Ga naar inhoud

Tuxracer

Lid VFROC
  • Items

    124
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    2

Tuxracer won de laatste dag op 13 oktober 2022

Tuxracer had de meest gelikete inhoud!

Over Tuxracer

  • Verjaardag 15-07-1970

Sociale Media

  • Website URL
    http://

Profiel Informatie

  • Geslacht
    Man
  • Locatie
    Wageningen

Uitgebreidere profielinformatie

  • Type VFR
    Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is
    Rood

Recente bezoekers van dit profiel

494 profielweergaven

Tuxracer's prestaties

Gevorderde rijder

Gevorderde rijder (4/10)

9

Reputatie

  1. Ik heb de rempomp er af gehaald. Het kleine gaatje zat inderdaad verstopt met hard geworden remvloeistof. Doorgeprikt en doorgeblazen, en nu loopt het weer heel langzaam er doorheen. Met een injectiespuit kan ik er redelijk vlot remvloeistof doorheen persen vanaf de remklauw kant. Dus nu zal het wel weer goed zijn....
  2. Aha. Het is toch wat gecompliceerder dan ik dacht. Er zijn dus toch twee gaatjes... Maar er kan dus vanalles misgaan. Zuiger die niet ver genoeg terug komt, of het compensatie gaatje kan verstopt zitten. Je kunt dan nog steeds remvloeistof uit de remklauw zuigen, dat loopt dan via het navulgaatje langs de remzuiger. Maar het kan toch niet terug het reservoir in bij terugduwen van de zuigers. Ik vond hier nog een mooie uitleg: http://www.st-riders.net/index.php?topic=11931.0
  3. Ik dacht dat de retour hetzelfde gaatje zou zijn als waarmee de remcylinder volloopt vanuit het reservoir. Maar misschien dat dat ook niet al te vlot gaat, en dat hoeft normaal ook niet natuurlijk. Het doorpompen bij het verversen ging bij nader inzien ook niet gemakkeljk, dus misschien toch gewoon een verstopping dan.
  4. Nee, beide remzuigers tegelijk terug duwen wil niet. Vrije slag is ook zoals het was. Toen de rem vastliep zat het rempedaal wel muurvast in bovenste stand, Het lijkt erop dat de weg terug geblokkeerd is, maar dat zou eigenlijk niet moeten kunnen.
  5. Na lange tijd weer eens hier met een vraag. Pas is tijdens het rijden mijn achterrem vastgelopen. Na wat remvloeistof aftappen uit de ontluchtingsnippel kon ik weer voorzichtig verder. Nu blijkt dat bij terugduwen van de remzuigers de remvloeistof niet terug wil lopen naar de hoofdremcylinder en reservoir. Als ik dus één zuiger terugduw komt de ander naar buiten, en omgekeerd. Andersom werkt het wel, bij rempedaal induwen komen de zuigers naar buiten. Heb ook de remvloeistof vernieuwd, maar probleem blijft. Enig idee wat dit kan zijn ? Een blokkade in de hoofdremcylinder ? Moet ik die uit elkaar gaan halen, of kan het ook iets anders zijn ?
  6. Ik had ook zo'n fles lampolie gekocht bij de blokker, maar als je kijkt naar wat daar op staat dan lijkt dat ook geen zuivere kerosine te zijn. Kerosine is wel een gezuiverde/geraffineerde form van petroleum lees ik her en der. Daarom dacht ik dat petroleum misschien beter was, maar misschien ook wel juist niet.
  7. Heb er ook pas weer eens een flesje Forte Motopower 1 ingegooid, laatste keer was enkele jaren geleden. Heb wel het gevoel dat het iets gedaan heeft, dat hij wat soepeler door het toerenbereik gaat. Kan ook verbeelding zijn. Ik zag dat ze bij de Karwei petroleum verkopen voor 4.20 euro per liter. Petroleum zou hetzelfde moeten zijn als kerosine. Misschien een zuiverder vorm van kerosine dan in lampolie, of zou het niet uitmaken ?
