Ga naar inhoud

RC36-ii valt stil met opgewarmde motor


bloc200
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik moet de VFR reanimatie helaas onder het stof vandaan halen.  De afgelopen jaren heeft ie naar behoren gefunctioneerd. Vorig jaar nog een volledig onderhoud bij de VFR-dokter Johan. Ik heb echter wel zeer weinig gereden, door omstandigheden dus niet echt veel kilometers gemaakt.

De laatste ritten echter eindigen in het stilvallen van de motor. Dit meestal na ongeveer een half uurtje. De motor verliest kracht en begint te haperen, bij het opendraaien van de gashendel kan ik dan meestal nog een paar 100 meter verderrijden, maar valt ie toch finaal stil, en al helemaal als ik het gas loslaat. Het gekke is dat als ik een paar minuten wacht ik weer verder kan voor een paar 100m, maar dat ie daarna ook weer stottert, vermogen verliest en stilvalt.

Ik heb dit vorige zomer ook 1 keer gehad, maar na een halfuurtje wachten ben ik toen wel nog 20km verder thuisgeraakt, zonder stotteren of stilvallen.

 

Wat ik al gedaan heb:

  • - Spanning gemeten tijdens het rijden:
  •     - bij koudstart: bij 1200rpm +- 14v, maar bij gasgeven tot 5000rpm zakt ie naar 12,5V
  •     - tijdens het rijden/opwarmen wijzigt dit: 1200rpm -> +-12.5V   en bij 5000rpm +- 13.5V
  •     - wanneer hij begint te stotteren is het nog steeds 13.5V
  •     - wanneer hij er de brui aangeeft en de motor stilligt: 12,5V
  • - Liqui Moly 5100 mtx Carburateurreiniger in de tank gegoten, door het stilvallen echter nog niet veel geholpen waarschijnlijk.
  • - Tankdop opengemaakt na het stilvallen, geen effect
  • - Choke gebruikt tijdens het starten, even lijkt ie dan aan te willen slaan, maar dat is maar eenmalig.
  •  

Enig idee welke richting ik hier moet denken? Brandstoftoevoer? Of eerder electronica?

 

mvg
Sven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al gekeken of je een vonk hebt op de bougies als de motor warm is? Een oude bougie op de bougiekabel, dan kunnen andere 4 op zijn plek blijven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En is dit altijd of vooral met een wat lege tank?
Het kan zijn dat je tank be-/ontluchting verstopt zit en dan trekt de tank vacuüm zoals wanneer je je vinger op een rietje houdt en het dan uit je glas trekt.
Bij een volle tank is de luchtkamer te klein en het gewicht van de benzine te groot maar bij een leeg rakende tank wordt het een ander verhaal.
Makkelijk te testen. Wanneer het gebeurd meteen de tankdop openen en as je dan weerstand voelt en/of hoort dat er een boel lucht wordt aangezogen dan is je be-/ontluchting verstopt.
Kan ook zijn dat je brandstofpomp het begeven heeft, zelfde verhaal zonder het vacuüm probleem. Volle tank genoeg gewicht om de zwaartekracht het werk te laten doen maar raakt de tank leger dan kan het zijn dat er niet meer genoeg brandstof doorstroomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tank was steeds vol of toch tenminste 3 kwart vol. 

Is het mogelijk dat de brandstofpomp enkel opgewarmd problemen vertoont?

Het is wel idd eentje van Ali die ik toendertijd tijdens de reanimatie gekocht heb vermits de oude dichtgeslibd was.

 

Sven

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 hours ago, Smuiger said:

makkelijk te testen door die er ff tussen uit te halen

+1

 

Stekkertje van pomp los halen van kabelboom.

Slangen even "omleggen".

Tank mininaal voor 1/3 vol

aangepast door 748cc
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Even een update. Een tijdje geleden de bypass gemaakt en zonder brandstof pomp rondgereden. Geen problemen meer gehad met deze configuratie.

 

Vandaag terug de originele OEM pomp aangesloten, maar die deed niets meer. Daarna ook de goedkope Ali pomp getest, en merkte dat brandstof lekte waar de twee helften in elkaar gezet zijn.

Duidelijk dus.

 

Ik heb ondertussen een hopelijk meer kwalitatief exemplaar besteld: een tourmax fpp-904 : https://www.mpartz.be/benzinepomp-fpp-904-p-17049

 

Lijkt me beter dan de gok met een tweedehands exemplaar te nemen?

 

Sven

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk is een nieuwe beter, maar helaas ook duurder.

Er zijn revisie setjes voor deze pompen, maar het is net wat er kapot is aan de pomp.

 

https://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=79_86_93_228&products_id=11453

 

 

 

aangepast door Mhiam
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...