Ga naar inhoud

Vraagbaak Installatie problemen PRO-OILER 2009/2011


VFRemco
 Delen

Aanbevolen berichten

I.v.m. de lopende groepsinkoop PO heb ik deze topic geopend om de aanwas aan vragen te beperken tot 1 topic.

De linken hieronder over de installatie van de PO zijn duidelijk en met foto's.

 

Graag andere vragen over installatie ook hier vragen zodat alles een beetje centraal blijft.

 

Succes !!

 

Installatie hulp KLIKKERDEKLIK van een VFROC lid.

Of nogmaals installatie hulp KLIKKERDEKLIKKERTJE een hele duidelijke, wel int Engels.

Aftappen speedmeter/stroom.

Welke olie/schema en nogmaals olie/schema.

aangepast door Silver Surfer
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 216
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Voor de liefhebbers alvast een paar foto's hoe het bij mij zit.

 

Waarbij

Foto 1 en 2: De bedrading in aanbouw waarbij de tweede foto niet echt scherp maar gaat om het idee.

Foto 3: Plaatsing van het bedieningspaneel. Op deze plaats niet zonder iets te gaan verzitten af te lezen tijdens het rijden. Sommige mensen vonden het zonde dat ik in de kuip geboord had maar als ik de motor verkoop gaat de PO toch mee.

Foto 4: Bevestiging van de draad van het bedieningspaneel.

Foto 5: Slang naar de norzel wederom ergens doorheen geboord zelfde verhaal als bij foto 3.

Foto 6: Plaats van het tankje. Word tegenwoordig door een poetsdoek rechtop gehouden omdat ie een paar keer is omgevallen.

Foto 7: Bedrading klaar en dicht geschroefd.

 

Mist er een foto van de bevestiging voor het signaal van de snelheidsmeter. Helaas geen foto van. Ik heb hem afgetapt bij de gever op het voortandwiel maar dat zou ik bij een volgende niet meer doen maar zou ik de draad opzoeken bij de ECU.

post-1311-1246397427.jpg

post-1311-1246397447.jpg

post-1311-1246397466.jpg

post-1311-1246397491.jpg

post-1311-1246397503.jpg

post-1311-1246397517.jpg

post-1311-1246397653.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens de PO afgesteld is moet je dan nog dikwijls aan het bedien display zijn? Ik zou dit liever ergens uit het zicht monteren (onder het zadel of zo)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen als je tijdens het rijden, door regen bijvoorbeeld, een andere afstelling wil kiezen. Verder kom je er weinig aan.

Ik heb hem trouwens op de kroonplaat zitten en dan het kabeltje om het balhoofd onder de tank door naar achteren.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel foto's van de plaats waar de voorraadvat zit bij een VTEC heb ik nog niet gezien.

Daar ben ik wel benieuwd naar, ik heb eigenlijk niet veel zin om hem op z'n zijkant te monteren zoals in bovenstaande link.

Wie o wie heeft voor mij een foto hoe die bij zijn VTEC is geplaatst.

 

Bvd Remco.

Link naar reactie
Delen op andere sites

;)

 

Voor eventuele andere belangstellenden: ga naar http://www.pro-oiler.com/ en klik in het menu aan de linkerkant op "Gallery". Je krijgt dan een lange lijst met motortypen, die je aan kunt klikken om voorbeeldfoto's van montage op dat type te zien. Onder het menu "Download" staat een aantal interessante documenten met tips en FAQ's met betrekking tot de montage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen als je tijdens het rijden, door regen bijvoorbeeld, een andere afstelling wil kiezen. Verder kom je er weinig aan.

Ik heb hem trouwens op de kroonplaat zitten en dan het kabeltje om het balhoofd onder de tank door naar achteren.

VFRikus

 

Dat kabeltje is niet het probleem ik vindt het alleen een lelijk ding dat ik liever uit het zicht heb :blush:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een rare vraag,

 

maar waarom plaats je de nozzle niet bij het voorste tand wiel....daar heb je geen last van eventuele fling of of zie ik dat verkeerd.

Ik begrijp ook wel dat het voorste tandwiel sneller draait dan het achterste en dat daardoor centrifugaal krachten groter zijn maar aangezien het voorste tandwiel meer is in gesloten heb je minder troep op je motor. Lijkt mij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rare vraag!

 

Raar antwoord ;) Heb 't inderdaad ook overwogen. Inbouwen kan lastiger zijn, wat minder ruimte. Wegwerken van de leiding kan wellicht mooier / meer uit het zicht. Flinf-off (over)last? als de olie van de ketting "flingt" zou 't wel eens niet eens zoveel uit kunnen maken. En ja, die centrifugaalkracht, tuurlijk, als de olie maar vanuit de nozzle richting ketting gaat niet?