  8. Met de speciale tapper/ruimer in de reparatieset zou dat niet het probleem moeten zijn. De bovenkant van de tap heeft M12 schroefdraad en draai je dus in het bestaande gat zonder te boren. Tot zover de theorie uiteraard. Andere oplossingen waar ik aan heb zitten denken: 1) Olie verversen via het oliefilter. Oliefilter er af, eventueel bougies er uit. Op de startmotor de olie uit het blok pompen. Nadeel is dat je het laatste restje er niet uit krijgt. Eventueel doorspoelen met een extra litertje olie. 2) Olie afzuigen met vacuum oliezuigpomp zoals voor boten en ook wel voor auto's gebruik wordt (via de peilstok). Probleem is dat je bij de VFR en waarschijnlijk de meeste motoren niet via het vulgat/peilstok onderin het carter komt. Misschien dat het kan via het kleppendeksel langs de nokkenas tandwielen, maar echt handig is dat ook niet. Iemand een idee of dat zou kunnen, of een alternatieve manier om een dun slangetje onderin het carter te krijgen ? 3) Niets doen. Net als ik altijd gedaan heb de aftapbout er weer indraaien met blauwe loctite. Is wel lastig, ik laat het altijd een dag uitlekken, daarna het gat goed ontvetten en aftapplug in. Daarna nog een dag laten drogen voor er weer olie in gaat. 4) Monteren van een olieaftapkraan: http://www.ebay.com/itm/EZ-Oil-Drain-Valve-EZ-109-Thread-size-12mm-1-5-/271389041697?hash=item3f300c2421&vxp=mtr of deze: https://www.louis.de/en/artikel/stahlbus-oil-drain-valve/10002846?list=63666400 De schroefdraad is nog wel dusdanig dat ik een van deze er eenmalig in kan draaien met rode loctite. Olie verversen is daarna een makkie, nadeel is dat de doorstroom opening wat verkleint wordt. Verder een goedkope en gemakkelijke oplossing. En mocht het niet gaan kan ik altijd nog gaan tappen of de carterpan vervangen. Waarschijnlijk wordt het de laatste oplossing. Als vroeg of laat toch een keer de uitlaat eraf moet kan ik altijd nog de carterpan vervangen.
  9. Bedankt voor de reacties zover mensen. Geloof het of niet, maar ik heb een goede gebruikte carterpan liggen. Jaren geleden gekocht voor 20 euro. Ben alleen nooit zover gekomen om hem er op te zetten. Zo te zien was het een goede belegging Nieuwe pakking had ik toen ook al gekocht. Binnenkort heb ik vakantie en dan zal ik nog eens kijken of ik er aan ga beginnen. De uitlaatcollector moet er in ieder geval af. Ik weet zo niet zeker of de uitlaatbochten ook van de cylinderkoppen moeten, maar als dat zo is dan ben ik verder van huis als daar iets serieus mee fout gaat. Op zich lijkt me optappen naar 13 mm een goede reparatie, beter als nieuw zou je kunnen zeggen. Enige risico is dat er wat metaaldeeltjes in het carter achterblijven. Op zich zal dat ook wel meevallen met vet aan de tap en doorspoelen met olie. Ben er dus nog niet helemaal uit wat te doen. Ik kan het ook nog zo laten als het nu is.
