Ga naar inhoud

vraag over kleppen stellen


bmsch
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik weet dat er een voor geschreven onderhoudstabel is voor het stellen van kleppen.

Maar ik ben toch wel eens benieuwd waaraan je daadwerkelijk kan ''merken'' dat je kleppen aan stellen toe zijn.

Bijvoorbeeld rijgedrag of stationair lopen.

Ik heb wel eens gehoord over ''tikken'', maar wat houd dat dan precies in?

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze echt te strak staan loopt ie niet goed stationair meer, vraag me niet hoe ik dat weet....😳

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Been there, done that.

 

Bij een 2 kleps boxer van een niet nader te noemen Duits merk verloopt de klepspeling vrij rap, combineer dat met mijn licht gemakzuchtige levenshouding en dan kom je daar vanzelf achter. 

 

Maar dan moet je echt 0,0000mm klepspeling hebben, dan loopt ie niet meer stationair en moet je echt aan het gas blijven draaien om 'm aan het lopen te houden. Het duurde overigens wel even voordat ik erachter was dat de klepspeling de oorzaak was van het slechte stationair lopen.

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat 0.00000 nou de meest ideale klepspeling zijn!

Uiteindelijk is er in de auto motoren daarom gekozen voor de hydraulische klepspeling compensator en laat die de klepspeling nou geheel en al automatisch op 0.0000 houden!

VFRikus

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's handig, maar bij een 2-kleps boxer heb je gewoon stoterstangen, tuimelaars en onderhoud dat op tijd moet worden uitgevoerd. 

 

Maar hydraulische klepstoters zijn wel erg praktisch. En als zelfs Harley die gebruikt, waarom zitten we met vfr-en dan nog zo ouderwets aan te kloten?

 

Oh, en misschien had ik wel -0,00013 mm klepspeling, dat heb ik destijds niet zo exact kunnen vaststellen.

aangepast door voodoo
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, voodoo zei:

En als zelfs Harley die gebruik

Je weet hoeveel die dingen wegen?
Ze zitten daar op omdat het toch al tractoren zijn, je weet wel... van die landbouwvoertuigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een sportster 883 is 1 van de lichtere HD's en die weegt al bijna net zoveel als mijn CT.

Ik heb de T7 erbij voor offroad vanwege het gewicht van de CT (en wat andere nadelen) maar in dat vergelijk valt het dan toch nog wel mee.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Honda schrijft voor iedere 24 dkm de kleppen te controleren/stellen

Kleppen hoor, zie of merk je niet,  (alleen als het te laat is)  voor jouw eigen gemoedsrust zou je ze kunnen laten controleren

De klepspeling wordt altijd kleiner, door het inslaan van de klep in de zitting en door het "rekken" van de klepsteel

Als je niet controleert en de speling wordt te klein dan kunnen de kleppen verbranden, de reparatie kosten worden dan wel erg hoog (of ander blok kopen en die erin zetten)

Als je de kleppen hoort tikken dan is de speling te groot maar dat komt niet door de kleppen maar dan is de nokkenas versleten.

Mijn ervaring bij een vfr is dat de nokkenassen er zo goed uitzien dat je de kleppen bij een vfr niet zult horen tikken.

Controle is de enigste manier om zeker te weten of de speling nog goed is 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-3-2022 om 15:25, bmsch zei:

Maar ik ben toch wel eens benieuwd waaraan je daadwerkelijk kan ''merken'' dat je kleppen aan stellen toe zijn.

Wat Johan zegt: als je het merkt ben je te laat…..:coolsmiley:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De inspectie-intervallen zijn er dus, omdat je het niet merkt en/of je het niet kunt zien of horen aankomen dat er iets fout gaat. Meten is weten.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...