Jump to content

Vizier open, dicht of allebei?

Share

Hoe heb jij je vizier tijdens het rijden?  

146 members have voted

1. 1. Kies een optie

• Altijd dicht
      8
    • Altijd dicht behalve uitzondering als ik stil sta
      33
    • Altijd open
      1
    • Open binnen de bebouwde kom (snelheid < 50km/u)
      31
    • Altijd op een kiertje
      8
    • Altijd op een kiertje tenzij hoge snelheid
      37
    • Afhankelijk van weer/temperatuur
      24
    • Anders namelijk... (leg uit)
      5

Recommended Posts

Mijn Schuberth S1 heeft hiervoor een soort ventilatiestand, waarbij het vizier slechts een paar mm open blijft staan.

:withstupid:

mijn Shoei Syncrotec heeft dat ook, werkt super.

En tevens is een systeemhelm niet stevig genoeg (volgens Arai dan).

daar zijn ze het bij Shoei en Schuberth roerend mee oneens en ik ook.

moderne systeem helm is echt even stevig als een gewone integraalhelm.

Daarnaast, leuk weetje. Onderzoek heeft een paar jaar geleden al aangetoont dat een frontale aanrijding met 50 kilometer of meer dodelijk is. Als je het overleeft moet je gewoon een staatslot halen want dan heb je veel geluk.

ik ben met 50-70 km/h achterop een (bijna) stilstaande auto geklapt, Shoei systeemhelm heeft wel alles heel gehouden terwijl ik met mijn hoofd de auto vol heb geraakt. ;)

staatslot heeft die maand helaas niets opgeleverd. :1210:

Bij mij inderdaad ook geheel afhankelijk van het weer en de snelheid waarmee ik rijd.

Tussen de file door en bij het stoplicht voor een groot deel open.

File opgehouden of helemaal dicht of op een heel klein kiertje.

Bij regen en/of mist op een klein kiertje om het beslaan tegen te gaan.

Greetz,

CassiusZ

Bij mij inderdaad ook geheel afhankelijk van het weer en de snelheid waarmee ik rijd.

Tussen de file door en bij het stoplicht voor een groot deel open.

File opgehouden of helemaal dicht of op een heel klein kiertje.

Bij regen en/of mist op een klein kiertje om het beslaan tegen te gaan.

Ik had het zelf niet beter kunnen omschrijven. Of m.a.w. :withstupid:

Groeten,

Rob

Denk dat we wel weer vast kunnen stellen net als bij andere topics in het rij- en kijktechniek dat het gewoon weer een kwestie is van waar je jezelf prettig bij voelt en je het je eigenlijk niet door een ander voor kan laten schrijven.

Normaliter rijd ik met een gesloten vizier. Een vliegje of steentje tegen je hoofd met 100 km/h is geen prettig gevoel! Ook heb ik nog wel eens last van rijdende koekblikkers, die net hun voorruit aan het schoonmaken zijn als ik langskom. Dat spul schijnt niet goed te zijn voor minder hard materiaal dan glas!

Omdat ik brildragend ben, rijd ik nogal eens (bij hogere temperaturen en lagere snelheden) met het vizier open. Ook bij verkeerslichten klap ik het vizier graag open. Motorrijden is toch ook vooral ervaren, dus kijk ik graag om me heen en ruik ik de geuren om me heen beter met een open vizier. Alleen jammer van die uitlaatgassen om me heen! ;)

Ik heb ook een Airoh met zonnescherm en dat werkt bij hogere zonnestanden wel fijn inderdaad. Bij een lage zonnestand moet je je hoofd al gauw meer buigen en dan rijd ik toch liever met een zonnebril. Het zou voor mij wel een voordeel zijn, als er helmen op de markt kwamen, die een automatisch zonnevizier zouden hebben. Ik hou toch liever m'n handen aan het stuur, rommelen aan je helm is niet handig met handschoenen aan en 120 km/h vlak voor een tunnel.

Guest Benny
Ik heb ook een Airoh met zonnescherm en dat werkt bij hogere zonnestanden wel fijn inderdaad. Bij een lage zonnestand moet je je hoofd al gauw meer buigen en dan rijd ik toch liever met een zonnebril. Het zou voor mij wel een voordeel zijn, als er helmen op de markt kwamen, die een automatisch zonnevizier zouden hebben. Ik hou toch liever m'n handen aan het stuur, rommelen aan je helm is niet handig met handschoenen aan en 120 km/h vlak voor een tunnel.

Ik heb geen problemen met de laagstaande zon om heel eerlijk te zijn, maar het klopt inderdaad wel dat het zonnevizier niet helemaal tot onder doorloopt.

De knop op mijn helm weet ik wel te vinden, ook bij 120 km/h en bij nog wat meer ook wel. Een auto die zonder licht in de tunnel rijdt zie je anders ineens wel heel erg laat weet ik inmiddels uit ervaring :D

daarom ben ik zo blij dat bij mijn schuberth R1 de knop van het zonnescherm zo groot is

Bij de S1 hetzelfde verhaal. Als je je hand er langs haalt (hoeft geen vinger te zijn) klapt hij om.

• 2 years later...

Ik rij eigenlijk het liefst met mijn vizier op een klein kiertje. Snelweg echter volledig dicht.

Ik heb een donker vizier, dus s'avonds moet ik wel met open vizier rijden, maar het komt amper voor dat ik in het donker rij.

Heb ook wel een blank vizier, maar het wisselen gaat niet echt snel.

Conclusie, ligt aan de situatie...

• 1 year later...

Ik hou in principe mijn vizier dicht met mijn Shoei.

Zodra de snelheid eruit gaat en het vizier begint enigzins een beetje te wasemen, dan zet ik mijn linkerhand even snel op de ventilatie heveltje om het vizier een mm te lichten.

Werkt probleemloos met handschoenen aan.

Ben een keer van een 80 km/u weg Boxtel ingereden waar je 50 mocht, je raad het al 80 rijden en gas los en vizier open klappen-beng, meteen een dikke hommel in mijn linkeroog.

De klap was alsof ik een klap voor mijn ... kreeg en kon de motor rechtop in de berm tot stilstand brengen.

Dus conclusie voor mij is-altijd het vizier dicht wanneer er gereden wordt, ook al is het 50 of zelfs 30 in de bebouwde kom.

Of TIP..................................een Raleri anti fog vizier, welke je in je eigen vizier plaatst. :worshippy: Werkt perfect.

groeten

Lex

Edited by Essers_68

• 5 weeks later...

Binnendoor en proviciale wegen rij ik altijd met vizier open ,maar wel altijd een goede kwaliteit zonnebril op

alleen op hele warme heb ik hem wel eens dicht voor de vliegen/wespen zo fijn als je er een op je gezicht krijgt :schater: of als het koud is maar onder de 5 graden rij ik niet meer

op de snelweg tot 110 op een kiertje daarboven vizier dicht

Beslaan van het vizier heb ik heel zelden last van met de Shuberth S1 Pro helm met de vorige hjc helm ( deze is bijna 3 keer zo duur ) was dat echt een drama na een flinke regenbui

Een goede helm is echt een must vindt ik om meerdere redenen , kwaliteit schaal die om je hoofd zit /bedienig kwaliteit vizier/ het aantal db,s dat die maakt en niet buldert/ ventilatie systeem/ en deze schuberth heeft ook een systeem wat zorgt dat bij een ongeval de helm niet van je hoofd kan worden getrokken

Kun je die laatste zin verduidelijken? Je bedoelt na een ongeval dat de hulpverleners je helm niet kunnen afnemen? (Lijkt me niet dat ik dan zo'n helm koop....) Of tijdens het ongeval? En heet het systeem in het laatste geval niet gewoon riempje?

Ja als je een ongeval krijgt tuurlijk kun je hem wel gewoon afzetten als je het riempje loshaalt

zie bijgevoegde foto ,je krijgt hem niet van je hoofd getrokken als je aan de achterkant trekt wel eens getest

post-5547-0-40942500-1357140291_thumb.jpg

Edited by Green VFR

Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...