Ga naar inhoud

Afgesleepd na electrisch falen, iemand een idee?


 Delen

Aanbevolen berichten

Hi allen,

 

Afgelopen woensdag naar de Eifel vertrokken en 2 dagen mooi kunnen touren. Op weg naar huis, vertrokken in de regen, kwartier nadat de regen stopte viel opeens de motor uit tijdens het rijden. Motor opgehaald door een berger en komt dinsdag weer naar huis. Hopelijk kunnen jullie mij in de tussentijd helpen richting een oorzaak en oplossing.

 

Betreft VTEC 2002-2005 model

 

Wat gebeurde er:

Tijdens het rijden viel de motor uit. Dashboard werkte nog, motor stond gewoon nog op contact. De claxon werkte niet meer, startmotor en benzinepomp werkte wel, fi lampje ging aan bij het indrukken van claxon. Op contact brande de knipperlichten (led) zachtjes wat normaal niet het geval is 

 

Wat heb ik gedaan:

Beide kanten de units van RAW, licht, dodemansknop open- en schoongemaakt + droog geblazen. Geen opvallende zaken. Beide kanten alle zekeringen gecontroleerd en opgepoetst, zekeringen onder zadel gecontroleerd.

 

Een uur na uitvallen startte hij weer even, na paar seconden viel hij weer uit. Poos later zo'n 600m gereden tot hij weer uitviel. Weer naar poos wachten 1km kunnen rijden toen hij weer uitviel. Daarna gestopt en hulpdienst laten komen. Te gevaarlijk om mee de B weg op te rijden.

 

Wat opviel:

- Werking claxon en kunnen starten motor was aan elkaar verbonden, als de claxon het deed, kon ik ook de motor starten.

- bij indrukken claxon, op het moment dat deze even een korte pups had en verder niet werkte, ging het FI lampje branden.

 

Iemand enig idee? 

 

1821506346_Screenshot_20220528-1031412.thumb.jpg.95081833a92f3e558938cac3f4d8525d.jpg

aangepast door DaniëlU
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de motor straks terug is kun je mooi alles open maken en checken, op een afstand iets erover zeggen is lastig.

 

Het zou ook een massa probleem kunnen zijn maar dan moet je wel kunnen meten met een multimeter.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een Vtec denk ik toch als eerste aan:

1. de beruchte blauwe connector onder de linker kuip; en het "gele blok". Corrosie kan een massaprobleem veroorzaken.

2. de stator.......

 

Maar inderdaad wat @RoelNL zegt: moeilijk om zonder te meten een diagnose te stellen.....

 

 

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de motor inmiddels terug?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

originele stator er nog in? dan is dat mijn 1e verdachte

(evt aangevuld met SR, die kan dan inmiddels ook de geest gegeven hebben)

VFR stator.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi, de motor staat nu nog bij de motorzaak. Volgende week ophalen, heb er nog geen tijd voor deze week en dan de boel doormeten. Beginnen bij de stekkers, hopelijk is het niet de stator/sr. Als het de stator is zou toch de accu leeg moeten zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 hours ago, DaniëlU said:

 Als het de stator is zou toch de accu leeg moeten zijn?

Dat hangt er vanaf hoe lang je er nog mee gereden hebt nadat de stator kapot is gegaan. Afhankelijk van het aantal ingeschakelde verbruikers en van de kwaliteit van jouw accu kan je er nog tot ca. 150km mee rijden (wij hebben het uitgeprobeerd).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt ook aan het aantal doorgebrande fasen. Met 1 minder kan je prima rijden maar als je de accu leeg gestart hebt dan mag je daarna aanduwen.

Ik heb zo al eens tussen de 250 en 400km gereden, weet niet wanneer die stuk was gegaan maar na de eerste keer aanduwen nog zeker 250km gereden met 1 keer aanduwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Motor staat inmiddels bij huis, dit weekend de kappen eraf halen en dan hoop ik dat mijn zwager snel tijd heeft om te helpen met doormeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-6-2022 om 08:18, AFS Motorparts zei:

Dat hangt er vanaf hoe lang je er nog mee gereden hebt nadat de stator kapot is gegaan. Afhankelijk van het aantal ingeschakelde verbruikers en van de kwaliteit van jouw accu kan je er nog tot ca. 150km mee rijden (wij hebben het uitgeprobeerd).

 

De motor viel uit, daarna had de accu nog genoeg prik om de startmotor meerdere malen te laten draaien. Heb hem niet leeg gestart. Dan zou het eerder de SR kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij een opname.

 

Motor start niet, lijkt een pomp door te blijven lopen van onder de tank. Claxon doet het niet, enkel een korte puls. Ben benieuwd wat het doormeten uitwijst. Tips van wat te meten zijn welkom.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al naar de blauwe en gele connectoren gekeken zoals  in mijn eerdere post opgemerkt?

 

Meettips.

1. accu en SR meten:

- accu beste met een conditie-meter, maar die heeft niet iedereen in de kast liggen.

Dan dus met een multimeter

- moet minimaal 12,5 v zijn bij stilstand.

- tijdens starten niet lager dan - ik dacht - 10 - 10,5 volt

- bij 5000 toeren moet ie ongeveer 14,5 laden. Maar dat kun je nu niet meten want de motor loopt niet.

 

Hoe je een stator meet zonder dat de motor loopt weet ik niet.....

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...