Ga naar inhoud

vering afregelen? en hoe?


Susanna
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb mij nooit erg bezig gehouden met de achtervering, maar heb het idee dat ik dat toch eens moet doen.

 

Mijn vriend en ik rijden beide een 750 RC36I. De staat van onderhoud is gelijk, op beide motoren is in dezelfde periode het balhoofd lager vervangen, op beide motoren zitten dezelfde banden en toch voelt het alsof de motor van mijn vriend lichter rijdt en minder tegenwerkt met sturen dan de mijne.

 

Het enige verschil is dat hij een 180 achterband heeft en ik 170. Daarnaast hebben we nooit iets gedaan met de vering van de motoren. Kan het verschil dat ik ervaar uit de vering komen? Of misschien toch door de achterband?

 

Hoe stel ik de achterveer in op mijn gewicht e.d?

Draai ik hem eerst helemaal dicht en dan steeds een stukje terug, of juist andersom? En kan ik de veer ergens anders ook nog afstellen?

 

Ik heb allang begrepen dat het plaatsen van hyperpro veel beter is, maar daar heb ik het geld niet voor. Bovendien ben ik niet zo zwaar, dus zal de standaard vering dat toch wel aan moeten kunnen? Ondanks dat ze 22 jaar oud is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er eens zo'n hyperpro dag is bij je in de buurt, ga er eens heen met je motor, dan stellen ze je standaard vering gratis voor je af ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bandenspanning ok? Misschien dat ie van je vriend achter wat hoger staat. Veervoorspanning zou je dan nog iets kunnen opschroeven. Met 22 jaar is de vering wel aan wat service toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben het hier altijd over vering, maar ik denk dat in veel gevallen hetzelfde aan de hand zal zijn wat er bij mij ook aan mankeerde, namelijk een totaal versleten schokbreker.

En dan met name achter.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een "versleten" achter schokbreker zou deze niet wat volgens Susanna omschrijft het "tegenwerken" kunnen verklaren.

Wanneer een diagnose "versleten of defecte" schokbreker wordt gegeven, zou dat in de klachtenomschrijving meer in de trend van achter wegbreken, contact met het wegdek verliezen (dat geeft het lichter sturen van haar haar vriend wel op) :scratchchin: .

Maar geen tegenwerking.

 

Het wordt hier heel vaak geroepen, schokbreker versleten, HyperPro bla, bla :blah::blah:.

Maar vaak blijkt het het een kwestie van goed afstellen. Die van mij heeft nu 106.000km geveerd, maar nog steeds origineel.

@Rikus, jij rijd veel kilometers met volle bepakking en de wederhelft achterop, Susanna weegt hoeveel- pak hem beet 65kilo.

Bij zo'n gewicht zou de vering bij wijze van spreken nooit kunnen slijten bij deze minimale belasting.

Ik weeg 83kilo en ik rag zo hard als mogelijk door elke bocht waar ik de mogelijkheid zie, mijn vering is niet meer in nieuwstaat maar ook niet "versleten". Die kan zonder problemen dat geweld aan wat ik op de banden breng.

 

 

Ik zou zeggen, zet zowel de voorvork als de schokbreker op standaard waarden en ga van daaruit aan de gang (mocht dat nodig zijn).

Lees je eigen in wat betreft de materie "vering afstellen", want negen van de tien personen rijden met een "te zwaar afgestelde vering" rond.

Ik ken er een aantal, ook hier.

Hetgene wat je "vering" dient te doen, dat is het verwerken van oneffenheden in het wegdek.

Ook in bochten, door oneffenheden, kuiltjes, richels etc. je band zou bij een goed ingestelde vering het contact blijven houden met het wegdek, ook in deze oneffenheden.

Hier zijn meerdere artikelen van op het internet te vinden die je in simpele stappen door het proces leiden wat voor "jou" de gewenste instellingen zijn.

Exacte gegevens overnemen van instellingen van je vriend kan heel snel averechts werken, misschien verschil in luchtkamer voorvork, dikkere viscositeit olie, misschien andere binnenveren, andere mate van slijtage. Heeft je vriend de binnenpoten hoger door de bovenste kroonplaat steken? Dat geeft snellere en lichtere stuur response. Je eigen VFR kan nooit exact hetzelfde aanvoelen als de andere VFR.

Mochten jullie daar een keer hulp in willen hebben, geef me dan maar een seintje Susanna. Ik zit net 40km verderop. :thumpup:

 

 

groeten

Lex

aangepast door Essers_68
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk minstens zoveel aan de banden. (Toch, ondanks dat het dezelfde banden zijn). De breedte verschilt, dat schreef je al. Maar wat vooral veel invloed kan hebben is de RONDING van de banden, en dus de mate van versletenheid. Zijn de banden ook in gelijke mate versleten? Over het gehele oppervlak?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties. Het gevoel dat de twee motoren verschillen heb ik altijd gehad. Ook toen de balhoofdlagers nog niet vervangen waren, toen we verschillende banden hadden, toen hij gecupte maxxis banden had en ik nieuwe michelins....

