Jump to content

Recommended Posts

Goeiemiddagmede-Viffers,

 

Ik heb al even op het forum rondgestruind op zoek naar een antwoord en al veel gevonden, maar nog niet helemaal ... 🙂

 

Mijn vraag is: De startmotor van mijn VFR pakt altijd en hij start altijd goed, maar een tijdje geleden hoorde ik daarbij flink "taktaktak"-geluiden. Ook met gasgeven lijkt daar wat gerammel vandaan te komen.

Mijn accu is nieuw en de startmotor draait niet mee...

 

Zou dit m'n startkoppeling kunnen zijn? Of hoe hoor je aankomen dat die kapot (gescheurd) is? (voordat ik de boel open ga maken)

 

Vast bedankt 🙂

 

John

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Was het echt de startmotor ? Ik weet dat naks een rattelend geluid maken bij start als ze niet helemaal 100% meer zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Volgens zijn profiel heeft hij een RC36II, dan gaat het naks verhaal even niet op.

Soms wil de starterkoppeling wel eens rammelen maar dan zegt nog niets.

Gebeurt dit regelmatig ja dat is er wat aan de hand, klinkt een beetje als rammelende bouten.

Er is geen waarschuwing, kapot is kapot en heel is heel.

Vertrouw je het niet of heb je geluiden die er eerst niet waren of frequent aanwezig zijn moet je toch even de zijkap eraf halen. In dat geval is controleren beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Dat geluid zou ook het startrelais kunnen zijn. Even zoeken waar het vandaan komt, dan weet je meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Posted (edited)

Ik heb hem net weer even geprobeerd. Bij 1 start klonk het net als de posts die ik heb gelezen bij een kompleet doordraaiende startmotor. De andere keren klonk het ook niet best. 

https://drive.google.com/file/d/15hu-v7UMf8YKSceKZuUb9frYuyzq0VeE/view?usp=sharing

 

Ik denk dat m'n startkoppeling het toch heeft begeven...

Edited by jcvanharen

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ook hier kunnen meerdere oorzaken zijn.

 

Kijk ook even naar je stekker in je spanningsregelaar, heb dit geluid ook eens gehad bij een verbrande stekker.

Klinkt niet gelijk als je starterskoppeling, dat rammelt meer. Dit lijkt toch wel bij de startmotor vandaan te komen als ik het filmpje zo hoor.

Maar je zult alles moeten wegstrepen door elk onderdeel toch even te bekijken.

 

Begin met de SR stekker en het startrelais zoals AFS al aangaf.

En controleer je accu even op spanning bij o.a. het starten.

Het kan maar zo een elektronisch probleem zijn.
 

Levert dat niks op, zou ik even de zijkant openmaken en starterskoppeling inspecteren en je startmotor loshalen en eventueel uit elkaar halen.

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Toevallig had ik gisteren een klant die voor een Pan European een startrelais kwam halen. Dat relais bleef hangen, en de motor bleef doorstarten, zelfs toen hij het contact uitzette.
Resultaat: gloeiend hete en compleet leeggetrokken accu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Bedankt mede-Viffers!

 

Het valt wel op dat het vooral is als ie koud is...Ik ga es kijken wat er aan de hand is.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Posted (edited)

Wat je even kan doen om te kijken is als de motor loopt nog een keer op de start knop drukken en kijken of het geluid veranderd, als dat zo is denk ik toch dat er iets anders geluid maakt. Het is altijd overduidelijk als je de startknop indrukt en de bendix naar buiten komt dat hoor je echt goed, zodra je de knop weer los laat moet het geluid ook weg zijn.

 

Heb je ook al naar de koppeling geluisterd?

Edited by RoelNL
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Zo...eindelijk tijd gehad om de boel uit elkaar te halen...

 

Als ik het goed zie word ik wel blij van hoe de startkoppeling eruit ziet. Ik zie ook geen versleten tanden etc. 

IMG_20220803_193301.thumb.jpg.2feb31bf1217855064b0e8cbd2fa0065.jpg

Ik heb de accu gemeten en ook dat is prima. Startrelais klinkt ook goed en alle stekkers zijn in orde.

 

Wat me wel opviel is dat het geratel niet gebeurt als ik hem "koud" (...bij 30 graden buiten 😉 ...) zonder choke start en zodra ik de choke erbij zet wel...

 

Zou het ook nog met de olie te maken kunnen hebben die ik er heb (had) zitten: Kroon Expulsa RR 10W40?

 

Groetjes,

 

John

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Olie verwacht ik niet dat dat met starten veel verschil zal maken (althans niet qua geluid). Wel bij het in de eerste versnelling zetten.
Ik denk toch dat je het elders moet zoeken....

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

De boel is flink schoonmaken/ultrasoon reinigen en dan alles weer in elkaar steken. Nieuwe olie en dan is kijken hoe het dan is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

  • Similar Content

    • By RR Vliet
      VFR loopt op 3 pitten stationair. Cilinder linksvoor doet niet mee, uitlaatspruitstuk blijft koud. Bougie losgedraaid en tegen het frame gehouden, hij heeft een vonk. Voor de zekerheid de bobines en bougies van LV en RV omgewisseld, probleem blijft op dezelfde plek.
       
      Uitlaatbocht wordt wel heet bij gasgeven en als ik de choke er op zet. Carburateur losgehaald. Alle 4 de idle jets losgehaald en doorgeprikt met een draadje, kan nu door alle 4 de idle jets heen kijken. Meteen ook maar de main jet losgehaald en gereinigd. Ook de naald, naaldbuis en het vacuumrubber gecontroleerd. Alle 4 de mengselschroeven losgehaald en gecheckt of veer, ring en rubber aanwezig is. Daarna allemaal op 2 slagen uit gezet. Daarnaast alle 4 de vlotters gedemonteerd en de vlotternaalden gecontroleerd. Als laatste test op de benzineslang geblazen, alle 4 de vlotters sluiten af en als ik ze 1 voor 1 optil kan ik elke vlotterkamer inblazen. Vlotterniveau is op de RC36-2 niet instelbaar, vlotters zijn volledig van kunststof zonder metalen lipje.
       
