Jump to content

bvanes

Lid VFROC
  • Posts

    701
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

bvanes last won the day on August 7

bvanes had the most liked content!

About bvanes

  • Birthday 08/15/1953

Profiel Informatie

  • Geslacht
    Man
  • Locatie
    Hoofddorp
  • Interesses
    Motor rijden, fotograferen en sax spelen, domino spelen met motoren.

Uitgebreidere profielinformatie

  • Type VFR
    Ik heb geen VFR
  • De mijne is
    Zwart

Recent Profile Visitors

1,512 profile views

bvanes's Achievements

Zeer ervaren rijder

Zeer ervaren rijder (6/10)

  • Very Popular
  • First Post
  • Collaborator
  • Posting Machine
  • Week One Done

Recent Badges

227

Reputation

  1. Als het alleen een scheurtje is kan je het ook gewoon lijmen en er een stukje ABS achter plakken. Speciale ABS-lijm is te koop bij elke goede modelbouwwinkel. Ook verkopen die plaatjes ABS waar je een stuk af kan knippen om erachter te plakken. Die ABS-lijm is op basis van aceton waar ook al ABS in is opgelost. Het spatbord van binnen goed kaal maken dat er op de plaats van waar je lijmt geen verf meer zit. Plaatje met lijm kosten maar een fractie van een nieuw of een tweedehands spatbord en als je het netjes doet zie je er niets van. Verstuurd vanaf mijn SM-P613 met Tapatalk
  2. Ik ben ook van een VFR800 naar een Crosstourer overgestapt als een van de eerste bij VFROC, en de reden dat Ray ook overgestapt is naar een CT. Hij zag mij er op rijden bij een clubweekeinde in de Harz en het gemak de groep bijhouden terwijl de anderen behoorlijk moesten werken. Zelf heb ik er 90.000 km op gereden en nu is die van mijn zoon en staat de km teller op 123.000 km en counting. Een Belg Luc Peters heeft op zijn Crosstourer 513.000 km gereden voor hij hem twee jaar geleden heeft ingeruild. Dus voorloping is die van mijn zoon nog lang niet versleten. Luc rijdt nu een Africa Twin 1100 waar die nu alweer 131.313 km mee heeft gereden. Het gebruik waar ze het over hebben is vergelijkbaar met een VFR800 en dat je geen 1:20 haalt is niet helemaal waar. Dat hangt erg af van je rechterhand en de rijomstandigheden. Deze zomer met mijn zoon naar de Noordkaap geweest. Op de terugweg hadden we een vlak stuk in Lapland (Sapmi), Noorwegen (waar je 80 mag) en Finland (waar we wel stukken 100 mochten) daar heeft hij toch 450 km met een tank gereden en die was nog niet eens leeg. Maar het was wel een rit met echt constante snelheid zonder kruisingen, maar het verbruik zuiniger dan 1:22. Kortom een zeer stevige motor, met een koppel om van te dromen en die ook nog van bochten houdt. Verstuurd vanaf mijn SM-P613 met Tapatalk
  3. Misschien zit het binnenwerkje van het ventieltje alleen maar los, Misschien dus alleen maar vastdraaien met het sleuteltje.
  4. bvanes

