Ga naar inhoud

Motor slaat heel soms af


Madfred999
 Delen

Aanbevolen berichten

Het zwarte zou kunnen komen door de Forte toevoeging.

En duur zijn deze bougies inderdaad, €30 per stuk zeg.

Ik ga deze week weer een stuk rijden, eens kijken wat er gebeurt.

Er is blijkbaar ook een methode om foutmeldingen uit te lezen? Iets met doorverbinden op ern connector.

Weet iemand hier welke connector?

Ik tank trouwens E5, dat is toch min 9f meer de vervanger van Euro 98.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Madfred999 zei:

Er is blijkbaar ook een methode om foutmeldingen uit te lezen? Iets met doorverbinden op ern connector.

Weet iemand hier welke connector?

Ik tank trouwens E5, dat is toch min 9f meer de vervanger van Euro 98.

Rode stekker achter rechter binnenkuip kapje naast de teller (even voelen en dan kan je hem naar je toe trekken) en afhankelijk van het bouwjaar is een 2 pins ('02 t/m '05) of een 4 pins.
Bij de 2 pins is het doorverbinden en op contact zetten en dan knippers van het motormanagement lampje tellen, ik weet niet meer precies hoe en wat maar daar staat wel wat over hier op het forum.
E5 is niet de opvolger van Euro98 maar Euro 98 heeft niet de verplichting om van 5 naar 10% ethanol te gaan en daarom is die nog steeds E5. De premiums zoals V-Power hebben het label E5 maar zijn in de meeste gevallen E0 maar er is geen E0 label en er MAG tot 5% ethanol in zitten en daarom staat daar ook altijd een E5 sticker bij.
Maar buiten dat, wat is je tankgedrag qua merken.
Witte pompen krijgen de restanten van alle grote merken, deze zijn allemaal prima maar hebben allen een eigen mix van additieven om dit te bereiken. Gooi je al die mixen door elkaar dan gaan ze elkaar tegenwerken met veelal een hoger verbruik en/of slecht(er) lopen tot gevolg.
Tank je vaak halve tanks bij verschillende merken dan doe je hetzelfde in je eigen tank.
Dus bij voorkeur een vast merk tanken. Nou is het met een motor wat lastiger door de kleine tankinhoud maar rij in ieder geval je tank ze ver mogelijk leeg voor je een ander merk dan de laatste keer tankt.
Een enkele keer zoals voor de start van een rit wat anders tanken is niet meteen een ramp maar probeer het in ieder geval te minimaliseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ray

Bedankt voor de uitleg van zowel de diagnose als de benzine.

Ik rij al 40 jaar diesel, dus me nooit drukgemaakt over benzine soorten etc.

Ik tank zeker niet altijd bij een vaste pomp, gewoon wanneer het uitkomt 😎 

Ik zal eens een gaan aanwennen om dezelfde benzine te gaan tanken, te beginnen voor de rit van vrijdag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het geluk onderweg van het werk naar huis door Duitsland te komen met op nog geen kilometer om een Shell tankstation met daarna nog precies 8km naar huis dus altijd makkelijk af te tanken. Heb zelfs een Duits spaarpasje die je als vaste klant op hun adres kan aanmelden :39:
Je hebt vast wel een tankstation in de buurt waar je vaak langs komt of niet al te ver voor om hoeft te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien de motor in verband met diagnose even laten draaien zonder echt warm te rijden? Daardoor kan hij ook zwart worden.

Een bougie blijft schoon bij gratie van zijn werktemperatuur. Daarom is de juiste warmte graad ook van belang.

VFRikus

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de motor inderdaad kort laten lopen voordat ik de bougies bekeek. Dus ik ga deze week een stuk rijden en dan de bougies weer controleren, of in ieder geval die van cilinder 2, daar kan ik relatief eenvoudig bij.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Vandaag stond ik te wachten voor een stoplicht, motor in de vrij, stationair lopen (iets meer dan 1000RPM). 

Ineens slaat de motor af, ik startte de motor weer, sloeg niet echt meteen aan. Ook niet zo dat ik moest doorstarten, duurde misschien twee seconden of zo.

Rijden gaat goed, maar heel soms bij (bijna) stationair slaat de motor af. Is vervelend maar ik heb geen idee waar het aan ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stationair te laag? Moet tussen de 1000 en 1200 toeren liggen maar ik vond 1000 wat te laag en had 'm op 1100 staan.

aangepast door Ray
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ray

Ga ik proberen, de cockpit is uit elkaar geweest voor de blauwe verlichting. Misschien is de naald niet precies goed teruggeplaatst.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb het toerental iets verhoogd, geeft nu ongeveer 1400 rpm aan.

Daarna is de motor geen enkele keer meer afgeslagen.

Zoals ik al aangaf ben ik er niet zeker van dat de naald precies goed staat.

Zou iemand eens in bv de vierde versnelling met precies 3000 rpm kunnen rijden en dan kijken wat de snelheid is? Natuurlijk kan de snelheids meter ook afwijken maar effe een idee krijgen. 

Ook een ander toerental/versnelling mag natuurlijk, gaat alleen om te vergelijken.

aangepast door Madfred999
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Fluke waarmee je oa frequentie kunt meten, maar dat is voor elektrische frequentie, geen toerental. En de toerenteller zal een DC spanning krijgen, dus daar valt ook weinig zinnigs te meten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afslaan kan door een aantal dingen gebeuren.

 

Geen lucht, zeer onwaarschijnlijk want dan zou die ook niet makkelijk aanslaan.

 

Geen signaal van sensor, kan ook sporadisch voorkomen met slecht contact dan stopt de motor er ook mee

 

ECU reageert niet goed op inkomende signalen, is lastig in te schatten

 

Haperende ontsteking.

 

je zou alle sensoren even kunnen nameten op hun Ohmse waardes dan kan je al een hoop dingen uitsluiten.

 

Ik heb bij mijn rc24 ook iets soort gelijks. Ik ben aan het rijden en trek hem door in de toeren dan laat ik hem uitlopen en als ik dan de koppeling intrek stopt de motor, daarna start de motor overigens wel gelijk, bij mij heeft het denk ik  te maken met de gasklep sensor want als ik net voordat ik de koppeling intrek heel even gas geef slaat de motor niet af.

 

Verder vind ik het bij mij niet storend overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Madfred999 zei:

Ik heb een Fluke waarmee je oa frequentie kunt meten, maar dat is voor elektrische frequentie, geen toerental. En de toerenteller zal een DC spanning krijgen, dus daar valt ook weinig zinnigs te meten.

Dus je kan met de fluke aan het primaire circuit van een bobine geen toerental afleiden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gebeurt (de) bij alleen bij lage toeren, stationair.

Het is wel storend, want als je net wil wegrijden en je motor slaat af dan kun je heel eenvoudig je balans verliezen en dus vallen. 

En de VFR is best wel zwaar dus tegenhouden is dan niet heel makkelijk. 

Ik ben nog niet omgevallen, één keer wel bijna. Ik moest meteen na het wegrijden om een vervelend geparkeerde auto heen rijden, na nog geen meter sloeg de motor af. Ik kon de motor wel ongeveer overeind houden, maar niet recht op zetten. 

Dus daar stond ik, linkerbeen aan de grond, motor kon ik wel starten maar ik kon niet wegrijden omdat er heel weinig ruimte was, in ieder geval te weinig om vlot weg te rijden, en gezien de helling van de motor was dat de enige optie, behalve dan de motor rechtop zetten.

Gelukkig stond er iemand die me effe meehielp anders had ik het niet gered denk ik.

aangepast door Madfred999
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...