      Carburateurs gemonteerd, nog steeds LV die niet meedoet. Carburateurs weer losgehaald en alles nogmaals nagelopen. Daarnaast op basis van deze post (https://vfrworld.com/threads/cleaning-idle-enrichment-circuit-choke-96-vfr-gen-4.34506/#post-310579) ook de stationairbuis aandacht gegeven. Deze buis kan niet gedemonteerd worden, daarom conform instructies volgespoten met carburateurreiniger en doorgeprikt naar de 55mm. Dit lukt bij alle 4 de stationairbuizen. Carburateur weer gemonteerd, nog steeds LV die niet meedoet.
       
      Carburateur weer losgehaald en met remmenreiniger alle doorgangen gecontroleerd. Spuiten door de opening van de slow jet resulteert in remmenreiniger uit 3 gaatjes rondom de gasschuif en een beetje geborrel bij de mengselschroef. Spuiten door de opening van de main jet resulteert in remmenreiniger langs de naald. Spuiten door de opening van de mengselschroef resulteert in remmenreiniger uit het gaatje boven de gasschuif. Spuiten op de stationairbuis zorgt voor lekkende remmenreiniger aan de bovenkant van de carburateur bij de airbox. Dit is voor alle 4 de carbs gelijk. Daarna hetzelfde gedaan met de racefietspomp, alles lijkt open.
       
      De blauwe pijl is de main jet, de groene pijl de stationairbuis, de rode pijl de mengselschroef en de gele pijl de slow jet.
       

       
      Ik heb de carbs er nu 3 dagen lang keer op keer op en af gehaald en krijg de cilinder LV niet aan de praat. Wat is hier aan de hand?
       
    • By patrickvfr
      Dag forummers,
       
      Misschien een beetje onnozel, maar de vorkplug van mijn voorvering wil niet van de demperstang af.
      De plug draait soepel helemaal omhoog tot de top.
      Mogelijk gebruik ik te weinig power, maar ik wil de boel ook niet stuk draaien.
      Het inbusboutje onderin de demperstang kreeg ik ook al niet los, dat kan toch niet voor een blokkade zorgen?
       
      Alvast bedankt voor meedenken
       
    • By Bente
      Hoi allemaal,
       
      Mijn naam is Bente, een meid van 24, sinds een jaar of 3 mijn rijbewijs en ik ben nieuw op dit forum. Laatst heb ik een ongeluk gehad en ik hoop dat jullie mij wellicht kunnen helpen en/of tips kunnen geven.
       
      Sinds ongeveer een half jaar ben ik de trotse (!) eigenaar van een knalrode honda VFR uit 1994. Man man man, wat rijdt ie toch lekker en wat ben ik blij met deze aankoop! Heaas is het afgelopen woensdag niet goed gegaan. De bestuurder van een auto kwam hard door een bocht vol op mij afrijden, op mijn weghelft. Ik ging vol in de remmen en de automobilist probeerde op het laatste moment nog aan de kant te gaan, maar dat deed hij niet meer op tijd. Blijkbaar had die bestuurder niemand verwacht na een totaal onoverzichtelijke bocht..... Gelukkig gebeurde dit met "redelijk gepaste snelheid" maar ik raakte alsnog de auto aan de zijkant waardoor mijn motor en ik hard op de grond vielen.
       
      De schade aan mijzelf vaaaalt mee. Het ambulancepersoneel checkte me volledig en ik hoefde gelukkig niet mee naar het ziekenhuis. Eén vinger is gehavend, ik loop nogal mank en m'n nek doet erg zeer. Gelukkig niks gebroken en dit gaat vast snel weer over allemaal. Mijn pak heeft hele kleine schade opgelopen, net als mijn helm die wat krassen heeft. Karakter heet zoiets, toch? 🙄
       
      Mijn motor is er echter slechter aan toe. Echt alle kuipdelen zijn kapot door de flinke klap die ik heb gemaakt. Ook zijn allebei de remschijven voor krom, evenals de voorvork. Verder zijn er nog wat kleine dingen zoals een kapotte rem, beschadiging aan het kapje van de rechter spiegel en aan het kopje van het stuur. Deze zou ik denk ik nog wel kunnen opschuren en spuiten.
      Gelukkig is de koplamp nog wel heel samen met het ruitje en de spiegels zelf (kapje heeft dus wel wat diepe krassen, maar goed). De motor zelf start nog wel maar ik weet natuurlijk niet of ie nog lekker rijdt.
       
      Mijn vraag aan jullie is of er mensen zijn die weten waar ik deze verschillende onderdelen kan kopen of misschien zelf iets te koop hebben? Het gaat dus om alle kuipdelen (behalve aan de achterkant van de motor) voor een VFR 750 uit '94, het liefst in de kleur rood + twee remschijven voor + de voorvork.
      Of..... is het misschien beter om een nieuwe motor te kopen...? Ik weet namelijk niet wat dit allemaal gaat kosten.
       
      Ook ben ik benieuwd of er mensen zijn die nog tips hebben wat betreft de afhandeling met de automobilist en de verzekering, want de papieren moeten nog ingevuld en getekend worden. Zijn er dingen waar ik goed op moet letten?
       
      Andere tips zijn natuurlijk van harte welkom! Alvast bedankt! 
  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien