Ga naar inhoud

Verschil verbruik 1e en 2e "generatie" VFR 800 Fi


vfroem
 Delen

Aanbevolen berichten

Discussies over het brandstof verbruik bij een combinatie van (relatief) weinig km's en hobby/plezier wil ik graag voorgoed uit de weg ruimen met onderstaand voorbeeld:

 

 

Bij 10.000 km op jaarbasis:

 

bij verbruik 1 op 14: 714 liter brandstof

bij verbruik 1 op 12: 833 liter

 

119 liter verschil bij 10.000km per jaar (bij 5.000km per jaar hebben we het over 80 euro brandstof voordeel)

 

Volgens mij weegt dat niet op tegen het prijsverschil bij aanschaf....

(1x minder naar je schoonmoeder rijden en je hebt '2x' voordeel :P )

 

 

 

 

En als je een beetje kilometers draait is zo'n tweede generatie zo gek nog niet, scheelt nogal aan de pomp!

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil is in de praktijk groter, weet ik uit eigen ervaring, en in mijn geval scheelt het € 250.- per jaar.

Jij mag er anders over denken, maar dat vind ik serieus geld.

VFRikus

p.s. ik heb er niet voor niets bij gezet:

als je een beetje kilometers draait
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook een brandstofslurpende '99er en vind het heerlijk!! Motor is erg happig en dat is een '00-'01 simpelweg niet. Door de upgrades is het felle er wel een stuk vanaf en dat is een beetje jammer.

 

Ik rij er een dikke 20.000km mee per jaar, het verbruik is gemiddeld 1 op 13.5. De langzame 800 zal ongeveer met mijn rijstijl 1 op 18 verbruiken.

Maar, eerlijk is eerlijk, even een klein rekensommetje;

Verbruik '99 op 20.000km; 1481ltr

Verbruik '00 op 20.000km; 1111ltr

Verschil van 370ltr x de prijs van een litertje 95 €1,22 = €451,-

 

Veel geld?

reet9dgab2.gif

 

Ik heb trouwens ook wel eens 1 op 18 gereden met mijn Viffer tijdens een toertocht met duo. Maar die was ook wel erg saai.

 

Ik rij 4500km woon werk per jaar en die doe ik altijd erg netjes, de rest van de 20.000 is voor mij pure hobby, ontspanning en ontstressen. Die kilometers worden altijd flink sportief gemaakt en dus vind ik het wel lekker dat je dan eens goed aan het gas kunt gaan hangen.

 

Ik kan me wel goed voorstellen als je een echte toerder bent dat dan best een beetje trekkracht wil inleveren voor (bij 20.000) een besparing van bijna 500 euro. Daarintegen denk ik ook wel dat er hier een hoop zijn die dat bedrag in een jaar ook weggooien aan onderhoud dat eigenlijk nog niet had gehoeven of modificaties waar de motor echt niet zuiniger of sneller van rijdt.

 

Kortom, denk dus niet dat de meeste motorrijders om die 500 per jaar verlegen zitten. (Als ze dat al redden, moeten ze 20.000 voor rijden.)

 

 

 

 

En sowieso heb ik een rode, dat zijn altijd de snelste!! :pfft:

 

^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch jammer Danny dat jij een vloeiender werkend motormanagmant syteem vertaald in langzamer. Zowel in acceleratie, vermogen en koppel zit praktisch geen verschil. Alleen is de brandstof lucht verhouding over de gehele linie geoptimaliseerd.

Dit komt ten goede aan de brandstofconsumptie en aan de "drivebility" van de motor.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

nja danny, ik wil jou rijstijl eerder omschrijven als flink doorknallen, in een uurtje van arcen naar nijmegen (binnendoor !!!) vind ik niet meer sportief rijden ;) wil ik in jou voordeel natuurlijk wel erbij zetten dat dit ook met duo was :D

 

maar goed ik rijd als ik gewoon effe wil uitwaaien ook 1 op 14 maar boeien, tis een hobby en hobbys kosten geld...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja,..........maar als ik met mijn 2001 uitvoering mijn hobby hetzelfde kan uit oefenen en aan het eind van de rit € 450.- kan overhouden voor eh...........nog meer rijden!!!!!! :pompom:

VFRikus

p.s. de bil partij van Janny is niks mis mee, trouwens. :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op papier liggen ze misschien niet zoveel van elkaar af maar in de praktijk moet ik Danny toch gelijk geven dat de 98/99 wat feller en sneller is dan de 00/01.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet, ik heb een 98er gehad en ik ervaar mijn 2001 alleen maar als soepeler en wat dat betreft spreken de gegevens voor zich.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met alle respect, maar dat is in de praktijk voor de niet-Rossi's onder ons een test waar je nooit uitkomt. Als de 98-er 1 seconde of een halve seconde eerder op het gas gaat houd de 00-01-er 'm niet meer bij. Andersom zal hetzelfde gelden... Ik merk dat al met andere motoren. of je nu in 3.4 of 3.5 seconde op de 100 zit, diegene die het eerst het gas open trekt is er als eerst...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is het ongekeerd. Ik had een 2000 en ben nu naar een 1998 gegaan. Eerder door toeval! Moet wel zeggen dat ik soms moeite had bij de 2000 en zijn on/off karakter in soms schokkerig zijn in de lagere toeren. De 1998 is op dat vlak vloeiender. Rijdt wat soepeler. Krachtverschil merk ik nauwelijks. Mij kan het ook niet echt schelen dat de 98 meer verbruikt.

Wel een argument is dat de eerste serie een minder grote katalysator heeft en dus meer V4roffel geeft met een open pijp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de twee ook na elkaar gehad en de 2000 is zeker niet trager (allebei 260+ op teller), wel wat voller in het middengebied. Zowiezo zullen er verschillen zijn tussen individuele motoren, los van het bouwjaar. Belangrijkste is dat ik nu 400 km op een tank rij, voorheen 300 km. Die actieradius is een ongekende luxe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...