Ga naar inhoud

achterwiel demonteren zonder middenbok


Raindeer
 Delen

Aanbevolen berichten

Wie heeft tips over hoe het achterwiel vrij te laten draaien zonder middenbok.

 

Ik heb wel een soort hefboom constructie die ik van de vorige eigenaar heb meegekregen. Deze is erg handig bij bijv het smeren van de ketting, maar je kunt het achterwiel er zo dus niet uitkrijgen(zie foto's).

 

Ik heb al gedacht aan een autokrik, maar er is geen enkele ruimte om hem te plaatsen(behalve dan onder de uitlaatbochten maar dat lijkt me zeer onverstandig).

 

Ook zat ik te denken de hefboom andersom te plaatsen (aan de kant van het tandwiel zeg maar). Zou het wiel er dan uit te halen zijn??

 

Het demonteren van het achterwiel wil ik omdat de verstelling van de kettingspanner namelijk muurvast zit (ook al zo'n leuk probleempje) Na het demonteren wil ik de boel dan weer proberen gangbaar te maken. Ik heb daar al iets over gelezen in andere topics, maar als er mensen zijn die nog tips hebben over hoe je de verstelling weer gangbaar kunt maken of hoe de vastzittende spanner op een eenvoudigere manier weer los te krijgen is , hoor ik het graag...

Link naar reactie
Delen op andere sites

middenbok steun voor motors met enkelzijdige achterbrug. ik heb er zelf ook een

Dank voor de snelle reactie.

Hoe ziet zoiets er dan uit? Plaats je die dan onder de enkelzijdige swingarm? Heb je ook een foto en waar kun je die het beste kopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat leek me op zich in eerste instantie ook wel, maar ik weet noet precies in hoeverre het wiel op de stalen buis die ik er in doe, steunt. Ik wou toch eerst wel ff zeker weten of dit lukt voor ik alle bouten losdraai.

K'moet het toch maar gewoon proberen denk ik..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee want dan zit de hefboom verkeerd. Dus je moet hem verbouwen wil je dat doen.

Op zich lukt het wel als ik de hefconstructie achterstevoren plaats en dan de motor op lift. De lange hefboom kan dan net langs de rand van de kuip, echter de ronde buis zit dan +- driekwart in de holle as. Ik weet niet of de boel dan gaat "wringen" omdat de motor dan niet 100% in ballans staat en of dit kwaad kan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wiel verwijderen zal niet veel uitmaken voor de balans naar links of rechts. Gewoon ff voorzichtig proberen het liefst met zijn 2en. En trek net als bij een auto de moeren alvast een beetje los als de motor nog op de grond staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog een standaard liggen die niet in de achteras, maar met pennen in/op de as van de achterbrug bevestigd wordt:

 

post-1517-1221750640_thumb.jpg

 

Aan de ene kant schuift de pen in de as, aan de andere kant zet je een zeskantdop over de as heen waar de pen dan weer in past. Is even een truukje om 'm erop te krijgen, maar het is te doen. Heb 'm niet meer nodig, dus mocht je belangstelling hebben, dan kun je 'm van me overnemen. Opsturen begin ik in dit geval niet aan; daar is het een te lastig ding voor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wiel steunt niet op de stalen buis. Als je hem er vanaf de andere kant in kan krijgen kun je het wiel er zo af halen. (wel de uitlaat ff verwijderen)

Ok, bedankt voor de tip, dan ga ik binnenkort maar even aan de slag met het achterwiel en de versteller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog een standaard liggen die niet in de achteras, maar met pennen in/op de as van de achterbrug bevestigd wordt:

Dat ziet er ook erg handig uit! Ik zal eerst proberen om de klus met mijn eigen standaard te klaren, maar mocht dit niet lukken neem ik contact op. Thanks anyway.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...