Hallo,
Ik moet de VFR reanimatie helaas onder het stof vandaan halen. De afgelopen jaren heeft ie naar behoren gefunctioneerd. Vorig jaar nog een volledig onderhoud bij de VFR-dokter Johan. Ik heb echter wel zeer weinig gereden, door omstandigheden dus niet echt veel kilometers gemaakt.
De laatste ritten echter eindigen in het stilvallen van de motor. Dit meestal na ongeveer een half uurtje. De motor verliest kracht en begint te haperen, bij het opendraaien van de gashendel kan ik dan meestal nog een paar 100 meter verderrijden, maar valt ie toch finaal stil, en al helemaal als ik het gas loslaat. Het gekke is dat als ik een paar minuten wacht ik weer verder kan voor een paar 100m, maar dat ie daarna ook weer stottert, vermogen verliest en stilvalt.
Ik heb dit vorige zomer ook 1 keer gehad, maar na een halfuurtje wachten ben ik toen wel nog 20km verder thuisgeraakt, zonder stotteren of stilvallen.
Wat ik al gedaan heb:
- Spanning gemeten tijdens het rijden:
- bij koudstart: bij 1200rpm +- 14v, maar bij gasgeven tot 5000rpm zakt ie naar 12,5V
- tijdens het rijden/opwarmen wijzigt dit: 1200rpm -> +-12.5V en bij 5000rpm +- 13.5V
- wanneer hij begint te stotteren is het nog steeds 13.5V
- wanneer hij er de brui aangeeft en de motor stilligt: 12,5V
- Liqui Moly 5100 mtx Carburateurreiniger in de tank gegoten, door het stilvallen echter nog niet veel geholpen waarschijnlijk.
- Tankdop opengemaakt na het stilvallen, geen effect
- Choke gebruikt tijdens het starten, even lijkt ie dan aan te willen slaan, maar dat is maar eenmalig.
Enig idee welke richting ik hier moet denken? Brandstoftoevoer? Of eerder electronica?
mvg
Sven