Ga naar inhoud

kleppen stellen RC36


pedro
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

ben even gaan vragen wat het bij de dealer zou kosten om m'n kleppen te laten stellen. Dit viel in een onderhoudspakketje van 250€.. Daarom ga ik het toch maar weer zelf doen. Mooi uitgespaard. Tenzij zo'n klepsteltooltje duur is. Weet iemand wat het kost?

 

Pedro

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst kijken of er uberhaupt gesteld moet worden.

2 Maanden terug hebben Vroembert en Rutger mij geholpen bij controle van de kleppen. Na de hele zwik te hebben gedemonteerd te hebben bleek stellen niet nodig en kon alles weer ongewijzigd in elkaar. Ik weet nu trouwens waardoor dit een prijzig klusje is... je bent er een tijd mee bezig :blink:

 

Om wat voor tool gaat het trouwens? (ik heb er niet voor niets hulp bij gehad...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijken of de kleppen moeten gesteld worden doe je toch automatisch vooraleer je ze gaat stellen? En daarvoor moet toch sowieso de hele boel los? Snap niet goed wat je ermee bedoeld hoor.

 

Ik heb het over een soort vork waarmee je de kleppen omhoog duwt zodat je de pastilles er vanonder kan halen. Of kan dit makkelijk zonder bij een VFR?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De shims (of "pastilles" zoals jij ze noemt) zitten onder de kleplichters. Om erbij te kunnen moeten de nokkenassen eraf. Speciaal gereedschap heb je daar verder niet voor nodig. Klepspeling controleren kan gewoon terwijl de nokkenassen er nog op zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Pedro bedoelt is een tooltje waarmee je de stoterbussen naar beneden kunt drukken dan hoef je de nokkenas niet te verwijderen en dan kun je het stoterplaatje verwijderen en vervangen voor een andere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Pedro bedoelt is een tooltje waarmee je de stoterbussen naar beneden kunt drukken dan hoef je de nokkenas niet te verwijderen en dan kun je het stoterplaatje verwijderen en vervangen voor een andere.

 

ja, dat bedoel ik. Ik legde het even verkeerd uit. Is veel minder werk dan de nokkenassen verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij sommige motoren is dat mogelijk, maar lang niet altijd. Of het bij de VFR zo is weet ik niet. Daar staat tegen over dat bij, in ieder geval de 98-01 modellen het verwijderen van de nokkenassen nou ook weer niet het werk is. Dit in tegen stelling tot de ketting aandrijving van de VTEC.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stelplaatjes liggen onder de nokvolgers en die kan je alleen uit de kop halen, door de nokkenassen te verwijderen. Dit is overigens niet zo heel veel werk.

zolang er maar een goede momentsleutel beschikbaar is om lagerkappen weer vast te zetten, kom je een heel eind met een paar goede sleutels, voelermaatjes en een schuifmaatje of micrometer om de plaatjes op te meten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stelplaatjes liggen onder de nokvolgers en die kan je alleen uit de kop halen, door de nokkenassen te verwijderen. Dit is overigens niet zo heel veel werk.

zolang er maar een goede momentsleutel beschikbaar is om lagerkappen weer vast te zetten, kom je een heel eind met een paar goede sleutels, voelermaatjes en een schuifmaatje of micrometer om de plaatjes op te meten.

 

Dan heb je idd niks aan die tool en moeten de nokkenassen er idd af maar met de tandwielen distributie lijkt me dat niet zo'n probleem als je de tandwielen maar merkt of de originele merktekens gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ai,! Bert, een schuifmaat is absoluut niet geschikt voor het opmeten van stelplaatjes! Beugel micrometer is echt een must.

VFRikus

 

 

Weet ik, alleen hebben de plaatjes onder de nokvolgers geen last van slijtage, wat wel het geval is als ze er bovenop liggen, zoals bij mijn KZ in het verleden het geval was. Vandaar dat ik het met een goede schuifmaat dan nog wel aandurf als er geen micrometer beschikbaar is. Bij de KZ heb ik (en terecht bleek elke keer weer) een micrometer gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je idd niks aan die tool en moeten de nokkenassen er idd af maar met de tandwielen distributie lijkt me dat niet zo'n probleem als je de tandwielen maar merkt of de originele merktekens gebruikt.

 

 

Gewoon de merktekens gebruiken en eventueel met typex o.i.d. even een eigen extra merkteken er op zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ai,! Bert, een schuifmaat is absoluut niet geschikt voor het opmeten van stelplaatjes! Beugel micrometer is echt een must.

VFRikus

Nou, met een goede Mitutoyo schuifmaat zou ik het wel aandurven. Zelf gebruik ik ook een beugel micrometer, maar toch.. Vaak is het wel handig om zo'n micrometer te gebruiken aangezien de maat nogal eens onduidelijk afleesbaar/afgesleten is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden, dat er een beugelmicrometer gebruikt moet worden bij de meeste plaatjes is, omdat deze meestal op de klepstoter liggen en de nokkenas draait dan met zijn nok over het plaatje, waardoor deze ongelijk afslijt. Meestal zijn ze in het midden dunner als aan de rand en dan geeft een schuifmaat een verkeerde meting. Bij de rc 36 liggen ze onder de hoedjes, die op de klepstoters zitten en komen de plaatjes niet in contact met de draaiende nokkenas. Vandaar dat ik het dan wel met een schuifmaat aandurf, als er geen beugelmicrometer aanwezig is. Echter de voorkeur gaat toch uit naar de beugelmicrometer, omdat deze geen last heeft van een b.v. wat dikkere buitenkant van het plaatje bij slijtage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...