  10. Hallo allen, hier ben ik weer eens sinds lange tijd. Bij m'n VFR is de schroefdraad van de olieaftapplug niet best meer. Draait door bij +/- 15 nm. Ik zet hem altijd vast met een flinke scheut loctite en borgdraad. Op zich gaat dat goed, maar ik zou het toch liever gerepareerd willen hebben. Carterpan demonteren is wat mij betreft geen optie. Teveel werk i.v.m. uitlaat demonteren en grote kans dat er van alles afbreekt of te vast zit ben ik bang (motor uit 1990 met 105.000 km op de teller). Nu zijn er schroefdraad reparatiesets (b.v.): http://www.autogereedschap.com/a-20361963/bougie-en-carterplug-reparatie/carterplug-reparatie-sets-midlock/ Met een tap die in een keer van 12 naar 13 mm tapt zonder te boren met bijbehorende 13 mm carterplug. Na het tappen zou je er een keer olie doorheen kunnen spoelen om eventuele metaalkrullen te verwijderen. Hoe kijken jullie hier tegen aan ? Te veel risico op achterblijvende metaaldeeltjes, of zal dat meevallen ? Zal de tap er wel diep genoeg in kunnen, of zal hij ergens tegen aan lopen ?
  11. Ik heb die van mij volgens mij gemonteerd met het veertje aan de bovenkant, zoals je hem ziet liggen op de foto: http://www.cmsnl.com/honda-vfr750f-1990-germany_model5598/seal-set-frfork_51490mn8305/ De oude zaten er ook zo in, en uit het papiertje dat bij de keerringen zat begreep ik ook dat ze er zo in moesten. Niet goed ?
  12. 131.50 euro voor een DID/JT kettingset: http://www.jossmit.nl/contents/nl/d11039_kettingset_honda_vfr750.html De grootste besparing is waarschijnlijk hem er zelf op monteren. Bij deze ketting gaat dat gemakkelijk want het is een ketting met sluitschakel. Je hebt dan wel gereedschap nodig om de ketting te klinken, kan je bijbestellen voor 42 euro. Er zijn voor dezelfde prijs ook eindloze kettingen: http://www.louis.de/_30b7a6995b064fdc3c7b5c7c2545a8276b/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10048300&typ_id=RC36%2F94 Deze krijg je er alleen op door de achterbrug te demonteren. Daar heb je dan ook weer speciaal gereedschap voor nodig wat ongeveer hetzelfde kost, plus dat het veel meer werk is.
  13. Bedankt voor de info mensen. Mooi dat de remschijven en remleidingen nog even kunnen blijven zitten, zat al naar een investering van 500+ euro te kijken. Ga dan denk ik binnenkort alleen de olie en remvloeistof doen, plus een nieuw voortandwiel. Weet iemand waar een los voortandwiel te koop is ? Dit is het exacte type dat er nu ook op zit: http://www.amazon.com/dp/B000GTZ13G Hier hebben ze ook een voortandwiel JT 530/16 voor 15 euro: http://www.motowebshop.com/nl/motoronderdelen/honda/vfr_750_f/1990 Is dit hetzelfde tandwiel ? Eventueel ergens anders te krijgen bij een motorzaak of zo ? Heeft Jos Smit losse tandwielen ?
  14. Schijven zitten iets onder de 4.1 mm, minimum is 4. Achterremschijf ook bijna op eind. Remleidingen zijn op zich nog goed, geen slappe rem, maar wel ver over datum. Het hoeft ook niet direct allemaal tegelijk vervangen worden, maar ik probeer een beetje te plannen wat ik dit jaar ga doen en wat later. Ik kan dus ook nog een jaartje doorrijden en nu alleen olie en remvloeistof. Ga het nog eens even bekijken.
  15. Nee, dat kan niet. Zo te horen is het nog wel redelijk goed dus. Dan ga ik eens kijken of ik ergens een voortandwiel kan scoren. Hele kettingset zit rond de 130 euro, dus dat valt ook nog wel mee. Wel zitten er ook nieuwe remschijven en nieuwe remblokken aan te komen... En de remleidingen zijn ook nog orgineel uit 1990. En er moet nieuwe olie en remvloeistof op. Nog genoeg te doen dus. Is het vervangen van het voortandwiel gemakkelijk te doen ? Zonder ketting te breken of achterbruggen demonteren ? Gewoon de spanner op de slapste stand, eventueel ketting van het achterste wiel en dan het voortandwiel vervangen ?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...