Afgelopen week heeft Johan mijn motor een flinke beurt gegeven. Het is echt prachtig om te zien met hoeveel liefde hij zorgt dat alles perfect in orde wordt gemaakt. De motor is helemaal schoongemaakt, en zelfs de boutjes waarmee de kappen vastzitten, zijn gepolijst zodat ze weer mooi blinken. Zijn doel is om de motor nog beter te maken dan toen hij de fabriek uit kwam rollen. Ik had zelf al wat modificaties uitgevoerd, zoals het afdoppen van die vacuumslang onder de tank. Johan heeft daaronder nog veel meer overbodige kabels weggehaald. De motor rijdt nu nog beter! De rolweerstand is ook een stuk lager, dat merk ik al als ik naast de motor loop. De motor blijft veel beter zelf doorrollen.
Naast het "standaard" onderhoud waarvan er hier al veel foto's te vinden zijn, wil ik vooral de speciale dingen noemen die Johan heeft gedaan. Ik heb de motor een jaar geleden gekocht, en er zaten twee verschillende sleutels bij. Het startslot is in het verleden een keer vervangen, en heeft dus een andere sleutel dan de tankdop. Johan heeft het tankslot en het zadelslot aangepast zodat het weer met 1 sleutel werkt.
Vanaf het begin had ik al het sterke vermoeden dat de thermostaat stuk was; de dealer heeft mijn bezwaren echter weggewuifd. Ik heb hem maar bij Johan laten vervangen, en hij was inderdaad stuk. Rechts is de oude thermostaat te zien, die duidelijk open blijft staan, links de nieuwe:
De bediening van de handvatverwarming zat bovenop het reservoir van de remvloeistof. Dat vond Johan niet goed genoeg, dus hij heeft een beugeltje gemaakt zodat hij veel mooier bevestigd is. Prachtig! (De tie-wrap is er inmiddels natuurlijk vanaf)
Onderweg van Eindhoven naar Zwolle merkte ik iets vreemds: De handvatverwarming viel regelmatig uit. Vlakbij Johan moest ik even de weg zoeken, en de motor sloeg per ongeluk af. Toen merkte ik dat hij niet meer wilde starten, de accu was vrijwel leeg! Johan is toen met startkabels gekomen, en na het starten heb ik de laatste paar honderd meter af kunnen leggen. Het bleek dat de stator het had begeven. Ik ben ontzettend blij met het moment dat dit gebeurd is Johan heeft er dus meteen een nieuwe in kunnen zetten. Hiervoor gebruikt hij een stator van betere kwaliteit dan de standaard stator: De draden zijn wat dikker, en als isolatie is schellelak in plaats van epoxyhars gebruikt (als ik het allemaal goed heb onthouden )
Rechts de oude stator, links de nieuwe.
Tot slot natuurlijk een foto van het prachtige resultaat!