Nee.
De importeur is trouwens een vriend van mij, en ik verkoop en monteer ze dus ook in mijn shop.
De pen blijft ook als je de bouten van de remklauw losmaakt door/in de schijf zitten. Je kan na demontage het wiel dus maar een heel klein stukje draaien, ongeveer een kwart omwenteling.
Het slot heeft de hoogste ART-keurmerken (let wel, alleen de EU-variant heeft ART4), en is dus goedgekeurd door de verzekeringsmaatschappijen.
Het onafgeveerde gewicht van de voorkant wordt met dit slot verhoogd met nog geen 2%. Knappe jongen die dat gaat merken.
M.b.t. de veiligheid met wegrijden: doordat er totaal geen enkele beweging in zit krijg je geen klap, en zal je niet vallen. Ook niet als je wiel niet recht staat.
Mogelijk dat als je met een wheely wil vertrekken dat het wel misgaat, maar die ervaring hebben we nog niet gehad.
De remschijf zal dus ook NIET krom gaan als je het slot vergeet (en dat is de op 1 na meest voorkomende reden waarom remschijven vervangen worden).
LET OP: de Roadloks zijn ALLEEN verkrijgbaar voor motoren met radiale remklauwen.
Voor diegenen die het verschil niet weten tussen axiale remklauwen en radiale remklauwen is er een simpele richtlijn. De nieuwere/duurdere motoren hebben vaak een upside-down vork en radiale remklauwen. De bouten staan dan iets schuin naar voren naar de vorkpoten toe.
Bij de oudere of goedkopere motoren heb je axiale remklauwen waarvan de montagebouten horizontaal liggen, en achter de vorkpoten langs gemonteerd zitten. Hier past geen Roadlok op. En dat is dus helaas voor de meeste VFR-modellen.