Wat ik in veel reacties merk, is dat trailbraking als iets engs gezien wordt, iets voor gevorderden. Ik gebruik hebt regelmatig in blinde of scherpe bochten. Naast dat ik bij blinde bochten sowieso mijn snelheid aanpas is het een techniek die je in staat stelt om veel sneller te kunnen reageren op onvoorziene situaties. Ik gebruik hiervoor de voorrem en laat deze na het aanremmen heel licht ingedrukt als ik de bocht in ga. Het zorgt er ten eerste voor dat je meer druk op je voorwiel hebt, dus meer grip. Ten tweede heb je vanwege deze extra druk veel meer mogelijkheden om veel sneller extra bij te remmen in het geval van iets onverwachts, zoals steentjes, zand, kerende auto’s, etc. Het ‘gevorderde’ aspect zit hem er alleen in dat je dit goed moet weten te doseren (En vaak is extra remmen in de bocht niet de beste optie). Als je halverwege de bocht of eerder ziet dat er geen rem nodig is, verruil je de remdruk geleidelijk voor een beetje gas, tot je het eind van de bocht ziet en het gas weer open kan trekken terwijl je de motor rechtop zet. Deze techniek vergroot je opties in onvoorziene situaties en daarmee je veiligheid, dus: doen! Wel belangrijk dat je remhandle in de goede hoek staat, zodat je met twee vingers kan remmen en evt meteen gas kan geven.