 

In algemene zin heb je bijna per definitie minder troep met een Pro-Oiler dan met een met los kettingvet gesmeerde ketting.

Mits goed afgesteld natuurlijk.

 

Ben benieuwd of 't je lukt, heb er nog geen foto's van gezien

Maak eens een goede eerste indruk, succes!

 

Bullmoose

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mijn logica heeft dat te maken met de omtrek van het kettingwiel.

Het smeerpunt zit normaal onder aan de ketting en tijdens de omtrek over het kettingwiel draaien de rollen van de ketting waardoor het vet/de olie mooi tussen de rollen komen.

Zet je de nozzle op het voorste kettingwiel dan zijn de rollen niet volledig rond geweest waardoor het smerend effect (te) klein(er) is en dus de levensduur van de ketting korter zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens het knutselen kom je toch verrassende dingen tegen.

Ge-popnagelde zij-kappen, bouten die te roestig zijn om te draaien (door boren dus).

maar al met al was het goed te doen voor een motor knutsel leek als ik.

Ik heb de handleiding van de 1e link gebruikt.

Hieronder dezelfde volgorde met een paar aanpassingen die ik nodig vond.

Ik heb de leiding van de toevoer nozzle anders gedaan dan hieronder.

Ik zie nu nagenoeg geen draad lopen van de zijkant.

 

Installatie:

- Verwijder de handgrepen voor de passagier. (indien gemonteerd)

- Verwijder de bouten welke het achterste kuipdeel vasthouden en schuif het deel naar achteren.

- Ontkoppel de achterlichtunit (4 stekkers). De stekker naar de kentekenplaatverlichting kan blijven zitten.

- Leg het kuipdeel met achterlichtunit op een veilige plaats.

- Verwijder het linker kuipdeel volledig.

- Leg het kuipdeel op een veilige plaats.

- Verwijder de voorste bouten van de tank en zet deze omhoog.

- Plaats het oliereservoir onder het achterste subframe-deel.

- Bevestig de ontluchtings-slang aan de beugel waar het slot van het zadel zit.

- Plaats de pomp op het kunstof. Denk aan de riching. (zie pijl op de pomp)

- Maak een stukje slang op maat en koppel dat tussen de pomp en het reservoir.

- Boor twee gaatjes in de junction-box : eentje aan beide zijden 5,5 mm is groot genoeg

- Door het achterste gaatje de volgende kabels : rood/zwart/blauw en de 2 zwarte van de pomp.

- Gebruik krimpkous om de kabels bij elkaar te houden.

- Massa : Zwart; Zet deze vast met een oogje onder de bout van het zadelslot.

- +12 Volt : Rood; tap deze af van het achterlicht, dat is degene met 3 draden, gebruik de bruin/blauwe draad

- Snelheidssensor : Blauw; Laat deze kabel lang om later aan te sluiten.

- Pomp : Zwart; Nog niet aansluiten. Eerst de elektronica controleren.

- Plaats de controllerunit op het dashboard en trek de kabel langs de linkerzijde langs de remleidingen.

- Laat de kabel langs de accu lopen, onder het subframe-deel door naar de junction-box.

- Laat parallel aan de zwarte controller-kabel de blauwe signaal-kabel lopen.

- Sluit de blauwe kabel aan op de contrastekker van de signaal-gever. Roze draad zit in de draad-boom voor je koelvloeistof reservoir.

- Monteer de witte olie-slang zoals op de foto's. Zorg voor ruime bochten.

- Boor boven de locatie van de nozzle een gaatje van 5 mm in de ketting-kap.

- Maak de ketting en het tandwiel schoon en monteer de nozzle en sluit deze aan. Doe voorzichtig !!!

- Controleer of de nozzle geen herrie maakt en het achterwiel beide kanten op kan draaien zonder problemen.

- Sluit alle verbindingen aan behalve de pomp. Zet contact aan en kijk of de controller functioneert. Bij mij zei die CF Error (niet aangesloten pomp komt dat door denk ik.)

- Sluit de pomp aan en doe een Prime (zie manual Pro-Oiler). Check of de pomp tikt.

- Vul het reservoir met olie en doe meerdere Prima acties. De leidingen vullen zich langzaam.

- Controleer of er nergens olie uit leiden lekt.

- Programmeer de controller volgens de handleiding. Check de correctiefactor of gebruik 10.70

- Stel de controller in op tabel 16 (wordt veel gebruikt voor een VFR) en op setting '3'.

- Check of de controller signaal van de snelheidssensor ontvangt. (zie manual Pro-Oiler)

- Check of er geen last van EMI is (zie manual Pro-Oiler)

- Als alles goed is bevonden, de kabels vastzetten met tie-wraps en de kuipdelen weer monteren.

- Maak een proefrit !!!

aangepast door Silver Surfer
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...