Ga naar inhoud

De snorkel-issue


VFooR
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik vond twee VFR-rijders met zo een airbox rijden:

 

gallery_554_564_41062.jpg

 

DSCN0359.jpg

 

Die snorkel eruit en zelfs die KLEP?

 

De sound is een stuk ruiger en luider... en de rijders merken geen extra noemenswaardige problemen op.

 

Die snorkel, mag hij er nu eigenlijk uit of niet. Mijn honda-man beweert dat hij daardoor net wat minder power heeft en de incoming air anders is. Tevens kan er vuil inkomen.

 

Zelf heb ik al met de snorkel uit gereden... de VFR klikt er echt geweldig mooi door. Wat zijn echter de GEVAREN. En wat als je die klep ook verwijdert?

 

Conclusie: ik wil de extra sound, maar geen extra PROBLEMEN.

 

Suggesties, ervaringsdesundigen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 120
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik geloof dat je geen problemen zal ondervinden met regen als deze eruit ligt. Misschien dat je motor heel iets armer gaat lopen, maar volgens mij is dit verwaarloosbaar. Dat er vuil in kan komen lijkt me geen probleem, daar is dat filter toch in eerste instantie voor bedoeld? :)

aangepast door picaroon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een injectie fiets zal er zeker niet armer door gaan lopen. Hij meet de inlaat luchtdruk onder het luchtfilter d.m.v. de MAP sensor.

Op die manier houdt het systeem ook rekening met vervuiling van het filter

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik heb hem weer terug gezet. Niet om de herrie maar omdat meer verbruikte, het filter vervuilde sneller en hij liep niet lekker. Nadat de snorker weer op zijn plek zat waren al deze dingen opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem nooit verwijderd (gehad) maar ik ben wel van mening dat dat ding er niet voor niets aan zit en die klep zeker niet. Kan me wel voorstellen dat je vullingsgraad anders kan worden doordat er minder werveling zal zijn (althans dat denk ik dat het minder word). Maar het kan ook zijn dat hij er alleen op zit om het geluid te dempen. Conclusie voor mij: Ik laat hem lekker zitten want ik zit niet op meer herrie te wachten en zeker niet op meer verbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er al werveling door zou komen dan is dat boven het luchtfilter. Onder het luchtfilter wordt de druk gemeten en door gegeven aan de ECU en die gebruikt dat om de inspuit duur te bepalen. Dus het mengsel zal er niet door beïnvloed kunnen worden.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik bedoelde ook niet het mengsel maar de vulling. Dus de hoeveelheid lucht die je krijgt naar je cilinders toe en zonder die werveling zou het theoretisch mogelijk kunnen zijn dat verschillende cilinders verschillende hoeveelheden lucht kunnen krijgen (hoe klein de invloed ook mag zijn). Mocht je meer lucht in je cilinders krijgen gaat ie ook meer brandstof inspuiten dus gaat je verbruik omhoog. Mengsel zal wel goed blijven. Eerste generatie injectie van honda kan overigens wel degelijk een te rijk mengsel hebben ondanks dat het een injectie is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

toch frappant dat rithger geen problemen meer had na het terugplaatsen van de snorkel

Heeft geen injectie, maar een carburateur model.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik bedoelde ook niet het mengsel maar de vulling. Dus de hoeveelheid lucht die je krijgt naar je cilinders toe en zonder die werveling zou het theoretisch mogelijk kunnen zijn dat verschillende cilinders verschillende hoeveelheden lucht kunnen krijgen (hoe klein de invloed ook mag zijn). Mocht je meer lucht in je cilinders krijgen gaat ie ook meer brandstof inspuiten dus gaat je verbruik omhoog. Mengsel zal wel goed blijven. Eerste generatie injectie van honda kan overigens wel degelijk een te rijk mengsel hebben ondanks dat het een injectie is.

Werveling wordt gesmoord door de weerstand in het luchtfilter en de MAP sensor zorgt voor een correcte aanpassing. Veel lucht is automatisch een hogere druk dus een andere inspuittijd. Daar gaat je verbuik niet van omhoog, want dan draai je je gas niet zover open.

Dat de eerste versie een hoog gebruik had kwam hoofdzakelijk door een slordig op gebouwde map met kenvelden.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de snorkel eruit en klep laten zitten. Geluid vind ik zelf mooi en heb verder weinig nadelen ondervonden.

Verbruik is bij mij niet echt meer geworden, ding zuipt toch al als een dolle met mijn rijstijl.

 

En die 1 of 2 pk meer of minder ga je echt niet merken. Kom er toch al 30-40 tekort op de Viffer. :dry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...