Ga naar inhoud

patratel

Inactief
  • Items

    25
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Over patratel

Profiel Informatie

  • Geslacht
    Man
  • Locatie
    nabij Valkenswaard

Uitgebreidere profielinformatie

  • Type VFR
    Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is
    Zwart

patratel's prestaties

Gevorderde rijder

Gevorderde rijder (4/10)

0

Reputatie

  1. .. Haynes schijft voor 10W30 voor VFR van 2006 en jonger.
  2. Ja, ik zal eens kijken of mijn koppeling daar problemen mee heeft. Ik heb tot nu toe in totaal 80.000 km met Castrol gereden (met Honda's) en geen ene keer koppeling slip door olie gehad, maar als het voorkomt, dan ga ik een andere merk opzoeken. Ik vermoed dat de olie misschien wel nooit vervangen is geweest. Ik heb nooit zoiets meegemaakt bij andere motoren, dus er moet wel heel veel rommel in het blok zijn geweest. Da's mijn visie op dit moment. Mag ik concluderen dat het veilig is om te gaan rijden met de olie zoals die er nu uit ziet (donkerbruin/zwart bij het peilglaasje)? En dat het geen nadelige gevolgen heeft voor de levensduur v/d motor?
  3. Hallo, Onlangs heb ik mijn 2e vfr, uit 2006 en met 12000km op de teller gekocht. Volgens de vorige eigenaar zou de olie vervangen moeten worden. Dus heb ik gisteren de motorolie en filter vervangen, volgens het boekje (motor warmrijden enz..). Ik heb castrol grand prix 10w40 erbij gedaan, die ik vroeger ook in mijn vfr uit 2005 deed. Nadat ik de motor ong. 2 minuten liet draaien en de olie peilde, viel me op dat de licht roze kleur van zojuist was veranderd in donkerbruin. Ik heb nu nog zo'n 4l castrol 10w40 in de garage. 1) waar komt de kleurverandering vandaan? Kan het heel misschien minerale olie (af fabriek) zijn geweest wat er eerst in zat? 2) waarom is men van 10w30 naar 10w40 overgestapt voor vfrs vanaf 2006? 3) is het nadelig voor de motor als ik met 10w40 rondrij? Ik heb een rustige rijstijl en rij de motor rustig warm, etc. 4) wat adviseren jullie?
  4. Hey, bedankt! Het klopt inderdaad, lichten gaan uit in beide gevallen. Waarschijnlijk lag het aan de veel te zwakke accu die er eerst in zat, dat die de relais niet eens kon dichttrekken of zo. Ik zal morgen even rijden, maar ik geloof het wel. ;-) En ik kan ermee leven dat de lampen ten alle tijde aan staan. Vandaag voor het eerst erop gereden, deze motor is echt een wapen op straat! Ik vraag me af hoe het kan dat zoiets legaal is!! BTW: Wanneer is de volgende sleuteldag en waar precies, weet je dat? Ik vind de gasreactie (aan/uit) iets te heftig en daar moet iets aan gebeuren. Voor de rest erg tevreden na de eerste 70kms met een VFR te hebben gereden!!
  5. .. nou, bij mij niet dus. Bij mij blijven ze gewoon branden (of wat ervan terechtkomt). Ik heb wel een knoopje voor de alarmlichten, maar ben eigenlijk niet van plan om de functie te veranderen. Ik dacht meer aan een extra schakelaar ergens, die dus wel 10A aankan. De oplossing met de relais hier op het forum ben ik niet zo kapot van ivm meerdere draadjes doorknippen dan weer solderen+waterdicht maken, extra componenten (relais) toevoegen enz. Ik denk meer aan een gewone schakelaar op het stuur, in serie met de plus naar de dimlichten. Waarom denken sommigen zo gecompliceerd met olielampjes en zo? ;-) Het wordt wel de volgende winter, want nu mag die bijna naar buiten (zout is bijna weg)!..
  6. sterker nog: bij 'accelerated lifetime testing' van elektronische apparatuur wordt zelfs gebruik gemaakt van hogere test temperaturen om de levensduurtesten aanzienlijk te versnellen. Afhankelijk van het type electronica (en testprocedures) kan een aantal graden de levensduur van bv een soldeerverbinding halveren, Vaak wordt een combinatie van thermisch & mechanical cycling toegepast. Met een paar honderd temperatuur-cycli van 70C (+10..+80C) -- dus enkele dagen testen-- kan bijvoorbeeld een versnelde test worden uitgevoerd, die overeenkomt met meer dan 12 jaar testen in een omgeving waarbij de temperatuur maar 3C op en neer gaat tussen cycli. Dus volgens mij maakt 20C tijdens normaal gebruik een ENORM verschil!
