Ga naar inhoud

draadloze bandenspanningsmeter


Bazz
 Delen

Aanbevolen berichten

ik ben op een ander forum in discussie over een draadloos bandenspannings systeem.

We overwegen een groepsbuy, maar zijn er nog niet uit wat de beste keus is.

 

Wellicht is er hier ook animo voor, en kunnen we dat combineren voor meer korting... :scratchchin:

 

 

Optie 1:

 

Deze zomer introduceerde Atrium Enterprises al het eerste betaalbare bandenspanning monitor systeem voor auto’s en trucks (Tire Pressure Monitoring System). Vanaf nu is er ook een systeem beschikbaar speciaal ontwikkeld voor motorfietsen. Het rijden met de juiste bandenspanning verhoogt de verkeersveiligheid, werkt brandstofbesparend en verlengt de levensduur van de banden. Zoals 30 juni jl. op de voorpagina van de Telegraaf stond vermeld, is er zelfs in de Tweede Kamer gedebatteerd over de noodzaak regelmatig de bandenspanning te controleren. Een groeiend aantal politici is er reeds van overtuigd dat met een correcte bandenspanning een groter milieueffect bereikt kan worden dan met het invoeren van de variabele CO2 heffing.

 

Specifiek voor motorfietsen geldt dat de veiligheid en ook het rijplezier sterk worden beïnvloed door een juiste bandenspanning. Veel sterker dan bijvoorbeeld bij personenauto’s. Maar welke motorrijder controleert voor elke rit de bandenspanning, zoals dat veelal wordt aangeraden? Juist ook bij niet-dagelijks gebruik zal een TPMS systeem zijn nut bewijzen. Het systeem bestaat uit twee eenvoudig op de ventielen gemonteerde sensoren die de bandenspanning en temperatuur meten, en deze gegevens naar een op het stuur geplaatste, waterbestendige monitor sturen. De Atrium bandenspanning monitor systemen zijn meermaals als ‘zeer goed’ of ‘testwinnaar’ getest. Daarnaast is Atrium Enterprises erin geslaagd ook dit speciaal ontwikkelde product voor een zéér scherpe prijs op de markt te zetten; prijsverschillen met vergelijkbare – en zelfs met minder geavanceerde - systemen kunnen oplopen tot meer dan 50%.

 

Het TPMS-2 systeem in het kort:

Draadloze communicatie tussen sensoren en monitor voor een snelle en eenvoudige installatie

Diefstalbeveiliging voor de sensoren

Realtime bandenspanning- en temperatuuraanduiding

Onafhankelijke voeding voor de monitor en de sensoren

Licht en compact

Alarmwaarden voor temperatuur en druk instelbaar

Compleet geleverd met twee sensoren, een waterbestendige monitor, diefstalbeveiliging, batterijen en een Nederlandse handleiding.

 

Informeer voor het Atrium bandenspanning monitor systeem bij uw bandenspecialist of motorfietsspecialist. De adviesverkoopprijs voor het TPMS-2 systeem voor de motorfiets ligt op € 149,00 (incl. BTW).

 

Bron: Atrium Enterprises

 

post-2096-1228669477_thumb.jpg

 

 

optie 2:

 

Producteigenschappen

• D.I.Y. (Doe het zelf)-installatie

U schroeft eenvoudig de sensoren op de bandventielen als vervanging van de ventieldopjes.

• LCD-Monitor

De LCD-Monitor toont de bandspanning, de temperatuur en de batterijstatus.

• Hoge resolutie bandenspanningcontrole

Controlenauwkeurigheid van + /- 1 psi (0,07 bar).

• Indicatie van de transmissiestatus

De sensoren geven automatisch de spannings- / temperatuurgegevens aan de LCD-monitor door.

• Indicatie van de batterijstatus

LCD en iedere afzonderlijke bandspanningsmeter beschikt over een waarschuwingsindicatie bij een lage

batterijspanning. Wanneer de LCD-monitor of de TPMS-sensor op het wiel een te lage batterijspanning heeft,

kan de gebruiker de batterijspanning via de LCD-monitor controleren.

• Diefstalbeveiliging

Iedere sensor is van een diefstalbeveiliging voorzien. Daarmee fixeert u de bandspanningsmeter aan het bandventiel.

• Waarschuwingsmeldingen

Zou bij het rijden met het voertuig de bandspanning abnormaal, hoger of lager dan de ingestelde grenswaarde,

blijken te zijn, dan geeft de LCD-monitor waarschuwingsmeldingen.

• Uiterlijk

Wanneer de TPMS-sensor aan de band wordt bevestigd, benadeelt dat het uiterlijk niet. De afmeting van

TPMS-sensor is slechts 20.5 mm x L 20 mm.

 

post-2096-1228669548_thumb.jpg

 

 

Optie 3:

 

 

http://www.polo-motorrad.de/product/162669...tdetails.0.html

 

post-2096-1228669609_thumb.jpg

 

post-2096-1228669616_thumb.jpg

 

post-2096-1228669627_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Optie 3 had ik, welliswaar met andere display, 2 jaar eerder ofzo ook al eens gezien. nadeel is dat voor de bevestiging en batterijvervanging je band er ff af moet. (of werkt hij op bewegingsenergie? Zou wel slim zijn!) Voordeel is een sensor die niet gejat kan worden en niet bloot staat aan vuil en weersinvloeden. Denk dat dat de werking ten goede komt. Display van optie 3 vind ik overigens foei-lelijk maar wel duidelijk door de verlichting.

