Ga naar inhoud

Vage problemen/ inhouden/ weinig vermogen 2003 VFR800 VTEC


Taco2302
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste VFR-kenners,
 
Ik ben sinds januari dit jaar in het bezit van een '03 VFR800 VTEC met ABS. 
Er staan inmiddels bijna 69000km op de teller.
Ik heb hem gekocht met 65000km.
De motor heeft een Leovince SBK uitlaat.
 
Ik heb sinds een tijdje (1000km) het idee dat hij niet lekker meer optrekt.
Het zijn hele vage klachten, maar ik ga het proberen te beschrijven:
  • Start goed, loopt mooi soepel, reageert (in N) snel op het gas
  • Bij wegtrekken ver(der) het gas opendraaien om soepel weg te rijden dan eerst
  • Lage toeren rijden (< 5000-6000rpm) is de motor tam. Trekt wel op, maar niet zoals eerst. 
  • Hogere toeren rijden (VTEC) geeft minder problemen en trekt hij goed door, mijn idee minder dan eerst, maar dat kan gewenning zijn.
  • Het overschakelen en doortrekken is érg soepel; eerst was het wat bokkeriger (meer compressie?). Je hoeft de koppeling bijna niet eens in te trekken, je schakelt zo over. Het lijkt erop dat hij wat minder 'tegenwerkt'? 
  • Gas-los geeft wat minder afremming dan ik gewend was
  • Oliedop ruikt naar benzine.
  • Soms een soort 'plop' geluid, stationair & tijdens het rijden (niet de flapper, die is al los)
  • Eens in de zoveel tijd (100km) zakt de motor even in, meestal rond de 5000rpm, om na 1-2 seconden weer op te pakken. Ik heb één keer een FI lamp gespot, verder niet.
  • Temperatuur loopt op als normaal (80-85gr tijdens rijden, 100-105gr tijdens file)
  • Verbruik blijft stabiel 1 op 16-17 bij 75% snelweg gebruik (120-130km/u)
 
Motor heeft bij aankoop (65000km) volgende onderhoud gehad;
  • kleppen gesteld
  • luchtfilter schoongemaakt
  • olie & filter vervangen
  • KVS vervangen
  • remolie vervangen
 
Nou heb ik al wat tijd besteed hier, en op het Engelse forum, dus heb ik ook even onderstaand lijstje doorgelopen zonder resultaat.
  • luchtfilter gecontroleerd/ eruit gehaald, snorkel verwijderd.
  • sensor in luchtfilter (MAP?) schoongemaakt
  • tank ontluchting doorgeblazen
  • massa gecontroleerd van accu
  • accuspanning gecontroleerd (stil/ stationair/ op toeren), altijd tussen 14.0-14.2V
  • blauwe stekker uit elkaar gehad en massa gecontroleerd, ingespoten en weer in elkaar gezet
  • zoveel mogelijk stekkertjes uit elkaar gehaald, ingespoten & gecontroleerd
  • injectie cleaner in 2 tanks opgesplitst (ik tank 75% van de tijd E5 benzine, Super bij de Makro)
  • flapper-valve ontkoppeld
  • PAIR valve ontkoppeld & afgedopt, getest of het beter was, en weer opnieuw aangesloten want het maakte mijns inziens geen verschil
  • kettingspanning gecontroleerd (is niet te strak)
  • gecontroleerd of ik scheurtjes in andere (vacuüm)slangetjes zag, dat was niet het geval
  • (met de hand) voelen of alle 4 uitlaatbochten gelijktijdig warm worden, dit lijkt wél het geval.
 
Wat nog niet gedaan is...
  1. Bougies (Ik heb inmiddels nieuwe bougies besteld. Deze waren niet vervangen bij de grote beurt. Komen deze week binnen.)
  2. SV's (laten) synchroniseren wil ik nog een keer doen, maar daar durf ik in mijn eentje niet aan te beginnen (wil er wel graag mee helpen). Ik woon in de omgeving van Breda, dus mocht iemand in de buurt daar een goed adres kennen houd ik mezelf graag aanbevolen... 🙂
  3. Brandstofdrukregelaar?
  4. Spanningsregelaar & stator checken, maar omdat de accuspanning gewoon goed is & blijft, dacht ik dat dit het niet kon zijn...
 
Heeft iemand van jullie nog ideeën, wat ik makkelijk zelf kan testen...?
 
Groeten,
Taco
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het FI lampje gebrand heeft kan er best een foutcode opgeslagen zijn. Knippercodes maar eens opvragen, lijkt mij.

VFRikus

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, VFRikus zei:

Als het FI lampje gebrand heeft kan er best een foutcode opgeslagen zijn. Knippercodes maar eens opvragen, lijkt mij.

VFRikus

 

Thanks, dat wist ik niet. Ik dacht dat dan het lampje moest blijven branden (zoals bij mijn eerdere Japanse auto's...)

 

Meteen even de knippercodes uitgelezen.

 

Foutcode 22. Dus volgens mij cil.3/4 O2 sensor. 

