Ga naar inhoud

Lichamelijke klachten tijdens het motor rijden


Ron2701
 Delen

Aanbevolen berichten

na lang achterop zitten doet mijn sleutelbeen erg zeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik let er heel bewust op dat ik niet of toch zo weinig mogelijk op de handen steun en toch heb ik ook last van de rechterhand. Zou het kunnen dat dit ook te maken heeft met trillingen in het stuur en zo ja zouden dikkere,zachtere Handvatten hier niet helpen?

Mvg,

Koen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen daarom zet ik op mijn nieuwe weer zo snel mogelijk handvat verwarming, dan zijn de Handvatten ook wat dikker en dat scheelt een heel stuk. Tevens kan ik daardoor 's winters gewoon met zomer handschoenen rijden en die geven toch weer meer gevoel dan dikke winter handschoenen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk nooit last gehad van een slapende of tintelende rechterhand, wel zit ik altijd te knijpen.

Tot een paar maanden terug.

Ik heb in februari mijn rechter hand gebroken en nadat ik uit het gips ben gekomen heb ik een hele tijd gevoelloze vingers gehad. Dit is weer bijgetrokken maar zins die tijd heb ik snel last van mijn hand met motorrijden. Dit is zo erg geworden dat ik van pure frustratie met de auto naar het werk ga en niet meer op de motor stap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moet je je hand trainen, met zo'n knijpapparaatje. Wellicht heeft een poosje gips je spieren verslapt oid.

 

 

Daar zat ik wel aan te denken ja, maar op het werk doen we erg veel aan sport en daar heb ik niet de indruk dat ik nog iets te kort kom.

Maar een beetje extra trainen kan nooit kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ook ik heb een tijdje last gehad van een slapende rechterhand, links had ik er minder of geen last van.

Wat bij mij heeft geholpen zijn:

- Nieuwe voorband (de oude was gewoon op) en laten balanceren, dat scheelde bij mij in ieder geval een hele hoop.

- Ik ben weer eens nagegaan hoe het mij altijd geleerd is tijdens rijles en dit weer zo veel mogelijk gaan doen, namelijk: Niet op het stuur leunen, en polsen recht. Je moet zoveel mogelijk je bovenlichaam ondersteunen met je rug, met je kniën tegen de tank knijpen helpt hierbij, evenals het zitten met holle rug.

 

Ik hoor ook steeds meer van mensen dat ze een stevige niergordel gebruiken voor wat meer steun en wat meer in de juiste houding gedrukt worden, al vind ik dit zelf niet prettig rijden, heel persoonlijk dus.

Wanneer je al rugklachten hebt wordt het lastiger (rugklachten zijn helaas vaak ook een reden om te stoppen met motorrijden of een ander type motor te kopen) maar ik denk dat er nog genoeg te bereiken is door andere maatregelen. Toch proberen om zoveel mogelijk op je rug te steunen, niet contstant op dezelfde plek blijven zitten maar een beetje naar voren en naar achteren schuiven, zo af en toe je heupen een beetje bewegen, ook zonder een dikke pens kan je tegen de tank aan gaan zitten, een niergordel zou ik gewoon eens proberen.

Als dat allemaal niet helpt, zou je ook kunnen proberen om je zitpositie iets te wijzigen, misschien helpt het verstellen van je pedalen een beetje: de delen waar je op trapt zijn als het goed is verstelbaar, je kunt ook zorgen voor een iets lager zadel (wordt ook wel meer gedaan), stuur verhogen wordt ook wel gedaan.

Het is in ieder geval belangrijk om oorzaak en gevolg goed uit elkaar te houden, je gaat te veel op je polsen leunen omdat je verkeerd zit, je zit verkeerd omdat je anders last van je rug krijgt, je krijgt last van je rug omdat je.... misschien ook wel verkeerd zit (maar uit het verhaal begrijp ik dat lichamelijke klachten meespelen). Probeer verkeerd zitten dus op te lossen ipv koste wat kost alle trilling uit je motor te krijgen. En misschien moet je wel in overleg met bijvoorbeeld een fysiotherapeut ofzo proberen om je lichamelijke klachten aan te pakken, ik heb daar weinig kijk op, maar rugspieren en buikspieren trainen kan veel uitmaken lijkt me.

 

Wanneer je het echt in je motor zoekt zou bandenspanning controleren en eens een beetje mee proberen het eerste zijn om te doen lijkt me (overigens hoop ik dat je die sowiezo regelmatig controleert)

Daarna balanceren, in ieder geval voor, maar ook achter kan meespelen.

