Jump to content

V4hier

Forumlid
  • Posts

    622
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

V4hier last won the day on February 5 2018

V4hier had the most liked content!

About V4hier

  • Birthday 07/19/1971

Profiel Informatie

  • Geslacht
    Man
  • Locatie
    Capelle aan den IJssel

Uitgebreidere profielinformatie

  • Type VFR
    Ik heb geen VFR
  • De mijne is
    Oranje

Recent Profile Visitors

1,072 profile views

V4hier's Achievements

Zeer ervaren rijder

Zeer ervaren rijder (6/10)

  • Conversation Starter
  • Dedicated
  • Reacting Well
  • Very Popular
  • Posting Machine

Recent Badges

144

Reputation

  1. Bedankt voor het meedenken, mannen! Zo zie je, de SR blijft verrassen en de gemoederen bezighouden in VFR-land 😉
  2. Net een nieuwe SR ingeplugd en hup, meteen goede laadstroom van ~14,4v bij verschillende toerentallen. Niet te vroeg juichen, proefrit moet nog volgen. Snappen doe ik het nog steeds niet, maar het lijkt er in ieder geval op dat vorige 'nieuwe' SR heel snel de geest gegeven heeft. Het geheugen is weer opgefrist met de wet van Ohm, maar de oorzaak van het probleem begrijp ik nog steeds niet 😉
  3. Inderdaad nogal vreemd. De pennen van de multimeter geplaatst op de accupolen. 12,8 volt. Starten en lopen > zakken naar 3 volt. fluctuerend tussen 3 en 10 volt. Ergens een sluiting, maar nauwelijks tijd om te testen omdat de zekering het vrij snel begeeft. Wat dan ook weer in tegenspraak is met het lage voltage. Zekering klapt niet als de regelaar is losgekoppeld. Daarom denk ik toch dat het de regelaar moet zijn.
  4. Ok. Eerst de regelaar maar weer vervangen. Binnenkort weet ik meer.
  5. Ja, het is niet dat ik steeds beter ga snappen waardoor die zekering smelt terwijl het voltage sterk zakt. De gele draden uit de stator worden wel snel warm. Is dat nog een aanwijzing? 🙄
  6. Klopt inderdaad als een bus natuurlijk. Maar waardoor zou de zekering dan steeds klappen? Is het waarschijnlijk dat het probleem door iets anders dan de spanningsregelaar wordt veroorzaakt?
  7. Bedankt Roel, die verklaring voor het klappen van de zekering had ik nog niet bedacht. De massapunten, kabelboom etc. waren al nagelopen en we konden eigenlijk niet bedenken waarom die zekering maar bleef smelten. Het voltage van de accu tijdens starten blijft boven de 10 volt en is in rust 12,8 volt dus die lijkt nog wel in orde. De regelaar lag al 10 jaar in de verpakking op de plank en ging elke vakantie mee, maar dat heeft dus niet veel zin gehad 😉. Helaas kun je weinig meten aan dat ding zolang er geen stroom op staat, dus weet je pas of hij in orde is na montage. Bedankt voor het meedenken ✊
  8. Toppers, de volgende casus is er aan de hand. betreft VFR800i 2001. Na vakantierit bijna thuis, gestotter. Plotselinge dips. Stoppen op parking. Wil niet meer starten. Aangeduwd, naar huis gereden met uitgezet licht, zo'n 250 km. Thuis uitvallen bij lage toeren. Spanning meten bij draaiende motor.. te weinig. Directe verdachte: spanningsregelaar. Km stand: 110.000, originele regelaar. Gelukkig al jaren een reserve op de plank, dus deze gemonteerd (RR69). Spanning: ~14,2 volt bij verschillende RPM's. In orde dus, dachten we. Proefrit: na 4 km motor uit. Checen: hoofdzekering eruit. Spanningsregelaar losgekoppeld en naar huis gereden. Nieuwe zekering erin: even draaien en paf... weer eruit. Meten met draaiende motor: voltage 12-12,5 volt. Te weinig dus weer. Dynamo gemeten: 1 fase geeft vrijwel geen stroom meer. Ok. Stator vervangen door nieuwe en weer testen. Eerst ging