    E5 of E10

    Over die opa van 93 en roken. Een longarts vergeleek roken eens met het oversteken van de snelweg van een gezin eendjes. Er is er altijd wel een die de overkant haalt, maar de andere 9 zijn allang midden op de weg platgereden. Vriendelijke groeten, Bert
  5. Als ik met mijn zoon of zoals in de vakantie met petrovski achter mij rijd, hoor ik het uitlaatgeluid van mijn motor vooral via hun microfoon van hun Sena communicatie als ik accelereer. Het is zoals normaal vooral naar achteren gericht. Daarom is het verhaal van "loud pipes save lifes" helemaal niet waar. Auto's die voor je rijden horen je helemaal niet aankomen, zeker als ze de radio wat harder hebben staan. In Tsjechië hadden ze testen daarmee gedaan en om altijd goed gehoord te worden ook in auto's voor je waar de radio redelijk luid staat, moet je 135 db produceren, dat is net zo veel als een laag vliegend vliegtuig.
  6. Mechanisch vergelijkbaar, maar ik geloof dat er op het forum gezegd is dat bij een VFR1200F de klep opengaat bij 4000 toeren. Bij de Africa Twin is die eigelijk alleen afhankelijk van het gashandel. Dus ook bij lage toeren gaat die klep open als ik maar genoeg gas geef. Dus bij een constante snelheid gaat die eigenlijk niet open. Omdat er veel motoren tegenwoordig met vergelijkbare systemen zijn uitgerust gaan er weer stemmen op om geluidsnormen voor motoren te maken die ook onder dynamische belasting als acceleratie onder een bepaalde norm vallen, nu zijn de eisen alleen voor statische belasting als je met een constante snelheid rijdt.
  7. Dat die uitlaat net als bij de Africa Twin zo hoog is omdat motorfabrikanten de grenzen opzoeken van eisen als Euro5. Die eisen zijn (nu nog) bij constante snelheid. Honda heeft op zijn Africa Twin en afgeleide motoren een dubbel uitlaatsysteem met servoklep erin. Als je een constante snelheid rijdt maakt die een geluid wat voldoet aan die Euro5 eis. Geef je gas of rij je in een andere versnelling gaat het tweede deel open met veel meer geluid. Vraag maar aan @petrovski die 7000 km achter mij gereden heeft heen en weer de Noordkaap.
  8. De vraag is komt die ook naar Europa? De nieuwe CBR600 is afgelopen jaar wel in Japan en VS aangekondigd, maar komt door de Euro5 niet naar Europa.
  9. Heb je dus al een VFR800 VTEC van voor 2005? Die knippers zijn niet het enige verschil. Het achterlicht bijvoorbeeld lijkt hetzelfde, maar geeft bij diegene van na 2005 twee keer zoveel licht met dezelfde lampjes. (Hoe weet ik niet) Verder is de bekabeling anders met andere stekkers. De ecu is anders zodat je het VTEC punt minder voelt. Enz. Enz. Als je een keuze hebt om nog voor een nette van na 2005 te gaan zou ik dat doen. Verder zijn die van na 2005 altijd met ABS uitgerust en is het op die van daarvoor een optie. Volgens mij heeft er misschien hier er een van de club nog een mooie van na 2005 te koop uit 2009.
  10. Inderdaad werd er meer gesleuteld in het verleden, maar ik denk dat ondertussen ook het motorpark wat jonger is dan vroeger. Is daar al eens onderzoek naar gedaan? Ook is het zo dat bij modernere motoren veel meer elektronica is die alles regelt en daar is niet veel meer aan te sleutelen.
  11. Dat lekken is duidelijk de afsluiters bij een van de vlotters die niet afsloot. Dat kan door vuil zijn maar ook vanwege een aanslag. Die aanslag ontstaat vanwege het verdampen van de benzine als de motor lang stilstaat. Dan blijft er een residu achter dat problemen kan veroorzaken. Schijnbaar is door het rijden de aanslag of vuil verdwenen bij de afsluiters, maar er is er zeker nog iets aanwezig in een van de carburateurs waardoor je wel wat benzine ruikt. Je kan voordat je gaat sleutelen of iets duurs laat doen, bij een tank euro98 iets van Wynn's reiniger bijvoegen dat je carburateur van binnen schoonmaakt. Moet je wel bijna leegrijden voor je weer gaat tanken. Je motordealer of autoonderdelenhandel in de buurt heeft vast wel een aanbeveling uit de keuze van flesjes van de diverse merken.
  12. Maar ja, Honda kiest voor waarschijnlijk voor omzet, en een allemansvriend verkoopt misschien beter als een sportievere VFR. Ik kon mij nog herinneren dat toen de Deauville 700 uitkwam je die overal zag, veel meer dan welke VFR dan ook in het verleden. Maar denk wel dat de NT1100 net zo veel vermogen heeft als een VFR750 en een stuk meer koppel, dus zo braaf is die ook weer niet. En hadden we in het verleden hier op het forum al geconcludeerd dat meer vermogen dan 100 pk "kroeg PKs" waren, leuk om over te praten maar je hebt er normaal gesproken niets aan. Dus de NT1100 met 102 pk en 104 nm is nog zo saai nog niet. En dat je met 102 pk niets te kort komt heeft ook een lezerstest bij motor.nl met verscheidene allroads al bewezen. Op de Africa Twin met dezelfde 102 pk misste ze geen vermogen tegenover de BMW en KTM met bijna 150 pk.
  13. Op mijn Africa Twin heb ik Android Auto waar ik voor het navigeren TomTom Navigator GO op gebruik, maar Honda schakelt de schermbediening uit zodra de motor rijdt. Ik kan dan Android Auto dan alleen met de knopjes bedienen dus speciale handschoenen heb ik daarvoor niet nodig. Als ik stil sta gaat de schermbediening prima met elk type handschoen.
  14. Motoport heeft leren handschoenen met aan de reachterhand voor de wijsvinger en duim topjes waarmee je een telefoon kan bedienen. Mijn ervaring is dat het er wel mee kan, maar dat die topjes veel eerder versleten zijn door er gewoon mee te rijden dan de rest van de handschoenen. En voor de telefoon gebruik ik het eigenlijk niet. Want dan sta je stil en doe ik lever mijn handschoenen uit.
  15. Zou ik niet doen, dan verlies je misschien het harde toplaagje, of wordt de hardheid van het toplaagje beïnvloed. Maar misschien is een andere optie een mogelijkheid. Bij het stellen van de kleppen van de VTEC van mij een aantal jaar geleden was 1 klep te strak en een andere te ruim. Die hebben ze kunnen omwisselen. Beide kleppen daarna ok. Scheelde twee plaatjes.
×
×
  • Create New...