bocht te kijken. Mijn motormaatjes met KTM, BMW en Kawa Versys verslikken zich in hun koffie als ze hier lezen dat de 1200f de bocht niet in wil

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groter voorwiel heeft een negatieve impact op het stuurgedrag vanwege het gyroscopisch effect van het grotere voorwiel. Hoe kleiner het wiel hoe makkelijker het stuurt. Puur vanuit wieldiameter gezien.

De rest van de geometrie kan vaak wel aardig verbloemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is typisch niet het geval, omdat op die grotere voorwielen weer smallere velgen en banden worden gebruikt, waardoor dit extra gyroscopisch effect van de grotere diameter weer teniet wordt gedaan.

Mijn Africa Twin met 21 inch banden heeft maar banden van 90mm breed.

De Crosstourer met 19 inch zijn de banden 110mm en de VFR1200F met 17 inch 120mm brede voorbanden.

Ook in de praktijk stuurt mijn Africa Twin zeker niet zwaarder en eerder lichter dan de Crosstourer en zeker veel lichter dan de VFR1200F.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-11-2021 om 01:30, Bazz zei:

tsja, het filmpje geeft wel een beter beeld maar het is wat mij betreft 'vleesch noch visch' ... :unsure:

 

Ik zou zeggen én vlees én vis ;) Nu heeft mijn broertje een prachtige 2018 KTM 1290 GT gekocht. Iets mooiers en exotischer bestaat er bijna niet. Maar nog steeds staat deze NT1100 ver bovenaan op mijn verlanglijstje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen, de NT 1100 spreekt mij wel aan. Los van het feit dat we hier op het VF forum zitten, kan ik mij wel enkel baseren op wat ik tot hiertoe gelezen heb. Het rijden zelf zal uiteindelijk mij wel moeten overtuigen.

 

Laat me daarom een vergelijk maken met de 1200F die ondertussen al bijna 11 jaar in mijn bezit is. De meesten zijn ondertussen al vergeten wat voor problemen we hadden met de afstelling van de PGM/FI door Honda zelf. Met uitzondering van de vierde versnelling was alles afgeknepen (zowel op de 100 pk versie als op de full-power). Duizenden postings op het VFROC forum alleen al. Uiteindelijk kwam alles wel goed, het is zelfs zo dat VFROC nu een eigen flasher onder zijn leden heeft.

Dankzij de flash kreeg de F eindelijk zijn normaal koppelverloop en kon je motor eindelijk gebruiken zoals hij ontworpen was. Kijk ik dan naar het koppelverloop van de X, dan had ik liever de motor van de X onder mijn F gehad. Eerlijk? 100 Pk is ruim voldoende als je kijkt in welke omstandigheden wij vandaag de dag moeten rijden. Veel koppel onderaan, in het gebied dat je het meeste gebruikt. Alhoewel ik nog geen dyno vond van de NT, lijkt die motor als sport tourer uitermate geschikt.

Destijds was onder de indruk van de Ducati, die boden 10 jaar geleden al drie rijmodussen aan (oa. op de Multistrada). Honda? Eindelijk op de sport tourer. Je motor aanpassen aan de rij omstandigheden. Voor mij? een toegevoegde waarde, zeker als je met zo een zware machine onderweg bent.

Komt daarbij tractiecontrole die standaard op de NT aanwezig is. Eerlijk gezegd, ik was vroeger nooit een fan van deze dingen. Na een aantal ervaringen met de F, ben ik er duidelijk een voorstander van de geworden.

Cruise controle. ECC dus. Ook nog zoiets. Nooit gedacht dat ik een fan zou worden. Wel, sinds Prez er eentje heeft ontworpen voor de F...ik zou niet meer zonder kunnen rijden.

Koffers zijn vergelijkbaar met de F. Dus geen probleem voor mij.

Misschien een minpunt...geen cardan. Maar blijkbaar voegt een cardan 15 à 20 kg toe aan het gewicht. Deze duizend blijft daarom  een goede tien kilo onder de laatste 800F.

Aansluitingen voor allerlei gadgets. Niet mijn ding, maar ik kan me voorstellen dat dit voor vele motorrijders een extra is. Voor mij is motorrijden een soort van totale ontspanning, vrij zijn van alles. Geen radio, geen mobiel, een GPS gebruik ik enkel als het echt noodzakelijk is.  

 

 

aangepast door VFRFlanders
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...