Jump to content

VFRFlanders

Forumlid
  • Content Count

    1,257
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    16

VFRFlanders last won the day on October 13 2020

VFRFlanders had the most liked content!

Community Reputation

294 Excellent
About VFRFlanders
 
 
  • Rank
    VFR rijder
 
Profiel Informatie
 
 
  • Geslacht
    Man
  • Locatie
    Spanje
 
Uitgebreidere profielinformatie
 
 
  • Type VFR
    Ik heb 'n VFR1200F
  • De mijne is
    Zilver
 
Recent Profile Visitors
 
 
875 profile views
 
  1. VFRFlanders

    Parallel twin vervanger van V4 X?

    Het zijn nochtans zijn woorden (08/09/2020 - interview bij het Duitse Speedweek): https://www.speedweek.com/sbk/news/164262/HRC-Boss-betont-wie-gut-die-neue-Honda-werden-wird.html Als ik het zo bekijk, dan is er nog heel veel werk aan de winkel.
  2. VFRFlanders

    Parallel twin vervanger van V4 X?

    Dat verhaal doet al jaren de ronde. In september van vorig jaar was de grote baas van HRC, Tetsuhiro Kuwata, bij een interview nochtans zeer duidelijk. Er komt geen V4 meer (alhoewel er duidelijk aanwijzingen waren voor een nieuwe V4 (patenten...)). De nieuwe CBR voldoet aan alle verwachtingen en een V4 gaat er niet komen. Mijn mening? Oud nieuws wordt gewoon opnieuw leven ingeblazen. De blaadjes /internet moeten gevoed blijven... AFS motorparts wees er al op. Enkel de 750/800 waren een verkoopsucces. Wereldwijd zijn er minder 1200 F's verkocht dan van de 750 in Europa alleen. De 800F (8ste gen) deed het vermoedelijk nog slechter dan de 1200. Ik leg me er al bij neer...een Honda VFR...wij zijn de laatsten die er één hebben.
  3. VFRFlanders

