Ik zal bij mij in de zaak altijd de voorkeur geven aan dynamisch balanceren, maar ik weet dat veel collega-motorzaken het niet doen.
Ik krijg dan ook vrij veel herstelwerkzaamheden van hun klanten.
In meer dan 90% van de bandenmontage is een dynamische onbalans verwaarloosbaar, maar in de overige 10% (deze percentages zijn schattingen) maakt het wel degelijk verschil. Soms zelfs heel erg veel verschil.
Vooral bij het voorwiel kan het verschil enorm groot zijn, veel groter dan bij het achterwiel.
Ja, in theorie kan de onbalans bij het bredere achterwiel groter zijn, maar in de praktijk merk je dat de "losse ophanging" van het voorwiel er veel gevoeliger voor is dan de "vaste ophanging" van het achterwiel.
Laat bij 100 km/u je stuur eens los, en laat de snelheid afzakken tot 60 km/u. Als je merkt dat bij een bepalde snelheid jouw stuur uit zichzelf gaat bewegen, en dat dit bij een lagere snelheid weer stopt, dan is dat vrijwel altijd veroorzaakt door dynamische onbalans. Als de beweging doorgaat, dan is het meestal een wiel of band met een slinger er in.
Opnieuw dynamisch balanceren (wat ik dus voor anderen meermalen per maand doe) kan een gigantisch grrot verschil in rij-eigenschappen en vertrouwen betekenen.
M.b.t. de balanceerstip, daar is al veel over geschreven. Die moet bij het ventiel gemonteerd worden. Het gewichtsverschil tussen het gewicht van het ventiel en de hoeveelheid metaal die uit de velg genomen is om het gat te maken zit vrijwel altijd onder de 20 gram. Maar toch kom in wielen tegen waar ik meer dan 100 gram statisch moet bijplakken. Dynamisch kan je dan wel het dubbele nodig hebben. In die gevallen is er echt iets mis met de combinatie.
Als er al veel gewicht op de velg zit van de vorige montage, dan zal ik altijd eerst de kale velg balanceren om te kijken of het probleem in de velg of in de band zit. Meestal is het de velg.
Niet alle banden hebben een balanceerstip. Michelin vrijwel nooit meer, de andere merken hebben meestal 1 groene of gele stip, od een dubbele rode stip. Let op: het zijn altijd ronde stippen. Dunlop gebruikt ook nog een driehoekje, maar die wordt niet gebruikt bij balancering.