Ga naar inhoud

VFR1200F achterveer stelling niet te verstellen


Ditch
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb vorige week mijn 1200f opgehaald en ben erg tevreden met het handelen en reageren van de fiets als ik er alleen op zit, ik wil graag ook duo rijden en daardoor heb ik een extra gewicht achterop die gecompenseerd moet worden met de achtervering. Enkel kwam ik er nu achter dat de stelknop niet wil verdraaien. Als ik duo rijd dan zakt de motor best een stuk in achter en heb ik bij sommige bochtjes de middenbok op de grond, dit kan niet de bedoeling zijn.

 

Zijn er manieren om de verstelling weer werkend te krijgen of een andere manier om toch een stevigere achtervering te krijgen? ik hoor het graag.

 

Groet,

Paul

Link naar reactie
Delen op andere sites

Garantie denk ik een week na aankoop. Is overigens een probleem wat vaker voor komt. Soms kan je het gangbaar krijgen maar als je de motor pas een week hebt gewoon garantie claimen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad een bekend probleem, zou ook garantie proberen of je moet hem particulier gekocht hebben. 

(ooit ook gehad, onder garantie vervangen) 

 

Best een klusje om dat anders te fixen:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hem inderdaad particulier gekocht, geen garantie dus... weet iemand wat de opties zijn? reviseren of een andere veer laten monteren, de laatste optie komt vaak ter sprake in het forum en lijkt mij dan ook het beste voor mij? zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben en met welke partij? Ik kan overal naartoe rijden, dus afstand is geen probleem.. ik wil gewoon een heerlijk rijdende fiets met name met duo erop...

 

Ik hoor het graag.

 

Groet,

Paul

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ander type demper nemen? Een WP of Hyperpro hebben hier wel mogelijkheden voor.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn een aantal topics op het forum mbt vervangende vering en issues zoals:

 

Hyperpro VS Wilbers VS *insert alternatief*

- Vfr 1200f instellingen vering

- etc

Het is ff wat leeswerk maar genoeg info hoop ik voor je.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is al heel veel over geschreven op het forum. Mijn verhaal is gestart net zoals het jouwe, 1200f gekocht met extreem stroeve stelknop die na enkele maanden  compleet blokkeerde. Vervangen door een Hyperpro schokbreker met stelknop en de originele op de zolder gegooid. Jaren best wel tevreden met de Hyperpro, zeker met belading. Solo was het met mijn gewicht van 75kg wel vrij oncomfortabel. Vorig jaar was de Hyperpro aan een revisie toe. Om in afwachting nog te kunnen rijden had ik de originele shock tijdelijk terug geplaatst. Groot was mijn verbazing dat de verstelling na 8 jaar op de zolder gewoon weer werkte... en nu 10.000 km verder nog steeds werkt. Zolang de originele het doet  blijft ie er bij mij onder omdat ik hem fijner vind rijden. Als je wat zwaarder bent, kan dat anders zijn. Persoonlijk zou ik kiezen voor de oplossing in het filmpje, maar daar was 9 jaar geleden nog geen sprake van.

aangepast door knalselder
Taalfoutje verbeterd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

@knalselder
Dat klinkt als de beste optie, ik heb inmiddels een aanvraag ingediend bij Pols Motoren, dus wacht even af op de reactie hiervan.

 

aangepast door Bazz
direct quoten niet nodig bij eerstvolgende reactie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mensen,

 

Zijn er leden die in Almere of dichtbij wonen, waar ik misschien even langs zou kunnen gaan die verstand hebben van de 1200 en de vering, ik ben zo a technisch als de pest namelijk....

 

Ik heb contact gehad met Pols motoren, dus daar kan die naartoe, maar hij stelde mij vragen waar ik geen weet van heb.

Dus als er iemand in de buurt met kennis van zaken zich geroepen voelt om een medelid even te assisteren, hoor ik het graag...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat was de vraag die Pols aan je vroeg?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-5-2022 om 20:36, knalselder zei:

Hier is al heel veel over geschreven op het forum. Mijn verhaal is gestart net zoals het jouwe, 1200f gekocht met extreem stroeve stelknop die na enkele maanden  compleet blokkeerde. Vervangen door een Hyperpro schokbreker met stelknop en de originele op de zolder gegooid. Jaren best wel tevreden met de Hyperpro, zeker met belading. Solo was het met mijn gewicht van 75kg wel vrij oncomfortabel. Vorig jaar was de Hyperpro aan een revisie toe. Om in afwachting nog te kunnen rijden had ik de originele shock tijdelijk terug geplaatst. Groot was mijn verbazing dat de verstelling na 8 jaar op de zolder gewoon weer werkte... en nu 10.000 km verder nog steeds werkt. Zolang de originele het doet  blijft ie er bij mij onder omdat ik hem fijner vind rijden. Als je wat zwaarder bent, kan dat anders zijn. Persoonlijk zou ik kiezen voor de oplossing in het filmpje, maar daar was 9 jaar geleden nog geen sprake van.

 Ik ben wat zwaarder. Maar mijn ervaring met Hyperpro is vergelijkbaar. 2 motoren gehad met HyperPro nu eens een keer naar HK Suspensions geweest. Er zit nu een set van Wilbers onder. Een stuk comfortabeler dan Hyperpro en toch zeer geschikt voor 2 zware mensen. Een blijvertje dus

Wat ook interessant kan zijn (maar zeker niet goedkoop). Is de Nivomat. Heb ik geprobeerd maar voldoet niet voor ruim 200 kilo aan personen op de motor. Alleen is het super en als je samen iets van 150 kg weegt, gaat het ook goed.

aangepast door Athome
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na vanmiddag een bezoek gemaakt te hebben aan de motorzaak in de buurt, is het gelukt om de verstelling te kunnen draaien, op de bok lukte het wel. De instelling stond helemaal zacht en daardoor zakte de motor erg door, nu heb ik de verstelling een 11 kliks harder gezet en proefgereden met duo.

Nu reageert de motor een stuk rustiger op een oneffenheid, ook raak ik niet meer met de bok op de grond, dus ik denk dat ik mazzel heb met een nog werkende verstelling.


Bedankt voor alle reacties in ieder geval!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 clicks vanaf helemaal zacht is eigenlijk de basisinstelling voor solo rijden. Met duo of bagage mag je er gerust nog 5-10 bij doen, met duo en bagage naar de volle 25. Je kan best ook de rebound demping eens controleren. Dit is een schroef onderaan de schokbreker. Deze heb ik op de standaard instelling, zoals in het instructieboekje beschreven wordt (ik dacht iets van helemaal hard en dan een halve slag terug).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@knalselder Ik heb de verstelling helemaal tot zijn max kunnen draaien en dat reed inderdaad stugger (iets te volgens mijn duo), hiervandaan de stand 4 clicks terug gedraaid. Dit rijdt voor ons het prettigst. Ik zal de rebound ook gaan bekijken.

 

Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je de motor naar je hand gezet krijgt. Een goede afstelling maakt een wereld van verschil qua rijplezier. Na een kleine 90.000 km ben ik stilaan aardig vertrouwd met de 1200f :thumpup: . Echt een supermotor als je de moeite neemt om er aan te wennen en zijn minpuntjes bij te werken.

aangepast door knalselder
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...