    Achterschokbreker VFR1200F

    Het is een wederkerende vraag, waar ik al regelmatig op gereageerd heb. Destijds (ik weet niet meer wie) zei men deze verstelknop enkel te verstellen bij een koude motor. Praktisch is het wel niet indien je verschillende standen al rijdend wil uittesten, maar tot hiertoe werkt het bij mij nog altijd (10 jaar in mijn bezit volgende maand). Regelmatig reinigen en onderhoud (oa. met WD 40) doe ik ook. Nu moet ik zeggen dat Honda wel het achterste spatbord(je) (slijkweerder voor de Vlamingen) standaard er had mogen op plaatsen. Het was destijds een optie...Hierdoor wordt vermeden dat heel wat straatvuil door het opwerpen van je band op je schokdemper terecht komt. Goedkoop zijn die dingen niet: je moet al snel rekenen op minimum 100€ voor een nieuwe. Zoals je op onderstaande foto kan zien wordt de verstelknop goed afgeschermd door het spatbord.
  4. Ik was er ook ingedoken (best een boeiend topic). LiFePo4 of LFP is een soort Li-Ion accu op basis van (Li)lithium - (FE)Ijzer - (Po4)fosfaat. Het werd door John Goodenough in 1996 ontwikkeld aan de Universiteit van Texas. Zie Wiki... Zoals je zegt, LiFePo4 technologie voor Li-Ion batterijen heeft dus vermoedelijk te maken met patenten. Bij de meeste vermeldingen "technologie" krijg je wel geen uitsluitsel of het wel degelijk LFP's zijn. Je krijgt namelijk geen uitsluitsel over Li-ion samenstelling (het staat er niet uitdrukkelijk vermeld). Je kan dus enkel voorgaan over wat men vermeldt, dit in tegenstelling tot de (patent) LFP's.
  5. Vond ik toevallig. Delkevic RVS downpipes (decat) voor de VFR 1200X. Ik vroeg me alleen af: zijn deze ook niet geschikt voor de F (of is er wel degelijk een verschil?) https://delkevic.co.uk/honda-vfr1200x-12-19-4-1-stainless-exhaust-decat-downpipes-oem-compatible.html?search=VFR 1200&description=true Op ebay vond ik ze ook (daar zijn er al 13 van verkocht): https://www.ebay.ie/itm/HONDA-VFR1200X-12-19-4-1-STAINLESS-EXHAUST-DECAT-DOWNPIPES-OEM-COMPATIBLE/292683122391?hash=item44254606d7:g:3IIAAOSwGEZfhvBx µ
  6. Of simpel gezegd: een batterij met LiFePo4 technologie is boerenbedrog. De enige echte LiFePo4 batterij is Lithium Ijzerfosfaat accu. 
  7. Ergens ga ik hier de mist in (ligt vermoedelijk aan mij). Zoek ik op LiFePo4 ( Lithium Ijzerfosfaat accu), waar Ray over spreekt, dan vind ik deze terug als zeer prijzige batterijen (soms + 2000€). Zoek ik op LiFePo4 motorfiets accu, dan vind ik deze enkel terug als Li-ion batterij met LiFePo4 technologie. Deze worden verkocht aan redelijk "normale" batterij prijzen. Er is dus degelijk een verschil: namelijk een LiFePo4 batterij en een batterij met LiFePo4 technologie (blijft een Li-Ion). Ondanks mijn zoektocht vond ik geen "echte" LiFePo4 batterij voor een motorfiets. Wat mis ik?
  8. Ik vond dit verduidelijkend artikel op ANWB.nl. Het verklaart ook waarom men hier in Spanje W10 aanbeveelt ipv W5. https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/auto-onderdelen/wat-voor-motorolie-kies-je
  9. Aangezien ik altijd mijn onderhoud zelf doe, gebruikte ik de olie die destijds door Honda werd aanbevolen. Zo kwam ik bij Motul terecht. Het was ook belangrijk omdat ik toen nog in de garantieperiode zat. Destijds was de aanbeveling van Motul 7100 10W30 of 5100 10W30. Ik zie nu dat Motul ook 3000 10W30 aan de lijst heeft toegevoegd. Waarom gebruik ik 7100? Het is de olie met de hoogste kwalificaties. Ik durf oa mijn motor wel eens tot de 10k toeren brengen. Voor het prijsverschil moet je het ook niet doen. Volgens mij is overschakelen van half- naar volsyntheet geen enkel probleem. Ik gebruik nu 10W40 en dit lijkt geen probleem. Moest ik eventueel een reis plannen naar bv. Noorwegen, dan zorg ik er wel voor dat er terug 10W30 gebruikt wordt. Wat ook belangrijk is (vind ik) is de JASO MA2 norm voor deze olie: heel goede prestaties voor natte koppeling. Uiteindelijk is JASO een Japanse standaard... Hier een link naar de aanbevelingen van Motul: https://www.motul.com/nl/en/lubricants/recommendations/3d01ae4c31a14298aeae7f83bca199fd?model_id=d29028632bcf7193&type_name=VFR+1200F+(2010-+)
