Ga naar inhoud

Momentsleutel gekalibreerd


Bullmoose
 Delen

Aanbevolen berichten

Enige tijd geleden een nieuwe momentsleutel aangeschaft van het gerenommerder fabrikaat "Powerfix" bij de landelijke gereedschappenketen voor de profesionele gebruiker "LIDL". Je zou vraagtekens kunnen plaatsen bij de kwaliteit en nauwkeurigheid van dit meetgereedschap. Dat laatste blijkt voor het moment, onbedoelde woordspeling, niet nodig gezien het onderstaande kalibratiecertificaat;

 

post-1207-1247559623.jpg

 

post-1207-1247559647.jpg

 

 

En voor de volledigheid de bijbehorende conversietabel en handleiding

 

post-1207-1247559683.jpg

 

post-1207-1247559731.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf heb mijn momentsleutels gecontroleerd volgens onderstaande procedure, omdat ik wilde weten of ze echt wel 'klopten'. Klinkt amateuristisch, maar dat valt best wel mee! Bovendien is het snel uit te voeren. Wel heb je een redelijk goede keukenweegschaal en personenweegschaal nodig.

 

- massa (gewicht) van de momentsleutel bepaald met een keukenweegschaal. Van dit gewicht neem je de HELFT (het massa-middelpunt ligt namelijk in het midden van de arm)

- momentsleutel op te controleren waarde gezet

- momentsleutel horizontaal in de bankschroef geklemd (met de dopaansluiting), zodanig dat de klik naar beneden is gericht

- aan het einde van de handgreep komt een emmer met water

- afstand (nauwkeurig) opgemeten tussen midden van dopaansluiting en de plaats van het emmerhandvat

- emmer gevuld met water tot hij de momentsleutel nét klikt

- emmer met water gewogen

- totaal gewicht bepaald in kg

 

Berekening:

 

lengte (in meter) x totaal gewicht (in kg) x 9,81

 

Conclusie: Het verschil tussen de ingestelde waarde en de berekende waarde was bij beide momentsleutels minder dan 10 procent. Dat vond ik heel netjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf heb mijn momentsleutels gecontroleerd volgens onderstaande procedure, omdat ik wilde weten of ze echt wel 'klopten'. Klinkt amateuristisch, maar dat valt best wel mee! Bovendien is het snel uit te voeren. Wel heb je een redelijk goede keukenweegschaal en personenweegschaal nodig.

 

Conclusie: Het verschil tussen de ingestelde waarde en de berekende waarde was bij beide momentsleutels minder dan 10 procent. Dat vond ik heel netjes.

Lijkt me een hele simpele en goede manier. Goed dat je de massa van de sleutel ook hebt meegenomen. Ligt het neutrale punt exact in het midden?

 

De emmer zorgt voor het moment en de sleutel zelf ook in jouw setup. Heb je beide waarden opgeteld voor het totale moment? Ongetwijfeld, maar toch...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me een hele simpele en goede manier. Goed dat je de massa van de sleutel ook hebt meegenomen. Ligt het neutrale punt exact in het midden?

 

De emmer zorgt voor het moment en de sleutel zelf ook in jouw setup. Heb je beide waarden opgeteld voor het totale moment? Ongetwijfeld, maar toch...

 

Uiteraard opgeteld. Het zwaartepunt van de sleutel himself ligt niet exact, maar wel ongeveer in het midden, maar als je dát verschil wilt corrigeren praat je over minimale verschillen. En dat is echt niet zinvol.

Mijn grote momentsleutel weegt 1,330 kg. Je praat dan over een toegevoegde massa van 0,665 kg (bij zwaartepunt in het midden) en met drie cijfers achter de komma ben ik al veel te nauwkeurig bezig. Eigenlijk zou je het moeten afronden op één cijfer achter de komma (signifcante cijfers dus), want een volle emmer weegt bijvoorbeeld 10,2 kg. En dat moet je eigenlijk optellen tot 10,7 kg. Dus of het zwaartepunt precies in het midden ligt of een paar cm daarvandaan maakt niet veel uit.

 

De instelling van de momentsleutel zelf is ook niet nauwkeuriger dan twee, hooguit drie cijfers.

 

In het voorbeeld hierboven zou (bij een 'armlengte' van 0,43 m) het moment op 45 nm ingesteld moeten zijn (=10,7 x 9,81 x 0,43).

 

En, wil je grotere momenten controleren? Klinkertje in de emmer o.i.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inventief die "emmermethode" !

Zoals in het rapport ongeveer te zien is was hier de standaardmethode 3 meetbereiken, 5 meetpunten, ongeveer 25% boven de minimum instelwaarde, ergens op de helft en het max. moment.

 

De referentie was hier een gekalibreerde (uiteraard) "torque-sensor", als dat de juiste benaming is.

Valt me wel op dat je meetonnauwkeurigheid 4 x groter is dan op mijn certificaat. Je zou met zo'n emmer toch preciezer kunnen, of je momentsleutel wijkt gewoon die 10% af, dat kan natuurlijk ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inventief die "emmermethode" !

Zoals in het rapport ongeveer te zien is was hier de standaardmethode 3 meetbereiken, 5 meetpunten, ongeveer 25% boven de minimum instelwaarde, ergens op de helft en het max. moment.

 

De referentie was hier een gekalibreerde (uiteraard) "torque-sensor", als dat de juiste benaming is.