Stuurgewichtjes is erg afhankelijk van je motor en heel persoonlijk, ik denk niet dat je kan zeggen dat als persoon A merk X gebruikt en dat bij hem goed werkt, dat het automatisch bij jou ook goed werkt. Wel is het zo dat deze dingen ook wel trillingsdempers genoemd worden, conclusie............

Volgens sommigen speelt het profiel van je voorband (icm achterband) ook een rol, hier durf ik verder niet echt iets over te zeggen, maar wie weet kan je eens bij een bandenkerel informeren wat daar de ervaringen zijn. Ik heb toendertijd een nieuwe (andere) voorband laten monteren en laten balanceren, welke van deze 2 het uiteindelijk voor het grootste deel heeft opgelost weet ik dus niet. Ik ben in ieder geval qua band overgestapt van de standaard bridgestone naar een Michelin Pilot Road 2.

Andere dingen zouden kunnen zijn: instelling van de voorvork, speling in lagers (wiellagers, balhoofdlagers), deze eens laten checken of zelf checken kan nooit kwaad.

 

Groet en suc6! Benny

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tips! Ik heb precies hetzelfde wat jij hierboven beschrijft. Linkerhand nergens last van, maar rechts wel. Ik betrap me er zelf ook op dat ik teveel op het stuur leun. Maar er zit ook een lichte trilling in het stuur, waarschijnlijk omdat de bt45 er al 16000km om ligt. Van de week komen er MPR2 omheen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die versleten voorband denk ik wel te herkennen nu ik het lees. Heb onlangs ook een behoorlijk versleten band vervangen (veel te laat natuurlijk) en merk nu dat een hinderlijke vibratie in ieder geval is verminderd. Had ik eerst ook geen last van, maar deze sloop er eigenlijk langsaam in. Dus waarschijnlijk met het slijten en onregelmatig worden van de voorband. Ga er nu toch eens beter op letten of dit werkelijk de oorzaak kan zijn geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen zondag 28 september naar de Eifel geweest.

Motoren op de trailer mee en daar zo'n 300 km "getoerd"

Nou goed het was iets meer dan toeren. :worshippy:

Veel tips vooral die over de houding die hier besproken zijn ter harte genomen.

Zag herhaaldelijk mijn metgezellen met handen schudden of knijpen, maar ik had nagenoeg nergens last van.

Eeen actieve en goede zithouding helpt dus echt!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

bovenlichaam ondersteunen met je rug, met je kniën tegen de tank knijpen helpt hierbij, evenals het zitten met holle rug.

 

Goed verhaal op zich, maar het hol trekken van je rug leidt in veel gevallen tot extra pijn in de rug, maar denk ook aan stramme schouders, pijnlijke nek e.d.. Probeer je rug te ontlasten door alleen je buikspiren te gebruiken. Dit kan al heel simpel door idd je knieen tegen de tank te duwen. Op die manier kantel je je bekken waardoor je eigenlijk je buikspieren al aanspant. Verder kun je proberen je zelf om de zoveel tijd even te controleren hoe je zit. Hierdoor voorkom je dat je lang in een houding zit. Probeer daarnaast gewoon af en toe een bakkie te doen en eens iets te eten onderweg. Motorrijden is zwaarder dan je denkt en dus moet je je energie op peil houden door te drinken/eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel nuttige informatie idd. . . Toevallig had ik sinds tijden vandaag ook weer wat last van mijn polsen, en ineens wist ik waarom. . .

Ik gebruik mijn winter handschoenen. . .

Op een of andere mannier heb ik met die handschoenen, die wat minder ondersteunen, wat zachter zijn (en daardoor mijn handpalm opvullen waardoor het slecht doorbloed?) waardoor ik last krijg.

Nou had ik vorig jaar in de vakantie (in Engeland) toevallig een artikel hierover gelezen in BIKE, waar ze mensen met sportmotoren adviseerden af en toe eens op de motor te gaan zitten (motor op de bok) en dan gaan zitten zoals je normaal doet (beste is overigens met bolle rug, hoofd naar beneden kin omhoog en bal van de voet op de stepjes) en dan je handen van de handvatten doen en erboven houden. De spieren die je dan voelt zou je meer kunnen trainen, waardoor je minder last gaat krijgen. . .

 

succes ;)

 

p.s. een zware rugzak, of snel rijden helpt ook is mijn ervaring :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja, het is of zomerhandschoenen gebruiken en tintelende vingers van de koud krijgen of dikke winterhandschoenen en hetzelfde vanwege de slechtere doorbloeding :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...