  7. Ik heb onlangs nog een nieuwe accu gehaald voor mijn VFR, omdat de oude maar 8Ah capaciteit had (en dus ook een veel te lage startstroom). De vorige eigenaar dacht zo nog wat geld te sparen alvorens de motor te verkopen. Ik wil tijdens het starten het aantal verbruikers tot een minimum beperken. Bovendien wil ik de lampen eventuele stroompieken tijdens starten besparen. Als ik naar de lichten kijk --die bij deze motor altijd aan staan, dan verbruiken deze al gelijk 2x55W +2x5W ~120W. Ik wil deze kunnen aan- en uitschakelen -- vooral tijdens starten. Waar kan ik het beste ingrijpen? Ik wil een ouderwetse schakelaar ergens plaatsen bijvoorbeeld. Heeft iemand dit al ooit gedaan? Graag jullie commentaar.
  8. Yep, 't zit erop, met gevoel vastgemaakt. Vast is vast.. Thanx!
  9. Hey, Ik heb een VTEC van 2005. Ik ben nu in de garage bezig met olie vervangen en heb gemerkt dat het vrijwel onmogelijk is om voor de oliefilter een speciale sleutel te gebruiken, in combinatie met een momentsleutel: zowel een vertakking van het koelsysteem, als de uitlaat staan in de weg. Ik overweeg om het daarom 'met gevoel', ofwel met de hand te doen. Daarvoor heb ik zo'n koord-houder dingetje, speciaal voor oliefilters. Is het verstandig om op gevoel te doen, en hoe ver moet je nog verder draaien, nadat de filter handvast is? Gr, en bedankt, Michael
  10. Het enige waarvoor je moet oppassen, volgens mij, als je een sterkere accu inzet (Eentje meet meer capaciteit, dus bv 14Ah ipv 11Ah), is dat deze een kleinere interne weerstand heeft, en dus daardoor ook sneller laadt. Hierdoor zullen de SR en dynamo extra belast worden. De vraag is: is dit 1% extra belasting? Of 14-11/11=27%?
  11. Ze hebben het vaak op internet over niet meer dan de helft ontladen van de capaciteit (dus Ah, of Coulomb volgens SI). Afhankelijk van de reacties in de accu zal de spanning zo rond 11-12V liggen na relaxatie, afhankelijk van het type accu.. Mvg, Michael
  12. Nou, ook dit wil ik weer een beetje relativeren: De stroom in een kring is altijd hetzelfde in de hele kring (heeft te maken met definities en Maxwell/Kirchhoff wetten). Waarschijnlijk bedoel jij iets als de stroomdichtheid of stroomdichteid/specifieke materiaalweerstand.. dan klopt het;-)
  13. Erg goed verhaal, echter een opmerking: Wh staat voor Watt.uur, niet Watt/uur. maw: hoe lang kun je een bepaald aantal watt leveren. Watt/uur heeft geen fysische betekenis (want Watt=Joule/s, dus energie per seconde) Voor de rest klopt het zo en mooie vergelijkingen, etc!
  14. Hallo, Ik wil mijn VFR op 'hibernate' stand zetten. 1) Ik vraag me af of het verwijderen van de bougies nog steeds zo belangrijk is nu, dat de roestvorming in de cilinders sterk gereduceerd is door betere alloys vergeleken met vroeger. Mij lijkt het namelijk dat er meer kans is op rotzooi in de cilinder bij verwijderen van bougies, dan dat er roest gevormd wordt in de 3-4 maanden dat het stil staat. + veel meer werk met dat lepeltje olie en zo. +kans dat deze olie gedeeltelijk in de katalysator belandt -> kan in theorie beschadigingen veroorzaken. Is het misschien beter om de motor 1x per maand 5mins te laten draaien, of juist niet? 2) In het VFR boekje staat ook dat de tank leeggehaald dient te worden, en dat de tank met anti-corrosieve olie behandeld dient te worden (aerosol). Ik heb in het verleden altijd voor de winterstop tot de nok volgetankt, om zo roest te voorkomen. Na de winter is de benzine weliswaar van slechter kwaliteit, maar goed.. Is het zo belangrijk om de tank te legen of is het meer theoretisch bedoeld? 3) Olie verversen zou het beste voor de winterstop moeten gebeuren, maar in het boekje staat ook dat als de motor >4mnd stilstaat, dit (opnieuw) moet gebeuren. Onzin? Gr, Michael
×
×
  • Nieuwe aanmaken...