Valt me wel op dat je meetonnauwkeurigheid 4 x groter is dan op mijn certificaat. Je zou met zo'n emmer toch preciezer kunnen, of je momentsleutel wijkt gewoon die 10% af, dat kan natuurlijk ook.

 

Ik denk dat jou sleutel wat nauwkeuriger (en duurder) is. En heel veel preciezer zal het met zo'n emmer niet kunnen.

Op mijn grote sleutel heb ik twee punten gecontroleerd: 30 Nm (gecontroleerd gaf 28 Nm) en 56 Nm (gecontroleerd gaf 53 Nm). In de 'emmer'-methode zit natuurlijk ook nog een onnauwkeurigheid bij het wegen! (Ongeijke weegschalen, weegbereik e.d.). Maar het resultaat vond ik best wel goed.

Ik ben er tevreden mee en durf de sleutels nu tenminste te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je vergeet er wel bij dat de kop van de sleutel zwaarde is dan de res er van.

 

en theorie zou je redelijk makkelijk het Z0 kunnen bepalen door aan een zijde eerst te wegen

en dan de opstelling om te draaien

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

komt me wel bekend voor allemaal....discusse ed...grote momentsleutel topic

aangepast door pietman
Link naar reactie
Delen op andere sites

je vergeet er wel bij dat de kop van de sleutel zwaarde is dan de res er van.

 

en theorie zou je redelijk makkelijk het Z0 kunnen bepalen door aan een zijde eerst te wegen

en dan de opstelling om te draaien

 

Daar ben ik weer. Net terug van een motorvakantie van 24 dagen...

 

De methode van wegen kan. Handiger vind ik zelf toch het volgende. Bepaal het zwaartepunt door het voorwerp - in dit geval dus de momentsleutel - zo aan een touwtje op te hangen dat het in evenwicht (horizontaal) hangt. Of, als je daar geen zin in hebt, en dat had ik niet, verschuif hem dan over een vinger en je voelt waar het balanspunt (= zwaartepunt) ligt. En - gezien het relatief lage gewicht van de sleutel zelf - moet het het zwaartepunt wel erg ver uit het midden liggen, wil het significante invloed hebben op het controleren van het moment. Wil je het gewicht van de sleutel echt elimineren, dan gebruik je een veerbalans en span je de momentsleutel VERTICAAL in. Je trekt dan horizontaal en leest de waarde af.

 

Moet je wel een nauwkeurige veerbalans hebben. En ik denk dat dit toch wat minder soepeltjes werkt met aflezen en zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ben ik weer. Net terug van een motorvakantie van 24 dagen...

 

De methode van wegen kan. Handiger vind ik zelf toch het volgende. Bepaal het zwaartepunt door het voorwerp - in dit geval dus de momentsleutel - zo aan een touwtje op te hangen dat het in evenwicht (horizontaal) hangt. Of, als je daar geen zin in hebt, en dat had ik niet, verschuif hem dan over een vinger en je voelt waar het balanspunt (= zwaartepunt) ligt. En - gezien het relatief lage gewicht van de sleutel zelf - moet het het zwaartepunt wel erg ver uit het midden liggen, wil het significante invloed hebben op het controleren van het moment. Wil je het gewicht van de sleutel echt elimineren, dan gebruik je een veerbalans en span je de momentsleutel VERTICAAL in. Je trekt dan horizontaal en leest de waarde af.

 

Moet je wel een nauwkeurige veerbalans hebben. En ik denk dat dit toch wat minder soepeltjes werkt met aflezen en zo.

Tja, dan moet je al een erg nauwkeurige veerbalans hebben (die zijn er wel met een afwijking van +/- 10% fullscale) doorrekenend met een factor 3 nauwkeuriger dan je te kalibreren momentsleutel is dat dus een max afwijking van 30% fullsvcale van je balans.

 

Zeg je gebruikt een balans van 25 kg om een momentsleutel te kalibreren met een max aanwijzing van 150 Nm dan is je nauwkeurigheid van je kalibratie 30% full scale van je balans is +/- 73,575 Nm.. :mellow: tja en als je dan het lage berijk wilt kalibreren met deze balans dan probeer je zeg de waarde van 50 Nm te kalibreren met een nauwkeurigheid van +/- 73 Nm (met een waarschijnlijkheid van 95%) dan ben je dus niet echt goed bezig!

 

Probeer de water methode met het emmertje, deze is met veel grotere nauwkeurigheid te doen, of je moet beschikken over een zeer nauwkeurige balans (en geen veer balans bij voorkeur) die dan ook nog eens goed gekalibreerd is met een kalibratie waarde op Rdg (dat is de afgelezen waarde) en niet op full scale.

 

succes

aangepast door pietman
Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan heb je een afwijking geconstateerd, wat nu?

 

Wat is een redelijke afwijking? Zelf zou ik genoegen nemen met een afwijking van 10 procent, maar ik ben maar een amateur.

 

Als je - via een redelijk nauwkeurige controle - tot de conclusie komt dat je momentsleutel sterk afwijkt, kun je volgens mij minimaal 4 dingen doen.

 

- niets doen en blijven gebruiken (niet aanbevolen)

- weggooien en een nieuwe kopen (aanbevolen)

- laten controleren bij een ijkstation (en daarna alsnog weggooien)

- schaal van de momentsleutel aanpassen of omrekenen (kun je er nog eventjes mee uit de voeten)

 

:pompom:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen zijn bij optie 3 de kosten voor een nieuwe af fabriek gecalibreerde hobby sleutel meestal lager dan het laten herstellen/ijken van een sleutel

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...