Ga naar inhoud

inhouden VFR800f


VFRené
 Delen

Aanbevolen berichten

vanmiddag mooi stuk gereden met de VFR800f en  het viel me op dat er een behoorlijke hik zat vlak voor het VTEC moment en verder ook niet mooi vloeiend doortrekken; alsof de motor beetje aarzelt om op toeren te komen.

Eenmaal op bepaald moment gaat het wel goed en na een kleine 80 km was de hik vlak voor het VTEC moment ook weer normaal maar nog niet iedere keer mooi vloeiend doortrekken. Ik heb er gisteren  Wynns injectie-reiniger ingedaan om dat ik ook al eerder hetzelfde vermoeden had. Bij terugkomst net, van 140 ritje was het stuk beter maar nog niet helemaal over. Bij "koud" starten draait het ook niet allemaal lekker zoals ik gewend was. Motor staat eigenlijk altijd aan de druppellader, maar kan het toch met accu o.i.d te maken hebben?  Motor is op kenteken van 2020 met nu net 4000 km op de teller, maar de accu is natuurlijk al wel van 2016 of 2017 toen de motor uit de fabriek kwam. Ik zal dinsdag met Selling bellen waar motor wegkomt, maar dat is voor mij dikke 200km rijden

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat je een conditielader bedoeld maar ook die dingen zijn zonde van het geld.
Bij lange stilstand kan je beter iedere 6 weken een keer de accu aan een gewone lader hangen maar het beste is gewoon vaak genoeg rijden.
Een slechte accu kan een effect hebben of de verbranding maar is onwaarschijnlijk.
Als je de motor zo weinig gebruikt dat het nodig lijkt om aan een conditielader te hangen dan denk ik eerder aan een vervuilt brandstof systeem en slechte brandstof.
Het VTEC systeem werkt op oliedruk dus wat is de staat van de olie incl. de hoeveelheid?
Bij dergelijke problemen begin ik het liefst met verse olie met filter, schoon luchtfilter en nieuwe bougies en vooral die laatste is vaak een ondergeschoven kindje want "ze vonken toch allemaal dus die zijn niet stuk".
Die Iridium bougies zouden 48k meegaan maar mijn ervaring destijds met de VTEC is dat de wissel bij 35k wel degelijk een positief effect had.
Bij de CT zijn ze na deze week aan de beurt samen met de andere zaken en dat had eigenlijk al veel eerder moeten gebeuren maar geen tijd en een rotklus en ik zal eerlijk zijn en zeggen dat dat een slecht excuus is en de CT beter verdiend voor alles wat ik ermee doe.

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad een conditielader en motor heeft net 4000km op de teller staan dus bougies lijkt me onwaarschijnlijk. Ik rijdt genoeg, als in, 5000 km per jaar, en ik heb het met mijn zwarte VTEC ook al een keer gehad en daarbij werden de VTEC kleppen niet genoeg gebruikt en ging het dus een beetje stroef allemaal; ik zal toch wat vaker als een idioot aan het gas moeten draaien denk ik.

 

In het "motorseizoen" rijden we genoeg en in winter staat hij onder afdekkleed en aan de conditielader.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik nog nooit van gehoord, misschien dat mensen die de boel laag in toeren houden het toch nooit merken en de anderen genoeg in het VTEC gebied rijden maar met 4000km zullen het inderdaad niet de bougies zijn hoewel uitzonderingen de regel bevestigen.
Maar om de VTEC te laten inschakelen hoef je niet als een idioot het gas open te draaien, je moet alleen later schakelen :coolsmiley:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moet ik hem ook gewoon nog beter inrijden, alhoewel we al wel de Stelvio omhoog zijn geblazen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gewoon beginnen met nieuwe olie en filter en luchtfilter. Daarna maar is aankijken. Tenzij je garantie hebt dan moet die gewoon terug naar de garage waar je hem gekocht en helemaal niks zelf aan doen en hun het probleem laten oplossen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit een muizen verzameling gehad bij het luchtfilter? 

 

Verder zou ik voor mezelf altijd Alle filters vervangen als je niet weet wat er ooit aan gedaan is. Garages vertrouw ik gewoon niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dan dat ene extreme een op een miljoen evenement.

Maar als het deksel er af is en er zit geen muizen nest, eekhoornhoorn wintervoorraad en zo voort in, dan is het vervangen van een filter na 4000 km. een volstrekt zinloze zaak.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RoelNL Dat is wat ik ook zei maar hij heeft net 4000 gelopen dus dan is het luchtfilter al veel te vroeg en ik ga er dan ook maar vanuit dat bij 1000km de olie ook netjes vervangen is dus is die nieuwe olie maar 3000km oud dus ook veel te vroeg.
Olie is ook maar zelden oorzaak van problemen anders dan klevende koppelingsplaten en/of ruw schakelen maar ik pak dat bij problemen altijd maar mee om weer een frisse basis te hebben maar bij43000km is dat natuurlijk niet aan de orde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal eens maar we weten nu niks en het is een mogelijkheid. 

 

Met glazen bol zijn er nog meer mogelijkheden...

Zoals gezegd, als de motor erg hikt bij vtec momenten is er toch mogelijk iets mechanische al is de kans erg klein maar niet nihil.

 

Ik heb zelf ooit eens bij mijn auto de injectoren gereinigd door er een slang van 3 meter op te zetten deze vullen met remmenreiniger en daarna de injectoren te schakelen mbv een accu. Mijn auto hield een beetje in met goed doortrekken. Oorzaak was dat 1 van de 5 injectoren toen een klein beetje verstopt was, na het reinigen was het probleem weg.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...