Vanaf 1 januari 2025 moeten alle nieuw verkochte motoren voldoen aan de Euro 5+ normen. Het verschil met 5 is klein, maar significant.
Ook voor motorfietsen gelden emissienormen. Die werden met de invoering van Euro 4 in 2016 een stuk strenger. De emissiewaarden werden scherper gesteld en de verdamping van benzine werd gemeten (Sealed Housing for Evaporative Determination). Ook werd een On Board Diagnostics (OBD1) verplicht.
Een fabrikant moest ook bewijzen dat zijn motor na 20.000 nog aan alle limieten voldeed. Een grote verandering was ook dat er meer volgens de NEDC-testcyclus werd gemeten, maar volgens de World Motorcycle Test Cycle, de WMTC. Daarbij wordt een iets ander 'parcours' op de rollenbank gereden. Daarnaast werden ook de geluidsmetingen aangepast.
Ook bij de WMTC worden de emissies op een rollenbank gereden, het snelheidsverloop is echter heel anders.
Euro 5 - hoe zat ook weer?
Met de invoering van Euro 5, in 2020/2021, werden de emissies tussen auto’s en motoren nagenoeg gelijkgetrokken: CO ging naar 1,0 gram/km, HC naar 0,10 g/km en NOx naar 0,06 g/km. Er kwam ook een grens aan de roetuitstoot: die ging naar 0.045 gram/km. Het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot werd eveneens gemeten. Verder moesten de emissiewaarden gedurende de gehele levensduur worden gegarandeerd. Dat mocht je berekenen, dat hoefde je niet te testen. Verder moesten Euro 5-motoren zijn uitgerust met EOBD2.
De oude NEDC- testcyclus bestond uit drie Urban Drive Cycles, waarin een stadsrit door Parijs werd nagebootst, aangevuld met een rit buiten de stad.
Euro 5 Plus - wat verandert er?
Alle nieuw verkochte motoren moeten vanaf dit jaar Euro 5+ hebben. De emissies blijven gelijk, maar de levensduur van het emissiesysteem wordt nu getest gedurende 35.000 km bij meer dan 130 km/uur te testen. Die meting kan plaatsvinden op de openbare weg, op een circuit of op een rollenbank. Dat kan over de hele afstand of over de helft, dus 17.500 km. In dat geval wordt via een rekenmodel geschat of de kat de hele afstand meegaat. Het On Board Diagnostics-systeem moet het ook kunnen detecteren als de kat kapot gat, daarom zal de uitlaat bij nieuwe Euro 5+-modellen twee lambdasondes krijgen, één voor en één achter de katalysator.
Geluidsnormen
Bij Euro 5+ zijn ook de geluidsnormen aangepast: Volgens de UNECE R41.05 moet de motor nu in elke versnelling aan de geluidsnormen voldoen, tussen 10 en 100 km/uur. Dat mag met elke gasklepstand, vooropgesteld dat de motor moet blijven trekken. Dan is er nog een ASEP-test (Additional Soud Emission Provisions), waarin wordt gekeken of motorfietsen onder verschillende rijomstandigheden geen buitensporige geluidsemissies produceren.