Eens zoeken waar die te vinden is, en of ik er iets mee kan. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de fout gereset. Ik neem hem morgen weer mee naar het werk (50 km enkele reis) dus zal hem eind van de dag weer controleren. 

 

Als de bougies binnen zijn is dat het volgende wat ik kan afvinken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wacht eerst de bougies maar af, de noodzaak van tijdig vervangen hiervan wordt ernstig onderschat.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, AFS Motorparts zei:

Klinkt mij qua problemen wel erg veel als een defecte brandstofdrukregelaar.....
Verklaart nog niet de foutcode, maar toch.

 

Dan bedoel je onderdeel "16740-MCW-013" als ik het goed heb? 

Kun je hier ook iets aan 'schoonmaken' of controleren? 

 

Als de O2 sensor fout terugkomt, dan check ik sowieso eerst de stekkers. 

Mocht dit niet helpen, dan kijk ik even of ik hem eruit schroef en nameet, of er tijdelijk een weerstand (300 Ohm, 1/4V) op zet. (Alles meteen nieuw kopen en preventief vervangen is mooi, maar ook héél duur, he-he..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-6-2022 om 20:14, Taco2302 zei:

Foutcode 22. Dus volgens mij cil.3/4 O2 sensor. 

 

Heb je de stappen, genoemd in het werkplaats handboek, blz 5-39 al uitgevoerd? Even wat meten alvorens onderdelen te vervangen.

 

12 uren geleden, Taco2302 zei:

Kun je hier ook iets aan 'schoonmaken' of controleren? 

 

Je kunt het kleine slangetje wat van de regulator naar je vacuum systeem van je inlaat unit los koppelen en kijken of via het buisje van de regelaar, brandstof uit de fuel pressure regulator lekt

Dat hoort namelijk niet zo te zijn.

 

F866323E-54DA-4E17-8A60-5EB8606D8A5D.thumb.jpeg.ecfd5813ad79865e0d84c5057fa34c66.jpeg

 

E3A19A47-E7F0-4728-BE42-8C6F6167893A.thumb.jpeg.fe52109b825e2cc5c30fc362dbacbf5c.jpeg

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-6-2022 om 23:14, Arno71 zei:

 

Heb je de stappen, genoemd in het werkplaats handboek, blz 5-39 al uitgevoerd? Even wat meten alvorens onderdelen te vervangen.

 

 

Je kunt het kleine slangetje wat van de regulator naar je vacuum systeem van je inlaat unit los koppelen en kijken of via het buisje van de regelaar, brandstof uit de fuel pressure regulator lekt

Dat hoort namelijk niet zo te zijn.

 

 

Thanks, dat vacuum slangetje ga ik nog controleren. 

De foutcode is nog niet teruggekomen, maar ik zal het werkplaats handboek ook even doorlopen. 

 

Ik heb gisteren de bougies vervangen, twee ervan (cilinder 2 & 4, voorzijde) waren nogal vettig. Komt dit door de ligging van het blok, of is dit 'niet normaal'?

Verder was de kleur van de bougies niet gek als je het mij vraagt.

Volgorde op de foto is: Cil4- Cil2- Cil3- Cil1.

 

Nog niet veel kunnen rijden, dus ik kan nog niet zeggen of dit het probleem was. 

 

Bougies.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vettig hoort niet, maar kan gevolg zijn van kleppenstellen waarbij een beetje olie in de bougie gaten is gekomen, is haast onmogelijk maar toch.

 

Ik denk nu eerder een te rijk mengsel op cilinder 2 en 4 wat eigenlijk alleen veroorzaakt kan worden door een foutieve lambda op deze 2 cilinders, uiteraard zijn lekkende injectors ook een mogelijkheid.

 

typos

aangepast door RoelNL
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit nog even na te denken maar vacuum lek op deze cilinders kan ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks, klinkt ook wel logisch. 

Neem hem morgen weer mee, dan kijk ik even wat de bougies gedaan hebben. 

 

Anders beginnen met de brandstofregelaar checken, en de vacuum slangen.

 

Edit: te vroeg op enter geklikt.

aangepast door Taco2302
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, even een korte update. 

 

Ik heb nu 300km gereden, ik dacht dat het probleem weg was. Maar vandaag heb ik veel rustig moeten rijden (file, opgehouden door andere auto's..). 

Bij weinig tot 25% gas treedt het probleem op. Even wegvallen of "dimmen" van geluid en acceleratie/ snelheid.

 

Stationair en rustig rijdend hoor ik regelmatig een ploppend geluid, vanaf 26 seconden op het filmpje, vanaf 39 seconden hoor je het het beste.

Ik heb het idee dat dit geluid gepaard gaat met een verandering (vermindering) van vermogen. 

 

Youtube filmpje

 

Ik moet de benzineregelaar nog checken en de vacuum leidingen. De flapper is afgekoppeld. De PAIR zit er nog wel op.

 

Dit weekend maar even open schroeven en jullie suggesties proberen. 

Ik ben ook nog op zoek naar een Carbtune zodat ik hem kan synchroniseren.

 

Wordt vervolgd.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...