Ga naar inhoud

,


vfrnold
 Delen

Aanbevolen berichten

kan inderdaad een co tester overnemen voor 75 euro, alleen de waarde voor de vfr ????(of kan ik de waarde van een doorsnee auto overnemen)

 

of even bij bv motoport opvragen

 

 

Als je rond de 4% zit, loopt hij denk ik wel heel aardig. Nog mooier is het, als de meter de air/fuel ratio aangeeft, dan weet je zeker dat je goed zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarde is ook niet zo belangrijk. Wel dat ze alle vier gelijk zijn!

VFRikus

 

 

Nou....... Als ik slechts 0,5 zou meten, zou ik toch wel de kriebels krijgen en een visioen van een gat in een zuiger ;)

 

 

Als ik me goed herinner, zat de fiets van Mothergoose bij een lamba waarde van 1 op 4 tot 4,5 % co, dus als daar ergens met een co meter op wordt gemikt, kom je denk ik een heel eind.

 

En inderdaad voor alle carbs de gelijke waarde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4,5 % CO bij lambda 1 komt mij een beetje raar voor. Afgezien daarvan gaat dit toch voor stationair op en daar krijg je geen gat van in een zuiger.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

vergelijk je geen waardes van een auto met kat eronder en een carburatie motorfiets. Misschien dat het iets lager lag en ik in de war ben met een andere meting, maar co zal zeker niet op 0,5 ofzo gezeten hebben, dat lag hoger. En op zich heb je gelijk, dat een waarde bij stationair lopen geen gat in een zuiger veroorzaakt, maar de meeste motoren die ik tegenkom en die te arm staan afgesteld, hebben dit over het hele toerenbereik, meestal door een open pijp te monteren, met vaak ook nog een open filter, zonder de boel opnieuw af te stellen en dan wordt het toch wat riskanter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de CO waarde behorend bij lambda is 1 mag ook zonder kat en ook bij een motorfiets niet veel hoger zijn dan ronde de 1 a' 2.5

vol %. Als je CO hoger wordt giert je lambda uit de pas, als je CO te laag wordt voro het goed functioneren van de betreffende motor idem.

Een open pijp zal je bij een carburateur motor moeten compenseren met je hoofdsproeier en verder is het enige dat je met schroeven kan regelen het stationair, wat overiens wel weer van belang is bij het overnemen naar deellast.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit vind ik wel interessant. Je kunt dus gaten boren in je uitlaatbochten en daar iets op lassen (wat precies? hoe kun je dat open en dicht doen?) en dan daarop een co-meter aansluiten. Vervolgens kun je dan d.m.v. het stellen van de luchtstelschroef de motor precies goed afstellen?

 

Moeten die gaten echt op de uitlaatpijpen komen die op de cilinder zitten, of ,mogen ze ook op de pijpen van de collector komen? Want bij de achterste pijpen kan ik niet komen.

aangepast door Jorik
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gat boren van een millimeter of 8,5 - 9 en daar las je een M8 moer op. Je kan hem dan afstoppen met een hele korte M8 bout die de lengte van de moer heeft.

Je moet het voor de collector doen, want dan kun je per cilinder meten. In en na de collector, de naam zegt het al, niet meer.

Als je wilt meten kan een pijpje in de moer draaien waar je een CO meter op aansluit.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de CO waarde behorend bij lambda is 1 mag ook zonder kat en ook bij een motorfiets niet veel hoger zijn dan ronde de 1 a' 2.5

vol %. Als je CO hoger wordt giert je lambda uit de pas, als je CO te laag wordt voro het goed functioneren van de betreffende motor idem.

Een open pijp zal je bij een carburateur motor moeten compenseren met je hoofdsproeier en verder is het enige dat je met schroeven kan regelen het stationair, wat overiens wel weer van belang is bij het overnemen naar deellast.

VFRikus

 

 

Voor een goed functioneren zal je ook de stationair sproeier moeten vervangen, enkel de luchtstelschroeven is niet voldoende.

 

CV carbs afstellen is geen makkelijke klus, gezien de mogelijkheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...