  10. Ik gebruikte altijd al Motul voor de 1200F. Aanvankelijk Motul 7100 10W30 (wel geen ervaringen met 5100 10/30). In Spanje was Motul 10W30 nergens verkrijgbaar, dus moest ik deze aanvankelijk in Frankrijk bestellen. Waarom geen 10W30 in Spanje? Kreeg als uitleg dat deze lagere viscositeit hier niet nodig was, gezien de gemiddelde hogere omgevingstemperatuur hier in het Zuiden. Een viertal jaar geleden ben ik dan overgeschakeld naar Motul 7100 10W40. Geen enkel merkbaar verschil met 10W30. Het dient dan wel opgemerkt worden dat de temperatuur hier zelden onder de 10 Celsius zakt. Ik weet niet of het nu nog zo is, maar destijds beval Honda Frankrijk Motul aan. Wel 1 keer Kroonolie, na onderhoud bij Johan.
  11. Ik blijf erbij, je maakt het jezelf moeilijk. Nu is het geweten dat de PGM FI unit (ECU) van Honda wel tegen een stootje kan, maar een nieuwe unit kost al gauw rond de 1000€. Maak je op één of andere manier kortsluiting, ben je er geweest voor de (besparing) moeite. Hierboven plaatste ik een link naar Dynojet zelf, die zeker een antwoord kunnen geven, indien je een andere versie wil installeren. Krijg je geen duidelijk antwoord van Dynojet, dan is het aan jou. In kan persoonlijk enkel spreken over mijn ervaring met de 1200F. Destijds was er op het VFRDiscussion wel wat te doen over de stekkers voor de 1200F. Bazzaz kon deze (aanvankelijk) niet verkrijgen voor hun unit. Het lijkt erop dat er dus heel wat verschillen in omloop zijn. Als je het draadschema van de 1ste en 2de Gen VFR 1200F naast mekaar plaatst, zijn er wel heel wat verschillen te bemerken. Wil je dus zeker zijn, zorg dan dat je het draadschema van beide versies hebt. Heb je ook direct een antwoord op je mogelijke compatibiliteit.
  12. Bel/email Dynojet zelf - lees hier (ook wat antwoord op bovengestelde vraag): https://dynojet.zendesk.com/hc/en-us/articles/360003739534-Will-this-Power-Commander-fit-my-bike-
  13. PC wordt gemaakt per model, niet per merk. Het wordt ook geleverd met de nodige aansluitingen voor jou model. Geen geknoei of kopzorgen dus. PC levert meestal ook de nodige mappings voor elk model (afhankelijk van je configuratie). Die kan je dan via je laptop inladen. Je kan dan nog altijd een aangepaste mapping laten maken bij een tuner. Wat ik uit jou vraag versta: waarom makkelijk, als moeilijk ook gaat...
  14. Ondertussen nog altijd wachtende op een paar onderdelen, voor het geval ik één van de leidingen moet loskoppelen. Leveringen lopen hier duidelijk in het honderd. Dus nog niet verder gedaan. Een paar vaststellingen: - het is onmogelijk om druk op te bouwen met de voetrem. Vermoedelijk verhindert de aanwezige lucht dat de remvloeistof kan worden aangezogen. - volgens handleiding 6de gen heeft de linker voorrem ook een soort van reservoir (weet niet of dit ook voor 7de gen opgaat) - het is duidelijk dat vacuum trekken niet lukt, zowel vooraan als achteraan (vermoedelijk zit het ABS systeem hiervoor iets tussen - soort van klep?) Gaat reverse bleeding niet, moet ik een andere oplossing zoeken. Mogelijk is er ergens nog een verborgen nippel, die niet in de handleiding staat. Wil dit absoluut zelf oplossen...
  15. Ik heb geen idee wat er fout is gelopen. Het is vermoedelijk al de vijfde keer dat ik dit doe zonder problemen. Ook het vervangen van de nippels gaf in het verleden geen problemen. Vaste procedure. Vooraan rechts. Vooraan links. Vooraan links (gecombineerd remsysteem) Achteraan. Het is blijkbaar een veelvuldig voorkomend probleem. De procedures die ik vond zijn wel omslachtig (6de Gen), waarbij zelfs de remmen moeten gedemonteerd worden. Er moet een eenvoudiger manier zijn. Maar welke? @JooST vacuumpomp brengt leiding onder vacuum, maar er gebeurt niks. Geen valse lucht. https://vfrworld.com/threads/diy-bleeding-linked-brakes-w-abs-the-ultimate-guide.38112/