Ga naar inhoud

olie lekkage op vreemde plek?


VFR Owner
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi mede viffers,

 

Heb van mijn RC24 vandaag de kleppen gesteld, en tot mijn verbazing begon er opeens aardig wat olie te lekken uit de zijkant van mijn cilinder nr. 4.

Hier zit een soort gat in ,weet niet precies de functie hiervan, maar het zit tussen het blok en de cilinderkop en is ca. 2 a 3 cm diep en recht tegenover de dat vonkding voor de bougie.

 

Heeft iemand enig idee wat de functie hiervan is en wat er loos is als daar olie uitkomt?

 

Ik hoor graag van jullie want ik weet het niet.

 

Groet,

 

Rene. :?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Rene,

 

Olielekkage is nooit goed, maar het lijkt me sterk dat dat door een van die gaatjes komt die jij bedoelt. Die gaatjes staan namelijk in verbinding met het gat waar je de bougie in draait en is volgens mij niks anders dan afwatering voor dat bougiegat, mocht er ooit (regen) water inkomen, zodat niet de bougie gaat roesten.

Dat vonkding waar je het over hebt zal de bobine zijn. Cilinder #4 is volgens mijn handboek (Clymer) rechtsvoor, klopt dat?

Onderstaande foto (van mijn eigen RC24) heb ik met een rode pijl bijgezet welk gat ik vermoed dat je bedoelt

Waar lekt hij nou precies en heb je er ook een fotootje van?

Mvg,

 

Wubbes

post-2514-1210630750_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Het is exact dat gaatje waar het om gaat, hier komt de olie uitlopen en niet zo zachtjes ook, maar hoe kan dat als ik alleen het deksel verwijderd heb voor het kleppenstellen? en ja, zal vanavond even een fotootje erbij zetten. Heb het vermoeden dat er dus iets niet goed zit met een pakking.anders zou dit dus niet moeten kunnen.

 

Groet,

 

Rene.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Het is exact dat gaatje waar het om gaat, hier komt de olie uitlopen en niet zo zachtjes ook, maar hoe kan dat als ik alleen het deksel verwijderd heb voor het kleppenstellen? en ja, zal vanavond even een fotootje erbij zetten. Heb het vermoeden dat er dus iets niet goed zit met een pakking.anders zou dit dus niet moeten kunnen.

 

Groet,

 

Rene.

 

 

Heb je de bougie er wel weer (goed) ingedraaid.......??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het er hard uit komt lopen, denk ik dat de ronde pakking voor het bougiegat er niet goed in zit. Voor elke keer dat de deksels eraf haal, maak ik de pakkingen en de plaats waar ze in vallen schoon. Heeeeeel licht insmeren met vloeibare pakking, zodat ze blijven plakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het er hard uit komt lopen, denk ik dat de ronde pakking voor het bougiegat er niet goed in zit. Voor elke keer dat de deksels eraf haal, maak ik de pakkingen en de plaats waar ze in vallen schoon. Heeeeeel licht insmeren met vloeibare pakking, zodat ze blijven plakken.

 

Mijzelf is afgeraden te werken met vloeibare pakking bij de pakking van het kleppendeksel. Als dit in het blok terecht komt, kunnen er oliekanaaltjes verstopt raken, en wat er dan gebeurt wil je niet meemaken. De pakkingen zijn gewoon opnieuw te gebruiken. Goed schoon maken (zowel pakking als zitting), de pakkingen terugleggen en voorzichtig het deksel terugplaatsen, om te voorkomen dat de pakkingen verschuiven: dit moet normaal gesproken voldoende zijn, of je pakkingen zijn lek/gescheurd.

Mvg,

 

Wubbes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je pakking niet goed zit. Als hij er verkeerd tussen zit, heb je denk ik pech en is hij nu platgedrukt. Een nieuwe kost helaas tegen de 40 euries. Als hij tijdens het plaatsen niet goed op zijn plek blijft zitten, geen vloeibare pakking gebruiken. Ik plak hem dan vast met wat ouderwets smeervet. Dat lost eventueel wel op in de motorolie en veroorzaakt verder geen problemen, zoals verstoppingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom moet je ook maar heel weinig gebruiken en voor het terug plaatsen de rubbers hard aanduwen. Nooit problemen gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

allen die ene keer, dat er wel wat van dat spul loskomt .................................................... en het spul dicht normaal prima af zonder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welnu,

 

Het is opgelost, het was inderdaad de pakkingring die eruit lag, deze was nog geheel intakt want deze was los en ernaast gevallen.

na aan de onderzijde een heel klein beetje vloeibare pakking te hebben gemonteerd voor het kleven, het geheel weer in elkaar gezet, en voila geen lekkage meer.

Heb voor de zekerheid wel nieuwe pakkingen besteld, want ze gaan op den duur toch ruimte krijgen.

Bedankt voor de snelle reakties. Voor degene die nog onderdelen zoekt voor zijn vfr kan ik de site cmsnl.com aanbevelen(origineel honda spul).

Groet,

 

Rene. :worshippy:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die afdichtingen gaan zo'n 50000 km mee volgens honda.

cmsnl.com is idd mooie site, maar je betaalt genoeg aan verzendkosten. Dus de nummertjes even meenemen naar de lokale motorboer ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met welk spul dicht je dan de twee delen van het blok af als deze gesplit zijn?

 

 

Er zijn een aantal pasvlakken waarop idd pakking moet worden aangebracht. De rest heeft vaste pakkingen

 

Het blok haal je niet elke 10 of 12 k open, terwijl je officieel dan wel bij de rc 24 klepspeling moet controleren. De kans dat daarbij een stukje vloeibare pakking loskomt is een stuk groter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast VFReselijk blij

Dat is weer snel opgelost ! Ik hoop trouwens voor Wubbes dat je die foto gemaakt hebt, toen er gelast moest worden ? Of is ie van recent, NA de sleuteldag ? :unsure:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is weer snel opgelost ! Ik hoop trouwens voor Wubbes dat je die foto gemaakt hebt, toen er gelast moest worden ? Of is ie van recent, NA de sleuteldag ? :unsure:

 

@ VFReselijk blij: gelukkig is de foto gemaakt net na de laswerkzaamheden, ergens in januari van dit jaar :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...