 

een nieuw balhoofdlager en nieuwe banden zorgden er wel voor dat de motor lekkerder reed dan daarvoor, maar nog steeds niet zo licht. De bandenspanning is goed, hier ben ik heel scherp op.

 

de motoren hebben 53000 (hij) en 66000 (ik) km erop staan. Misschien dat die van mij klokje rond is, maar gezien de uiterlijke staat van de motor geloof ik dat niet.

Ik heb er zelf 25000 mee gereden. Met een belasting van inderdaad 65 a 70 kg.

 

Ik heb niet gekeken naar de voorpoten door de kroonplaat ( ik wist niet eens dat je dit kon afstellen) maar dat lijkt me wel de moeite. Onze voorpoten zijn al eens opnieuw gevuld, bij dezelfde garage dus met dezelfde viscositeit en luchtkamer inhoud. In beide motoren zitten nog de standaard veren.

 

Ik zal er binnenkort weer eens aandacht aan schenken. Ik zal beginnen met de "voorpoten door de kroonplaat" met elkaar te vergelijken en dan de achterveer terugzetten op standaard, mocht dat nog niet het geval zijn.

Bedankt voor het meedenken.

 

Het zal even duren voor ik jullie kan vertellen of ik een oplossing heb gevonden want voorlopig kan ik even niet rijden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke instel mogelijkheden heeft de RC36 eigenlijk? ik zie de voorspanning op de voorpoten. en li achter een stel dinges op de achterveer. Wat doet die eigenlijk?

 

is er nog meer behalve rommelen met oliedikte en luchtkamer?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Het zal even duren voor ik jullie kan vertellen of ik een oplossing heb gevonden want voorlopig kan ik even niet rijden...

 

 

 

 

 

Geen tijd of zwanger :scratchchin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt hier heel vaak geroepen, schokbreker versleten, HyperPro bla, bla :blah::blah:.

Maar vaak blijkt het het een kwestie van goed afstellen. Die van mij heeft nu 106.000km geveerd, maar nog steeds origineel.

Nah, een Hyperpro is echt wel beter, met de 1200F kon ik minstens 20 km/h sneller door een klaverblad heen dan met de originele goed afgestelde vering.

En die heb ik binnen twee maanden vervangen en dan is de originele vering nog helemaal toppie.

 

Maar daar gaat het hier niet over volgens mij (grenzen van de motor opzoeken), alhoewel ik zeker de vering eens zou laten controleren.

Je kunt rustig eens langsrijden bij een Hyperpro vestiging, met Bas in Alphen aan de Rijn heb ik goede ervaringen, met mijn nichtje er ook langs gereden met de Kwaak, zeer goed advies gekregen en nog eens goed afgesteld (en nee gewoon niet vervangen, Bas probeert je echt geen Hyperpro vering aan te smeren gewoon eerlijk advies)

 

Maar kan het tegenwerken niet door de Michelin banden komen? (btw een 170 stuurt makkelijker dan een 180 dus dat zou alleen maar voordeel moeten geven)

 

Ik heb er diverse gehad en bij bv de MPR en MPR2 had ik echt het gevoel bij een bocht ingaan dat ik hem door een weerstand heen moest duwen en daarna viel hij ineens in de bocht. Typisch MPR gedrag de Dunlop en nu de MPR4 doet dat neutraler, de Dunlop Roadsmart veel neutraler.

Ik had de voorband van de MPR en MPR2 dan ook altijd +0.2 bar boven advies vond ik lekkerder rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal even duren voor ik jullie kan vertellen of ik een oplossing heb gevonden want voorlopig kan ik even niet rijden...

 

 

 

 

 

 

Geen tijd of zwanger :scratchchin:

Nee, niet zwanger. Geen kinderwens.

Ik heb mijn borstbeen en ribben gekneusd dus ik kan niet zwaar tillen, duwen en trekken. Dus Fief is even te zwaar voor me op dit moment...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

...Maar kan het tegenwerken niet door de Michelin banden komen? (btw een 170 stuurt makkelijker dan een 180 dus dat zou alleen maar voordeel moeten geven)

 

Ik heb er diverse gehad en bij bv de MPR en MPR2 had ik echt het gevoel bij een bocht ingaan dat ik hem door een weerstand heen moest duwen en daarna viel hij ineens in de bocht. Typisch MPR gedrag de Dunlop en nu de MPR4 doet dat neutraler, de Dunlop Roadsmart veel neutraler.

Ik had de voorband van de MPR en MPR2 dan ook altijd +0.2 bar boven advies vond ik lekkerder rijden.

De eerste set banden waren Roadsmarts, de Michelins vond ik fijner. Maar dat kwam vooral doordat ik met de Dunlops met een veel te lage bandenspanning had gereden waardoor ze heel snel vierkant waren geworden. De achterband bleek langzaam leeg te lopen. Vandaar dat ik er nu zo goed op let.

 

Ik houd 2.6 en 3.0 bar aan. Voorheen altijd de voorgeschreven 2.5 en 2.9, maar daar merk ik geen verschil tussen.

aangepast door Susanna
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...