Ga naar inhoud

Problemen met de elektronica


 Delen

Aanbevolen berichten

 Mijn motor is weg geweest voor een grote beurt. Toen deze terug kwam bleek deze tijdens het rijden soms spontaan uit te vallen. Tijdens het rijden kon je wel.weer door starten.

 

Later was de accu soms gewoon leeg.

Hierop de motor naar de garage gebracht en daar is toen de accu,  spanningsregelaar en de spoel vervangen. 

 

Nu ben ik gisteren 2x 40 km gaan rijden. En bij de tweede keer viel de motor weer stil tijdens het rijden. Kon wel weer doorstarten maar toch.

 

Toen ik thuis kwam bleek de accu 12.91 volt te hebben.

 

Vanmorgen de accu weer doorgemeten toen stond deze op 12.86 volt.

 

Vervolgens de motor gestart en de accu lade gelijk weer op naar 14.25 volt.

 

Rara waar kan het probleem aan liggen en Hoe los ik het op.

 

Graag jullie hulp.

 

Alvast bedankt MVG John

aangepast door TIEL
Link naar reactie
Delen op andere sites

12.8 V is gewoon een goeie accu spanning in rust en een systeem spanning vaan 14.2 V met draaiende motor is ook perfect.

Was er bij de VTEC geen stekkerverbinding achter de topkuip die dit kan veroorzaken? Ervaringsdeskundigen kom er in eens in!

VFRikus

aangepast door VFRikus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Achter de linker kuip schijnt die blauwe “beruchte” connector te zitten. Die wil nog wel eens corroderen en daardoor storing geven. Hoop dat ik het goed onthouden hebt want ik heb zelf geen Vtec en ben dus geen ervaringsdeskundige…..

 

Hier spreekt wel een ervaringsdeskundige:

 

aangepast door Eric
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afslaan hoeft niet perse elektronisch te zijn.
Spanningswaarden zijn goed en zoals @Eric aangaf zit er achter de linker zijkuip ter hoogte van de overgang naar de topkuip een blauwe stekker maar nog wel eens een massa probleem optreed net als een ingetaped verdeelblok achter/onder de tellerunit.
Een massaprobleem geeft overigens vaak vreemde storingen zoals lampjes die zich niet gedragen zoals het moet.
Het kan ook zijn dat de be/ontluchtingsslang van de tank niet goed terug is gestopten bekneld zit waardoor een vacuüm ontstaat en de motor niet genoeg brandstof krijgt.
Ook kan de sensor van de airbox vergeten zijn terug te steken en dan loopt ie te laag in toeren als ik me goed herinner.
Dan kom ik op een nader punt want als dat het geval is dan is de beurt niet goed uitgevoerd wat niet onwaarschijnlijk is omdat je aangeeft dat het gekomen is na die grote beurt.
De eerste stap is dan dat je de motorzaak erop aanspreekt en ze de kans geeft het op te lossen wat je eigenlijk al had moeten doen toen de eerste problemen zicht voordeden.
Je hoort veel horrorverhalen en ik doe het allemaal liever zelf maar je moet wel bedenken dat het allemaal mensen zijn en mensen maken fouten, hoe goed een bedrijf is de slecht werk heeft geleverd kan je pas beoordelen op basis van hoe het opgelost wordt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt alle voor de fijne en behulpzame reacties ik ga er morgen na het werk gelijk mee aan de gang. Wordt vervolgd. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb dergelijke problemen ook gehad, in mijn geval leek de powercommander het probleem te veroorzaken,

die eruit gehaald (is na synchronisatie toch niet nodig) en opgelost zou je denken, maar nee dus...

na tips alhier schoonmaken van de blauwe stekker leverde het gewenste resultaat.. :yes:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Blauwe stekker maar met name het verdeelblok van massa draden (ingetaped geel blok) waren bij mij de boosdoener voor willekeurige uitval perikelen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb/had zelf ook last van soms uitvallen van de motor.  Nadat ik het toerental iets hoger heb gezet is dit niet meer voorgekomen.

De beruchte blauwe stekker is al gemodificeerd, alleen het gele blok nog niet. Waar zit dit blok? @RoelH

aangepast door Madfred999
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Na enige tijd een update. Probleem lijkt opgelost te zijn. Heeft even geduurd. Maar de motor moest nog twee keer terug omdat er telkens weer iets was. Gelukkig lijkt nu alles op orde.

 

Naast de accu is nu ook de

spanningsregelaar en de spoel vervangen. 

 

Nu maar duimen.

 

Ik wil iedereen bedanken voor zijn reacties en hulp. Heb ongeveer alle tips  te harte genomen en uitgeprobeerd alvorens de motor naar de garage te brengen 😉.

 

Iedereen alvast een mooie zomer toegewenst met veel rij plezier.

 

Gr John

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...