 

Ik wacht wel ff af; lijkt me wel een nuttig apparaatje. Vaak controleer ik toch te weinig merk ik.

Of ik hem aanschaf ik afhankelijk van de uiteindelijke prijs en keuze voor systeem 1, 2 of 3. Weet zelf nog niet of naar welke mijn voorkeur uitgaat.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frank (AFS motorparts) wist me te vertellen dat optie 2 niet geschikt is voor de motor.

dus 1 en 3 blijven over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik heb de Atrium enkele duizenden kilometers laten testen door een beroepsrijder. Deze was (behalve over de bevestiging op het stuur) zeer positief. Ook de temperatuurmeter werkt niet echt betrouwbaar (rijlucht koelt te veel).

Een volledig verslag volgt binnenkort wel, zodra ik dat binnen heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus samengevat is de drukmeting goed maar voor de rest is het niks?

 

is de betrouwbaarheid van de bandenspanningweergave dan ook gemeten met andere (geijkte) apparatuur?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus samengevat is de drukmeting goed maar voor de rest is het niks?

 

is de betrouwbaarheid van de bandenspanningweergave dan ook gemeten met andere (geijkte) apparatuur?

Zo zou ik het niet willen stellen......

De drukmeting is goed, de temperatuurmeting is door afkoeling met rijwind onbruikbaar (bij stilstand wel goed). De montage op het stuur werkt eigenlijk alleen als je een normaal stuur hebt (een klemmetje om de buis). Wil je hem anders bevestigen, dan moet je een andere montage maken.

De kwaliteit van de unit is goed, de afleesbaarheid en alarmfunctie werkt ook goed. De opname sensoren geven weinig tot geen onbalans in de wielen (ook niet bij rubberen ventielen). Ze zijn ook goed te monteren en te borgen.

Vergelijk met geijkte bandenspanningsmeters geeft een lagere dispaywaarde van 0,2 Bar op een bandenspanning van 3 Bar. Ik weet nog niet of dit exemplarisch is of standaard. Op zich geen probleem, gewoon 0,2 Bar optellen bij de afgelezen waarde......

De alarmsignalering bij lekke band werkt goed, de testrijder kreeg op de snelweg onmiddelijk in de gaten dat het rode alarmlicht ging knipperen (de waarde waarbij dit moet gebeuren is instelbaar).

Link naar reactie
Delen op andere sites

De montage op het stuur werkt eigenlijk alleen als je een normaal stuur hebt (een klemmetje om de buis). Wil je hem anders bevestigen, dan moet je een andere montage maken.

wij hebben hier natuurlijk allemaal een 'niet normaal stuur' :dry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij hebben hier natuurlijk allemaal een 'niet normaal stuur' :dry:

Dat klopt. Ik zal eens kijken of ik een montagebeugel kan maken die op de kroonplaatklemschroef gemonteerd kan worden.

 

nog even wachten tot het uitontwikkeld is en dan is het mischien wel een leuke speeltje. Voor de rest zie ik echt het nut niet van zoiets.

Het nut is dat je gewaarschuwd wordt bij te lage bandenspanning. Dat scheelt enorm in bandenslijtage, weggedrag en brandstofverbruik. Ook mijn testrijder was er zeer over te spreken dat hij vroegtijdig gewaarschuwd werd op de snelweg dat hij een spijker had opgepikt, zodat hij op tijd kon stoppen voordat hij zijn band helemaal kapot had gereden, of erger nog, ten val was gekomen bij de eerste bocht.....

Best kans dat je dat nooit zal gebeuren, maar een extra waarschuwing kan heel prettig zijn. Daarnaast hoef je niet voor elke rit je bandenspanning te controleren, contact aanzetten is meteen aflezing bandenspanning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt. Ik zal eens kijken of ik een montagebeugel kan maken die op de kroonplaatklemschroef gemonteerd kan worden.

 

 

Het nut is dat je gewaarschuwd wordt bij te lage bandenspanning. Dat scheelt enorm in bandenslijtage, weggedrag en brandstofverbruik. Ook mijn testrijder was er zeer over te spreken dat hij vroegtijdig gewaarschuwd werd op de snelweg dat hij een spijker had opgepikt, zodat hij op tijd kon stoppen voordat hij zijn band helemaal kapot had gereden, of erger nog, ten val was gekomen bij de eerste bocht.....

Best kans dat je dat nooit zal gebeuren, maar een extra waarschuwing kan heel prettig zijn. Daarnaast hoef je niet voor elke rit je bandenspanning te controleren, contact aanzetten is meteen aflezing bandenspanning.

 

 

Ik weet niet hoe het bij jou zit maar ik heb het gelijk in de gaten als de bandenspanning te laag is.

Ik zie dit soort dingen nou echt niet als als iets waar je als motorrijder niet zonder kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou precies hetzelfde zeggen....

Echter, dit was een zeer ervaren rijder (=instructeur), met 40.000km per jaar, en ruim 20 jaar ervaring......

Hij heeft het op zijn dienstmotor niet gemerkt vanwege wat wind, hoge snelheid (200+) en andere factoren.

Pas toen de bandenspanning terugliep naar 2.5 Bar en het alarm afging kreeg hij het in de gaten. Een paar minuten later was de band helemaal leeg.

Als hij het pas later had gemerkt, dan is de band onherstelbaar beschadigd (maakt in dit geval niet uit, zij repareren nooit), maar had hij ook ten val kunnen komen.

Maar goed, je kan nooit elk risico vermijden......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...