Toppers, de volgende casus is er aan de hand. betreft VFR800i 2001.
Na vakantierit bijna thuis, gestotter. Plotselinge dips. Stoppen op parking. Wil niet meer starten. Aangeduwd, naar huis gereden met uitgezet licht, zo'n 250 km. Thuis uitvallen bij lage toeren. Spanning meten bij draaiende motor.. te weinig. Directe verdachte: spanningsregelaar. Km stand: 110.000, originele regelaar. Gelukkig al jaren een reserve op de plank, dus deze gemonteerd (RR69). Spanning: ~14,2 volt bij verschillende RPM's. In orde dus, dachten we. Proefrit: na 4 km motor uit. Checen: hoofdzekering eruit. Spanningsregelaar losgekoppeld en naar huis gereden. Nieuwe zekering erin: even draaien en paf... weer eruit. Meten met draaiende motor: voltage 12-12,5 volt. Te weinig dus weer. Dynamo gemeten: 1 fase geeft vrijwel geen stroom meer. Ok. Stator vervangen door nieuwe en weer testen. Eerst ging het voltage langzaam van 12 richting 14 volt, toen weer de zekering eruit. Dynamo gemeten: alle fases goed bij 5000 rpm. Laadspanning gemeten op accu: zakt naar 3 volt en wisselt voortdurend tussen 3 en 10 volt zo'n beetje. Motor uit: weer gewoon 12,8 volt accuspanning. Wat denken jullie, is de nieuwe spanningsregelaar ook defect? Zelf denk ik van wel. De kabelboom, de zekeringhouder.. alles ziet er picobello uit.
Helaas is de oude spanningsregelaar niet meer bruikbaar om te testen, want die is opengeslepen uit interesse... iets te vroeg.