Ga naar inhoud

Tijd en tripmeter reset bij start


 Delen

Aanbevolen berichten

Afgelopen vrijdag en vandaag (maandag) bij het starten van mijn VFR reset mijn tijd naar 01.00 am en tripmeter naar 0. Motor startte vanochtend een beetje lastig maar wel in 1x, vrijdag geen rare dingen met starten en 's avonds zonder problemen weer naar huis. Accu staat rijdend vast op 12.6 (met handvatverwarming aan). Als de motor niet loopt staat de voltmeter op 11.6. Ik ben helaas niet in het bezit van een multimeter dus doormeten is wat lastig. Accu is een paar maanden terug al eens geheel ontladen geweest na het ombouwen licht/knipper naar LED en afgelopen winter tijdens niet rijden gewoon aan de lader. Verder rijdt ik elke dag woon-/werkverkeer zonder problemen.

Iemand suggesties waar te beginnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfde gehad, of accu is gaar of spanningsregelaar.
Tijdens rijden moet tie op ongeveer 14 volt staan.
12,6 tijdens rijden is weinig en net aan.
Of je accu heeft tijdens ontladen opdonder gehad of je spanningsregelaar is kapot.
Laatste komt vrij vaak voor. Mijne 2x vervangen in 5 jaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Top! Bedankt voor de antwoorden, ik ga als eerste met de accu aan de slag, volgens mij is een nieuwe niet overbodig. Mocht ik problemen houden kijk ik eens naar de SR. :worshippy:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker de accu.
Diepontladen is al bij 60% ontlading en daar houden accu's niet van.
Voltmeters zijn trouwens niet altijd even betrouwbaar en afhankelijk hoe je hem hebt aangesloten kan er ook nog wat verloren gaan in de bekabeling.
Maar in feite doet de voltmeter hetzelfde wat je met de multimeter moet doen om de accu te testen en dat is een voltage aangeven.
Voor de accutest is dat je accu volledig opladen en als deze rond de 12,5V aangeeft starten. Tijdens het starten mag de spanning niet onder de 10V uitkomen maar als zelfs het klokje reset verwacht ik dat deze (ruim) onder de 9V komt.
De accu zit er puur voor het starten, daarna draait de motor volledig op de stator gereguleerd door de SR en dient de accu als buffer. Pas als de stator wegvalt gaat de accu de spanning leveren tot deze leeg is.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt @Ray, erg duidelijk antwoord! Ik hoopte al dat de voltmeter voldoende was om te vermelden, zonder multimeter kan ik geen andere dingen uitmeten bedoelde ik meer met mijn commentaar. Voltmeter was al geïnstalleerd op de motor, ik ben er wel blij mee. Het starten vanochtend kwam al "uit z'n tenen"... nu maar even hopen dat de motor vanavond start en dat ik naar huis kan, morgen maar een accu scoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee of dit je enige vervoermiddel naar je werk (uitgaande dat het vanavond starten om naar huis te gaan is omdat je naar je werk bent gereden) maar ik hoop het voor je en anders dat er iemand in de buurt is met startkabels want een kapotte accu heeft niet alleen moeite met spanning vasthouden maar ook met het opnemen ervan.
Het scheelt wanneer je wat verder moet maar veel mensen werken rond de 20km van huis en dat is niet ver om een zwakke accu bij te laden.
Het kan meevallen maar bereid je voor op niet starten, dan kan het alleen maar meevallen als hij toch nog aanslaat.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De auto staat thuis, ik rijd zoveel mogelijk met de motor. Een collega woont vlakbij me en is met de auto, eventueel kan ik wel met hem terug naar huis, dat komt wel goed denk ik.
Afgelopen vrijdag startte de motor “normaal” terwijl ‘s ochtends de boel dus al was gereset. Naar huis rijden is rond de 35km, afhankelijk van de route. Laat ik maar even hopen dat de boel start! 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thuis komen bleek geen probleem gelukkig, motor startte goed en de boel werd niet gereset. Bij stationair draaien gaf de meter 13.6 aan, tijdens rijden 12.4-12.9 en motor uit 11.8. Zijn dit waarden om de accu te vervangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijken wat de meter aangeeft TIJDENS het starten. Als hij dan onder de 10V uitkomt dan moet je hem vervangen.
Je hebt al 2 keer een slechte start gehad en dan kan die eerste keer de start wel goed gegaan zijn maar dat je klok reset is een teken dat de spanning wel heel ver wegzakt want die heeft echt niet veel nodig.
Tenzij je na die eerste slechte start zo goed als niet hebt gereden en er een goede reden is waarom hij bij die eerste keer zwak was is de kans zeer groot dat de accu aan vervanging toe is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens starten kreeg ik geen goede feedback, leek wel alsof er tijdens het starten geen meting was maar direct naar stationair sprong… lastig uitleggen. Ik ga in ieder geval morgen een andere accu scoren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is de voltmeter vermoedelijk op de koplampen aangesloten.
Niet erg handig want het relais schakelt de koplampen uit tijdens het starten want dat is toch 110W die beter naar de startmotor kan gaan.
Dat ze wel eerst gaan branden is wel handig want als je even kort wacht met starten wordt de accu wat opgewarmd door het stroomverbruik van de koplampen wat een beetje extra startvermogen oplevert.
Klinkt een beetje tegenstrijdig want je laat een verbruiker spanning verbruiken dus je accu raakt leger maar toch kan dat met name in de winter toch een groter voordeel opleveren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw! Wat een heldere uitleg! Ik begrijp het volledig! Ik zal eens kijken hoe die voltmeter is aangesloten en of ik deze niet beter direct op de accu kan zetten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij kan beter wel op een geschakelde draad want ik weet niet wat zo'n ding verbruikt tijdens het meten.
Beetje lullig dat het ding wat je uit de problemen moet houden je juist in de problemen brengt :scratchchin:
Of je moet een uitschakelbare hebben.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 11/1/2021 at 9:28 PM, Ed Gnoj said:

Wauw! Wat een heldere uitleg! Ik begrijp het volledig! Ik zal eens kijken hoe die voltmeter is aangesloten en of ik deze niet beter direct op de accu kan zetten. 

Nee, dat kan niet.
Als je dat zou doen dan blijft jouw voltmeter ook meten terwijl de motor uit is en langdurig niet gebruikt wordt. Daarmee trek je jouw accu ook weer leeg.

Ik sluit ze meestal op het stadslichtje aan, dat blijft namelijk wel gewoon aan staan als je de motor start.
Maar dan nog heb je er weinig aan, de meeste inbouw voltmetertjes zijn traag afgesteld. Ze meten de gemiddelde waarde over bijvoorbeeld 1 seconde omdat je anders steeds verspringende cijfers in beeld ziet. Daarmee zijn ze dus feitelijk onbruikbaar om de spanningsval bij het starten te meten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...