Ga naar inhoud

Benzinekraan


Bullmoose
 Delen

Aanbevolen berichten

Omdat we hier een beetje offtopic gaan, even verder in een apart draadje.

 

Blijkbaar staat er benzinekraan-ervaring op het forum die ik wel nodig heb, maar nog niet gevonden had;

 

Dutchie en V4Rosso, bedankt;

 

Exploded (picture) view

 

By the way; hoe heb je een en ander weer bevestigd na uitboren van de fels / pop / stuik-verbinding (hoe heet zo iets officieel?)

 

Bullmoose

Link naar reactie
Delen op andere sites

Draad tappen en twee schroeven, maar met een paar (juiste) blindklinknagels gaat het denk ik ook prima.

Weer een reden om morgen even zo'n tap/boor snijset bij de ALDI te gaan halen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Newbie vraag: wat doet de benzinekraan op een RC36-1 (1991) precies in welke stand? De knop kan ongeveer 90 graden naar rechts draaien, maar is dat dan aan/uit? Of normaal/reserve? En wat is welke stand dan? (Er staan geen aanduidingen bij op de knop of kuipwerk bij mijn zojuist aangeschafte VFR. Stomme vraag, maar zonder aanduidingen toch handig om vooraf te weten, dus graag jullie hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de kabels juist zijn aangesloten dan is de knop naar voren/boven wijzend de normale stand. Naar rechts wijzend staat de kraan dicht en naar beneden is reserve. Als je met de knop in de normale stand voelt dat de motor gaat inhouden, de knop naar reserve draaien en je weet dat je nog zo'n 4 a 5 liter benzine hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de kabels juist zijn aangesloten dan is de knop naar voren/boven wijzend de normale stand. Naar rechts wijzend staat de kraan dicht en naar beneden is reserve. Als je met de knop in de normale stand voelt dat de motor gaat inhouden, de knop naar reserve draaien en je weet dat je nog zo'n 4 a 5 liter benzine hebt.

 

hm, dan moet ik toch maar eens wat testen, en onderzoeken. Ik heb net geprobeerd, maar kan de knop niet verder draaien dan "vooruit" en met de klok mee zo'n 90 graden "naar rechts" dus. Een andere stand lukt niet. Van "rechts" terug naar "vooruit" gaat ook hakerig. Kabels smeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn vorige vfr(93) heeft dat ook een keer "vast" gezeten. Ik weet nou niet meer precies hoe het zat, maar de loop van de overbrengingen en kabels(+bevestigingen/aansluitingen daarvan) even goed volgen/bekijken en in orde brengen gaf de oplossing. Het is en kabeloverbrenging, dus beschadigde/sterk vervuilde kabels ed kunnen ook een oorzaak zijn.

Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen even de boel losgehaald om te kijken of er nou wat fout zat. (Nog steeds geen tijd om te rijden, moet thuis zijn wegens slapende kids etc.)

 

Kraan "haakt" wat, knop en kabelbediening lopen aardig soepel.

Maar de kraan (onder de tank) heeft echt maar twee standen, pijltje naar voren, of pijltje omhoog. Ik neem aan DICHT en OPEN, kennelijk moet ik op deze RC36-1 gewoon naar de tank-meter in het dashboard kijken of ik al in reserve zit?

 

post-4190-1273748786.jpg

 

ps: de knop staat nu in de DICHT op de foto neem ik aan. De andere stand is recht naar voren, wat waarschijnlijk OPEN is.

Nou ja, doet er ook niet veel toe, maar ik verbaas me erover dat ik kennelijk geen RESERVE stand op de kraan heb. IS die er gewoon niet, of is er iets defect?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je de kraan op de tank echt niet nog een kwartslag in de een of andere richting draaien? Probeer hem eens met de kabels los met de hand te bedienen in alle richtingen. Er zouden drie standen mogelijk moeten zijn. Wat ook een mogelijkheid is is dat er ooit een kraan van een ander model op gezet is, maar ik heb geen idee of dit kan/past. Het is voor mij te lang geleden om me te herrinneren welke standen open, dicht en reserve zijn, maar wellicht is er een medeforummer in het bezit van een 36I die dat wel weet.

Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik verbaas me erover dat ik kennelijk geen RESERVE stand op de kraan heb. IS die er gewoon niet, of is er iets defect?

Denk het laatste. Heb ik ook meegemaakt met de originele kraan. Zat behoorlijk wat aanslag in waardoor hij niet meer op reserve wilde en heb het ding vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net een stuk gereden, beide standen geven gewoon benzine. (Tank was nog niet op "reserve-niveau").

Ik heb de kraan al zonder kabels bediend, met een combinatietang. Niet echt veel kracht gezet, bang om dingen kapot te maken.

Het zou dus heel goed een vervuilde kraan kunnen zijn zo te lezen. Is dat te reinigen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien te proberen door hem eraf te halen en met benzine en perslucht aan de gang te gaan. Maar als je hem er dan toch af hebt is het misschien een kortere klap om een andere wel goed werkende kraan te monteren. Geen idee wat ze kosten overigens.

Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

PS als ik het goed begrijp werken de "aan"stand en "reserve"stand van de kraan dus. Je kunt hem alleen niet "uit" zetten. Vraag is of je dit een probleem vindt. Brandstofkraan van mijn rcII staat ook altijd open en heeft geen reservestand(gewoon gaan tanken als het lampje brandt).

Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het betekend dat geen enkele stand werkt en inwendig alles gewoon doorloopt. Reinigen kan helpen, niet bij de kraan in het plaatje hieronder, daar leide het tot lekkage langs het asje.

Hieronder zie je de kraan van binnen. Het kogeltje sluit de doorgang voor 'reserve' af, dit is dus de normale stand. De kogel voor het volgende opening (uitgang, met rubber ring) is de 'uitstand'. Voor de blinde opening is de stand voor reserve Zet je de kraan ergens tussenin dan zal deze dus ook effectief op reserve staan.

rc36brandstofkraan.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me van mijn Bandit (uit 2004) herinneren dat deze twee standen had: Aan / Reserve. Door middel van een membraan werd de benzinetoevoer geregeld...

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...