Ga naar inhoud

Profiel, waterafvoer en krachten op banden


 Delen

Aanbevolen berichten

Even een vraagje wat momenteel speelt, hier misschien ooit al is besproken, maar waar ik toch het antwoord op schuldig moet blijven, :smileystupid: (maar das geen nieuws). Waarom heeft een set MPR2 banden tegenovergestelde profielrichting? Er zijn al pijnlijke fouten gemaakt bij de montage hiervan.

 

b.v.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb het iemand van Continental ooit horen uitleggen dat het bij hun (Road Attack/Sport Attack) ging om de slijtage.

 

Vooral het fenomeen cuppen zou er minder van worden. Overigens heb ik bij al mijn Road Atacks/Sport Attacks de monteur zekerheidshalve gemeld, dat hij de banden omgekeerd (voor het gevoel) moest monteren.

 

Ik ga ervanuit dat het bij de MPR hetzelfde zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje monteur kijkt niet naar het profiel, maar naar de indicatie van de draairichting op de zijkant van de band. Dat is het enige wat telt.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Danku. :) Ik vermoedde ook al zoiets maar zet toch vraagtekens bij de waterafvoer en gevaar op aquaplaning. Bij een MPR voorband loopt bij voorgeschreven montage het profiel gezien de rijrichting precies naar het midden waarvan je dan toch zou denken dat het de grip bij regen niet zou bevorderen. Ik vraag me tevens af of (afgezien van de cuppingkwestie) je ongestraft een MPR voorband andersom kunt monteren waarbij je dan dezelfde waterafvoer zou moeten krijgen als de achterband. Questions, questions......................... :wacko:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Regenafvoer zou volgens dezelfde man van Continental geen issue moeten zijn. De motorband moet het rechtdoor toch vooral hebben van de vorm en niet van het profiel. In bochten is de afvoer identiek.

 

Je ziet GP racers ook niet onderuit gaan op het rechte stuk (aquaplaning dan voorbehouden).

 

Ik neem aan dat die man wist waarover hij het had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een MPR voorband loopt bij voorgeschreven montage het profiel gezien de rijrichting precies naar het midden

Hetzelfde geldt voor d Angel ST waarvan het profiel erg lijkt op dat van de PR2. Een erg fijne band trouwens die Angel, en ik kan mij prima vinden in dat lijstje van motoplus waar de Angel ST achter de PR2 als tweede eindigt op enige afstand gevolgd door de Roadsmart. De rest in dat lijstje heb ik geen ervarig mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk onderwerp, houd mij ook een beetje bezig.

 

Ik heb wel eens gehoord dat de voorband toch het meeste water afvoert en dan in de bocht het profiel van de achterband het niet uitmaakt of de groef naar binnen loopt.( ik nam het voor waar aan omdat het zo lekker logisch klonk haha)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo wie zo mijn twijfel over de mate waarin een motor band water afvoert via het profiel. Er zit in vergelijking met een auto band nauwelijks profiel op en er zal op enig moment vrijwel nooit meer dan een groef op de weg zitten.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo wie zo mijn twijfel over de mate waarin een motor band water afvoert via het profiel. Er zit in vergelijking met een auto band nauwelijks profiel op en er zal op enig moment vrijwel nooit meer dan een groef op de weg zitten.

VFRikus

Aquaplaning treedt - vanwege de ronde vorm - bij motorbanden in veel mindere mate op dan bij autobanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En vergeet ook niet de veel hogere druk per vierkante centimeter die dat ten gevolg heeft. Wat overigens ook de reden is dat die belachelijk brede banden die je tegenwoordig veel onder auto's ziet meer nadelen hebben dan voor delen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aquaplaning treedt - vanwege de ronde vorm - bij motorbanden in veel mindere mate op dan bij autobanden.

 

Het is iig wel degelijk mogelijk. Ik heb dat tot nu toe 2 keer meegemaakt op een -na een plaatselijke stortregen- opeens blank staande A50. Het was even flink zweten toen het stuur steeds harder begon te zwiepen en alle spierkracht moest worden aangesproken om het zaakje overeind te houden. Meteen gas dichtdraaien en onbelast uit laten rollen heeft gelukkig het ergste kunnen voorkomen. Een en ander geschiedde bij plm. 160 km/u met een FJ 1200 en later nog eens met de viffer. Of dit met elk profiel gebeurd zou zijn, geen flauw idee, maar de (Michelin) banden waren iig z.g.a.n. en juist gemonteerd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk onderwerp, houd mij ook een beetje bezig.

 

Ik heb wel eens gehoord dat de voorband toch het meeste water afvoert en dan in de bocht het profiel van de achterband het niet uitmaakt of de groef naar binnen loopt.( ik nam het voor waar aan omdat het zo lekker logisch klonk haha)

 

Zal meteen zeggen. Ik heb er geen verstand van, maar als ik dit lees denk ik dat het niet kan kloppen. Dit zou namelijk inhouden dat in een bocht je achterband altijd precies in het spoor van je voorband moet rijden. Dat gebeurt volgens mij nooit. Achterband neemt toch altijd ietsjes de binnenbocht, of is dat bij een motor niet zo?

 

Wat betreft die aquaplanning; sluit ik me helemaal aan bij de vorige paar posten. De druk per vierkante centimeter is bij motorbanden zo groot dat het profiel bijna geen water hoeft af te voeren om genoeg grip (druk) op het asfalt te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft die aquaplanning; sluit ik me helemaal aan bij de vorige paar posten. De druk per vierkante centimeter is bij motorbanden zo groot dat het profiel bijna geen water hoeft af te voeren om genoeg grip (druk) op het asfalt te houden.

 

Dat heb ik dus gemerkt. In ieder geval is het in extreme omstandigheden wel beter niet de goden te verzoeken en je aan de maximum snelheid te houden. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En vergeet ook niet de veel hogere druk per vierkante centimeter die dat ten gevolg heeft. Wat overigens ook de reden is dat die belachelijk brede banden die je tegenwoordig veel onder auto's ziet meer nadelen hebben dan voor delen.

VFRikus

 

Bij gelijke banden druk (Motor / auto ) is het gewicht per contact oppervlakte wat de weg raakt gelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...