Jump to content

klusmich

E5 of E10

Recommended Posts

Geachte motor vrienden,

is het mogelijk om met mijn vfr e5 te tanken of dienen er bepaalde onderdelen dan verandert te worden of is dit gewoon niet mogelijk?

dit omdat ik nu meer ga rijden met de motor.

Wil hem lekker gebruiken voor woon werk verkeer en ik me dan misschien toch ga afvragen of ik dan moet gaan investeren in een ander model ik heb nu een vfr750F rc36 uit 1992 volgens mij is dat een rc36 1 

Hondavfr750Frc36.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Veel rijden gewoon e10 tanken, weinig rijden is beter om e5 te tanken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Gaat niet zo zeer om veel rijden of niet, maar perioden van stilstaan zijn niet handig. Zomers gerust E10, maar tegen het najaar E5.

Met E5 kom je wel een heel stuk verder op een liter, dus het prijsverschil is kleiner dan het aan de pomp lijkt.

VFRikus

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

E5 kan altijd. Het is juist de vraag of E10 een goede keuze is.

Zonder dat het specifiek vermeld is, is onze brandstof al jaren minimaal E5. Pas op moment dat de E10 de standaard werd is men ook de term E5 gaan gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Gaat niet zo zeer om veel rijden of niet, maar perioden van stilstaan zijn niet handig. Zomers gerust E10, maar tegen het najaar E5.
Met E5 kom je wel een heel stuk verder op een liter, dus het prijsverschil is kleiner dan het aan de pomp lijkt.
VFRikus
Ik heb nog nooit gemerkt dat ik op E5 verder kom dan op E10.
Het maakt m.i.z. geen enkel verschil.

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Dan heb je geen representatieve meting gedaan.

De hoeveelheid energie die er in een liter ethanol zit is lager dan die van benzine. Vergelijk het met rijden op LPG.

VFRikus

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Posted (edited)

Er zijn veel verschillende verhalen of 98 (E5) zuiniger of iets meer vermogen levert dan 95 (E10).

Wat ik er ondertussen van begrepen heb, is dat er alleen een voordeel voor 98 (E5) in verbruik of vermogen is, als de ontsteking zich kan aanpassen aan de hogere klopvastheid van 98 (E5). Als dit niet het geval is, is het extra geld voor 98 weggegooid geld. 

Het voordeel dat 98 (E5) beter houdbaar is dan 95 (E10), blijft wel gewoon overeind. 

 

Ik heb zelf ook wel eens een verbruik test gedaan tussen E10 en E5 op mijn Crosstourer. Het verschil in verbruik was zo klein dat het prijsverschil (momenteel ongeveer 30 ct/liter) niet goed gemaakt wordt.

Edited by Athome

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Omdat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan pure benzine, bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa 2,5 tot 5 procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.

 

Voor het hele artikel: https://www.anwb.nl/auto/brandstof/benzine-e10-e5

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
E10-Verbrauchstest mit dem VW Golf 1.4 TSI 	
				Stadtverkehr und Landstraße 	Vollgas 		Konstant 140 km/h
Superbenzin 		6,3 Liter 					21,0 Liter 		9,5 Liter
Neuer E10-Sprit 	6,6 Liter 					22,2 Liter 		9,8 Liter
Mehrverbrauch 		+ 0,3 Liter 				+ 1,2 Liter 	+ 0,3 Liter

Test ooit uitgevoerd door duits autoblad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Posted (edited)

Op E10 benzine ging mijn VTR1000-SP2 bij ~160km het reserve lampje branden. Op Shell Vpower of BP Ultimate (E5 maar is E0) bij 190....

45,000km met mijn SP gereden, dus wat mij betreft "de waarheid".

Op Assen of op de Autobahn dronk ze wel meer.....

Edited by 748cc
  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ik verbruik altijd meer met superbenzine dan met E10. Simpelweg omdat ik enkel in de wintermaanden E5 tank en de buitentemperatuur meer invloed heeft dan de soort benzine. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ik tank enkel E5, merkte ook dat ik met E10 minder kilometers kon rijden dan E5 (E0 premiums shell vpower/bp ultimate). Ik kon dit nog het beste merken in mijn autootje destijds toen E10 in Duitsland al veel verkrijgbaar was maar in Nederland nog niet aanwezig was en ik af en toe over de grens tankte. Ja het was een stuk goedkoper per liter maar uiteindelijk was het verschil in kosten per kilometer dus een stuk kleiner.

En met de motor denk ik maar zo, als ik voor die paar euro verschil mogelijk duurdere reparatie kosten als gevolg van aantasting materialen kan besparen doe ik dat. En als ik moeilijk moet doen om die paar euro kan ik beter de motor verkopen want dan zijn er grotere financiële problemen. Ik rij dan ook alleen maar recreatief. Als je veel woon-werkverkeer rijdt is het natuurlijk een ander verhaal, maar dan krijg je hopelijk ook een vorm van reiskostenvergoeding.

 

Dacht dat er een keer een lijstje voorbij is gekomen welke motoren geschikt zouden moeten zijn voor E10, maar geen idee of deze ondertussen al weer achterhaald is.

 

Daarbij denk ik dat het grootste verschil in verbruik nog altijd je rechter hand is:wijsneus:

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ik weet niet wat ze hier in Noorwegen hebben maar ik heb gisteren ondanks raggen op Lysevegen (in beide richtingen) ruim 4 kilometer op de liter meer gereden dan met de Duitse 95 E5 of Nederlandse 98.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

e85 of gewoon de pols

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

E85 is niet fijn voor de meeste benzine motoren. Als tussen E5 en E10 al een verschil in verbruik (negatief) merkbaar is, wat moet E85 dan doen met het verbruik?

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien