Jump to content

VFRikus

Lid VFROC
  • Posts

    13,854
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    118

VFRikus last won the day on March 18

VFRikus had the most liked content!

1 Follower

About VFRikus

  • Birthday 04/23/1956

Sociale Media

  • Website URL
    http://www.autobedrijfrijnberg.nl

Profiel Informatie

  • Geslacht
    Man
  • Locatie
    Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses
    Motorrijden en computer

Uitgebreidere profielinformatie

  • Type VFR
    Ik heb 'n VFR800X
  • De mijne is
    Rood

Recent Profile Visitors

11,561 profile views

VFRikus's Achievements

Super duper Post-ho Maniac

Super duper Post-ho Maniac (10/10)

  • Conversation Starter
  • Reacting Well
  • Very Popular
  • Posting Machine
  • Collaborator

Recent Badges

1.9k

Reputation

  1. Ik zat er al op te wachten! Maar ik heb het ooit mee gemaakt dat iemand zijn remsysteem had bijgevuld met motorolie omdat dat toch best wel een beetje hetzelfde klinkt als remolie, onder het motto: elke olie is beter dan geen olie. VFRikus
  2. Oh, het maakt dus niks uit hoe je iets noemt, de lezer wordt geacht te begrijpen wat je bedoeld? Dat maakt taal bijna overbodig! VFRikus
  3. Vooral aan een DRUPPELLADER zetten, dan weet je zeker dat hij direct weer stuk is. VFRikus
  4. Blijft het dashboard ook aan als je probeert te starten? Haal anders de kill switch eens een paar keer heen en weer. Die wil ook wel eens weigeren na lang stilstaan is mijn ervaring. Hulpstart en dan gaan rijden werkt averechts bij een diep ontladen accu. VFRikus
  5. Eerste waar ik aan denken moet is een massa probleem. VFRikus
  6. Ik denk dat er ook een lichte commerciële gedachte achter deze stand tijden zit. VFRikus
  7. Maar om er verzekering technisch iets aan te hebben moet het SCM goed gekeurd ingebouwd worden VFRikus
  8. Balhoofdlagers kunnen hier ook een rol in spelen. VFRikus
  9. Zou heel goed kunnen dat ze dat trio wilden samen vatten. VFRikus
  10. De laatste zin is logisch. Ik was bij de introductie van de 1200F tijdens een jaarvergadering en ik kan me nog goed herinneren dat de beste man die de presentatie deed er middels een getekend schema liet zien hoe de F gepositioneerd was en welke motoren hij moest vervangen. De afstanden tussen die motoren maakten het een hopeloos compromis. Misschien zijn daar nog foto's van in het archief VFRikus
  11. Lucht in het systeem, of een waterpomp waarvan de waaier los op het asje zit. De FI is ontzettend gevoelig voor lucht in het systeem omdat de circulatie voor een deel nog volgens het thermo syfon principe werkt. VFRikus
  12. Middels die tweede lambda sensor controleert het systeem zich zelf wel. Niet goed, dan een brandend MIL en P0420
  13. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle nieuw verkochte motoren voldoen aan de Euro 5+ normen. Het verschil met 5 is klein, maar significant. Ook voor motorfietsen gelden emissienormen. Die werden met de invoering van Euro 4 in 2016 een stuk strenger. De emissiewaarden werden scherper gesteld en de verdamping van benzine werd gemeten (Sealed Housing for Evaporative Determination). Ook werd een On Board Diagnostics (OBD1) verplicht. Een fabrikant moest ook bewijzen dat zijn motor na 20.000 nog aan alle limieten voldeed. Een grote verandering was ook dat er meer volgens de NEDC-testcyclus werd gemeten, maar volgens de World Motorcycle Test Cycle, de WMTC. Daarbij wordt een iets ander 'parcours' op de rollenbank gereden. Daarnaast werden ook de geluidsmetingen aangepast. Ook bij de WMTC worden de emissies op een rollenbank gereden, het snelheidsverloop is echter heel anders. Euro 5 - hoe zat ook weer? Met de invoering van Euro 5, in 2020/2021, werden de emissies tussen auto’s en motoren nagenoeg gelijkgetrokken: CO ging naar 1,0 gram/km, HC naar 0,10 g/km en NOx naar 0,06 g/km. Er kwam ook een grens aan de roetuitstoot: die ging naar 0.045 gram/km. Het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot werd eveneens gemeten. Verder moesten de emissiewaarden gedurende de gehele levensduur worden gegarandeerd. Dat mocht je berekenen, dat hoefde je niet te testen. Verder moesten Euro 5-motoren zijn uitgerust met EOBD2. De oude NEDC- testcyclus bestond uit drie Urban Drive Cycles, waarin een stadsrit door Parijs werd nagebootst, aangevuld met een rit buiten de stad. Euro 5 Plus - wat verandert er? Alle nieuw verkochte motoren moeten vanaf dit jaar Euro 5+ hebben. De emissies blijven gelijk, maar de levensduur van het emissiesysteem wordt nu getest gedurende 35.000 km bij meer dan 130 km/uur te testen. Die meting kan plaatsvinden op de openbare weg, op een circuit of op een rollenbank. Dat kan over de hele afstand of over de helft, dus 17.500 km. In dat geval wordt via een rekenmodel geschat of de kat de hele afstand meegaat. Het On Board Diagnostics-systeem moet het ook kunnen detecteren als de kat kapot gat, daarom zal de uitlaat bij nieuwe Euro 5+-modellen twee lambdasondes krijgen, één voor en één achter de katalysator. Geluidsnormen Bij Euro 5+ zijn ook de geluidsnormen aangepast: Volgens de UNECE R41.05 moet de motor nu in elke versnelling aan de geluidsnormen voldoen, tussen 10 en 100 km/uur. Dat mag met elke gasklepstand, vooropgesteld dat de motor moet blijven trekken. Dan is er nog een ASEP-test (Additional Soud Emission Provisions), waarin wordt gekeken of motorfietsen onder verschillende rijomstandigheden geen buitensporige geluidsemissies produceren.
  14. Met het oog op dat ontluchten is het handig om de oude vloeistof op te vangen en middels een maatbeker te meten zodat je weet hoeveel er minimaal weer in moet. VFRikus
×
×
  • Create New...