het voltage langzaam van 12 richting 14 volt, toen weer de zekering eruit. Dynamo gemeten: alle fases goed bij 5000 rpm. Laadspanning gemeten op accu: zakt naar 3 volt en wisselt voortdurend tussen 3 en 10 volt zo'n beetje. Motor uit: weer gewoon 12,8 volt accuspanning. Wat denken jullie, is de nieuwe spanningsregelaar ook defect? Zelf denk ik van wel. De kabelboom, de zekeringhouder.. alles ziet er picobello uit. Helaas is de oude spanningsregelaar niet meer bruikbaar om te testen, want die is opengeslepen uit interesse... iets te vroeg.
  9. Er was ook een gele RC46, en het eerste model VFR uit de jaren '80. Ik heb nog een praatje gemaakt met die jongens. Volgens mij was er ook nog een andere VTEC. Ik was er ook dus 🙂
  10. Bekend fenomeen. Ik heb al zeker 25 jaar maatdopjes en elke paar jaar een nieuwe set. Toch komt het regelmatig voor tijdens het rijden dat een dop niet meer goed zit. Irritant. Ik heb nieuwe doppen ook weleens geruild, maar het werd er zelden beter op. Harde en zachte gehad. De allereerste set 2 x terug gestuurd kan ik me nog herinneren. Ik heb verschillende merken gehad, momenteel Alpine. Het probleem blijft bestaan. Ook met een helmmuts. Mijn broer heeft zijn laatste nieuwe set ook laten aanpassen omdat 1 dop voortdurend los kwam. Het is nu nog steeds niet optimaal. Hij is overgegaan op universele gele doppen. Die bevallen hem beter, zegt hij. Misschien ga ik dat ook eens proberen. Ik heb altijd oorbescherming nodig, want anders word ik gek van de herrie. Gelukkig gaat het meestal wel goed, maar zelfs zorgvuldig plaatsen is geen garantie bij mij.
  11. Het blokkerende achterwiel komt jou bekend voor dus. Interessant hoe je het remsysteem hebt aangepast.
  12. Ik moest er even over nadenken, maar inderdaad logisch! Je kan wel colleges aan amateurmonteurs gaan geven 😊
  13. Blijft gelijk dan toch? Of zie ik het nu verkeerd . Rikus: Wat ik schreef klopt inderdaad niet. Alleen als de vloeistof zo heet wordt dat dampbellen ontstaan wordt de remkracht gereduceerd of valt weg. Oude of nieuwe vloeistof maakt wat dat betreft niet uit, zolang het niet op het kookpunt zit. Dan zou het net zo goed water kunnen zijn.
  14. De invloed van de vering en bandenspanning is inderdaad ook een goed punt. Het zou wat dat betreft kunnen dat de progressieve voorveren hierop effect hebben. En misschien is de schokdemper aan revisie toe. Het schijnt weleens voor te komen dat het zuigertje in de Secondary master cylinder niet ver genoeg terug naar voren gedrukt wordt door het veertje, door vervuiling of een verkeerde stand van de drukstang. De middelste zuiger van de achterrem kan dan onder druk blijven staan, met alle gevolgen van dien. Bij erg sterk remmen komt er op een gegeven moment een punt dat de wrijving tussen band en wegdek kleiner wordt dan de remkracht van de achterrem, met slippen tot gevolg. Dit is misschien onvermijdelijk met dit systeem zonder ABS? Tenzij de geometrie van de standaard motor met standaard onderdelen in goede conditie te allen tijden voorkomt dat de wrijving tussen achterband en wegdek tot bijna 0 wordt gereduceerd. Het is geen ramp, de motor remt uitstekend en achterwielslip komt alleen voor bij maximaal remmen, maar ik vroeg mij af anderen dit fenomeen herkenden. @VFRikus: inderdaad zou oude vloeistof eerder een reductie in remkracht betekenen, waardoor de achterkant van de motor minder licht wordt bij hard remmen, en de remkracht van de achterrem ook minder, waardoor het punt van slippen wordt uitgesteld of zelfs niet bereikt.
×
×
  • Create New...