Ga naar inhoud

Startkoppeling


jcvanharen
 Delen

Aanbevolen berichten

Goeiemiddagmede-Viffers,

 

Ik heb al even op het forum rondgestruind op zoek naar een antwoord en al veel gevonden, maar nog niet helemaal ... 🙂

 

Mijn vraag is: De startmotor van mijn VFR pakt altijd en hij start altijd goed, maar een tijdje geleden hoorde ik daarbij flink "taktaktak"-geluiden. Ook met gasgeven lijkt daar wat gerammel vandaan te komen.

Mijn accu is nieuw en de startmotor draait niet mee...

 

Zou dit m'n startkoppeling kunnen zijn? Of hoe hoor je aankomen dat die kapot (gescheurd) is? (voordat ik de boel open ga maken)

 

Vast bedankt 🙂

 

John

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was het echt de startmotor ? Ik weet dat naks een rattelend geluid maken bij start als ze niet helemaal 100% meer zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens zijn profiel heeft hij een RC36II, dan gaat het naks verhaal even niet op.

Soms wil de starterkoppeling wel eens rammelen maar dan zegt nog niets.

Gebeurt dit regelmatig ja dat is er wat aan de hand, klinkt een beetje als rammelende bouten.

Er is geen waarschuwing, kapot is kapot en heel is heel.

Vertrouw je het niet of heb je geluiden die er eerst niet waren of frequent aanwezig zijn moet je toch even de zijkap eraf halen. In dat geval is controleren beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem net weer even geprobeerd. Bij 1 start klonk het net als de posts die ik heb gelezen bij een kompleet doordraaiende startmotor. De andere keren klonk het ook niet best. 

https://drive.google.com/file/d/15hu-v7UMf8YKSceKZuUb9frYuyzq0VeE/view?usp=sharing

 

Ik denk dat m'n startkoppeling het toch heeft begeven...

aangepast door jcvanharen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier kunnen meerdere oorzaken zijn.

 

Kijk ook even naar je stekker in je spanningsregelaar, heb dit geluid ook eens gehad bij een verbrande stekker.

Klinkt niet gelijk als je starterskoppeling, dat rammelt meer. Dit lijkt toch wel bij de startmotor vandaan te komen als ik het filmpje zo hoor.

Maar je zult alles moeten wegstrepen door elk onderdeel toch even te bekijken.

 

Begin met de SR stekker en het startrelais zoals AFS al aangaf.

En controleer je accu even op spanning bij o.a. het starten.

Het kan maar zo een elektronisch probleem zijn.
 

Levert dat niks op, zou ik even de zijkant openmaken en starterskoppeling inspecteren en je startmotor loshalen en eventueel uit elkaar halen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig had ik gisteren een klant die voor een Pan European een startrelais kwam halen. Dat relais bleef hangen, en de motor bleef doorstarten, zelfs toen hij het contact uitzette.
Resultaat: gloeiend hete en compleet leeggetrokken accu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je even kan doen om te kijken is als de motor loopt nog een keer op de start knop drukken en kijken of het geluid veranderd, als dat zo is denk ik toch dat er iets anders geluid maakt. Het is altijd overduidelijk als je de startknop indrukt en de bendix naar buiten komt dat hoor je echt goed, zodra je de knop weer los laat moet het geluid ook weg zijn.

 

Heb je ook al naar de koppeling geluisterd?

aangepast door RoelNL
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Zo...eindelijk tijd gehad om de boel uit elkaar te halen...

 

Als ik het goed zie word ik wel blij van hoe de startkoppeling eruit ziet. Ik zie ook geen versleten tanden etc. 

IMG_20220803_193301.thumb.jpg.2feb31bf1217855064b0e8cbd2fa0065.jpg

Ik heb de accu gemeten en ook dat is prima. Startrelais klinkt ook goed en alle stekkers zijn in orde.

 

Wat me wel opviel is dat het geratel niet gebeurt als ik hem "koud" (...bij 30 graden buiten 😉 ...) zonder choke start en zodra ik de choke erbij zet wel...

 

Zou het ook nog met de olie te maken kunnen hebben die ik er heb (had) zitten: Kroon Expulsa RR 10W40?

 

Groetjes,

 

John

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De boel is flink schoonmaken/ultrasoon reinigen en dan alles weer in elkaar steken. Nieuwe olie en dan is kijken hoe het dan is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik heb het lek boven! 🙂Ik heb de veren, plunjer en bussen van de startkoppeling vervangen. De veren waren een heel stuk korter en slapper dan de nieuwe. De bussen blijven nu prima op hun plaats zitten (en zijn dus uit de weg als de motor loopt). Probleem solved! 😁

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...