Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Sinds vandaag zie ik dat de laadspanning van mijn  VTEC uit 2005 varieert.

Het was altijd 14,7V tijdens rijden. Nu is het 12,3V bij stationair, bij wat toeren maken gaat het omhoog tot 13,5 of zo. Na een minuut of 10-15 rijden gaat het weer omhoog naar 14,7. Maar niet stabiel, soms zakt het weer, gaat weer terug naar 14,7.

Ik heb precies 2 jaar geleden de stator vervangen, gekocht bij NR1. Garantie is 1 jaar.

Morgen ga ik meten wat de spanning is op de gele draden. De stekker heb ik de vorige keer al verwijderd. 

Volgens mij heb ik ook nog een nieuwe stator van Ali liggen.

Maar, ik vind het schommelen van de spanning wat eigenaardig, lijkt meer op een spanningsregelaar probleem. 

Maar, dat is bij een VTEC niet echt een veel voorkomend probleem toch?

Hoe dan ook, morgen eerst maar eens meten wat de stator doet.

Edited by Madfred999

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Bij mij heeft de stator het één jaar uitgehouden. Vorig jaar vervangen, maar toen onlangs ik voor mijn onderhoudsafspraak naar Johan wilde rijden, startte mijn VFR niet. Ik voelde meteen ernstige nattigheid... Ik reed er iedere dag op.

 

Met behulp van startkabels de motor gestart en in één streep naar Johan gereden.

Helaas bleek ik vorig jaar een exemplaar gekocht te hebben met een productiefoutje.

 

Dus het kan beste @Madfred999.

 

 

  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Als je de stekkers verwijderd hebt, dan wordt meten lastig.
Voor een juiste meting moeten de 3 gele draden namelijk losgemaakt worden van de spanningsregelaar.....
Met andere woorden, als je ze nu gesoldeerd hebt zal je ze los moeten solderen, en naderhand weer vast moeten solderen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Posted (edited)

@AFS Motorparts

Ik gebruik een paar knopspelden om door de isolatie te prikken, en dan via de spelden meten. 

Daarna eventueel zelf-vulkaniserende tape eroverheen.

Het meten heb ik gedaan in het gedeelte wat toch vervangen wordt indien nodig. Ik weet dat het voor een juiste absolute meting de draden los moeten. Maar ik heb vergelijkend gemeten, dus de spanning tussen de verschillende fases, en daar zat een flink verschil tussen.

Dus de boel losgehaald en de stator is verbrand.

 

 

Stator verbrand.jpg

Edited by Madfred999
  • Like 1
  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ik heb normaal gezien nog een nieuwe liggen, wegens verkeerd besteld...

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

@Turidu

Ik had er zelf ook nog een liggen. Is inmiddels ingebouwd en probleem is opgelost.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
7 uren geleden, Madfred999 zei:

 

Dus de boel losgehaald en de stator is verbrand.

 

 

Wat zijn het toch een klote dingen. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Zojuist, Aficior zei:

 

Wat zijn het toch een klote dingen. 

Inderdaad, bagger zooi!

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Zo die is crispy.....

 

Er was ooit het verhaal dat een bepaalde serie VFR niet genoeg oliekoeling langs de stator heeft.

 

Klopt dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

@Smuiger

Volgens mij de eerste VTEC modellen, zoals die van mij dus.

Of alle VTEC modellen, weet ik eigenlijk niet zeker.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Volgens mij alle vtec modellen tot 2014.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Mijn VFR uit 2006 en de boel fikte gewoon door, spanningsregelaar/stator en accu. Was duur geintje.

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

  • Sad 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Toen ik de stator eruit haalde, zag ik best wel veel verkoolde deeltjes zitten. Natuurlijk heb ik alles zo goed mogelijk schoongemaakt maar ik kan niet in het blok schoonmaken. Het meeste zal inmiddels in het filter zitten neem ik aan.

Nu zit ik erover te denken om de olie en het oliefilter te vervangen. Lijkt me eigenlijk een goed idee. Vorige keer heb ik dat niet gedaan, maar toen waren er ook niet zoveel deeltjes te zien.

Dus, vervangen maar lijkt me.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ik heb het bij de vtec my 2007 ook 2x meegemaakt in korte tijd, de 2e keer maar besloten alles aan te pakken en dus opnieuw een nieuwe stator te plaatsen en ook een SR om zeker te zijn dat alles weer goed zou zijn.

 

Soms heb je gewoon pech.

 

Ik heb het met mijn rc72 nog niet meegemaakt gelukkig, die blijft het voorbeeldig doen:39:

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ik las laatst van Sabsteef (dank voor correctie @voodoo)  SebSpeed via zijn Facebook kanaal, dat hij een nieuwere generatie behuizing had gemonteerd op zijn oudere VTEC. Daarnaast had hij onder in het blok een gaatje geboord, zoals Honda dat bij latere modellen af fabriek deed.

 

Die nieuwe generatie behuizing heeft een kanaal om olie naar de stator te brengen.

Dat gat onder in het blok om de olie ook daar te krijgen.

 

Ik denk dat hij deze modificatie heeft uitgevoerd op die VFR die laatst in het foto topic werd getoond. Dat naakte ding met die Turbo.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien