Ga naar inhoud

Afdoppen Air reduction flap.


harrrumpie
 Delen

Aanbevolen berichten

Vandaag eens in het verhaal van die mooie air reduction flap in het luchtfilterhuis gedoken.

Nou, dit zit dus op exact dezelfde manier gemonteerd als op mijn vorige motor, TDM900, gemonteerd. Bij deze motor had ik zeer positieve resultaten met het elimineren van deze klep, die tussen een bepaald toerental dicht gaat , en op die manier minder lucht door laat naar je motor.

Dit allemaal om aan de euro normen te voldoen.

Wat heb ik gedaan: Buddy verwijderd, tank los geschroefd ( 2 schroeven aan voorzijde tank bij balhoofd) en tank omhoog gezet ( stukkie hout op maat gezaagd en ertussen gezet voor het gemak)

Dan zie je op de bovenkant van je luchtfilterhuis al een cylindervormig geval zitten met een slang er aan. Deze slang komt van je injectors en zorgt voor een vacuum waardoor de klep in je luchtfilterhuis in een bepaald toerental gebied sluit en de luchtdoorlaat verminderd.

De slang heb ik los getrokken en heb hier een schroef in gedaan die er voor zorgt dat de opening in de slang GOED af sluit. Hier ook nog een ty-wrap of kabelbinder ( whats in a name) om gedaan.

Daarna ook nog een stukkie plakband om het tuitje van het cylindervormige geval gedaan . Dit alleen maar om te voorkomen dat er vuil in kan komen.

 

En nu effe over het nut van deze aktie.

 

In het afgebakende toerental gebied waarbij deze flap wordt gesloten komt er minder lucht minder lawaai en minder vermogen uit de motor.

Op deze manier voldoet de motor an de Euro normen. Minpuntje is dat je in dit toerental gebied ook een vermogensdipje kan hebben door de verminderde luchttoevoer.

Door deze flap nu te elimineren zou deze dip dan ( gedeeltelijk) weg moeten zijn en beter door dit toerental gebied te jagen zijn.

 

Bevindingen:

 

Dat kan ik niet met zekerheid zeggen, heb het idee dat de motor beter oppakt tussen de 4 en 5 dznd rpm.

kan dit echter niet met een uitdraai van een vermogensbank ondersteunen.

 

Wellicht gaat iemand dit nog eens daadwerkelijk uit voeren om te kijken of hetgeen ik heb geprobeerd, met keiharde metingen te onderbouwen.

 

Groet,

 

Harrrumpie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

de mijne is er ook tussenuit gesloopt. zoals Paul Ritzen zei, de motor moet ten alle tijden zo goed mogelijk kunnen ademen.

 

aan te rraden is idd de motor te laten afstellen, ik kan van het alleen verwijderen van de klep geen resultaten geven daar er bij mij ook nog een PowerCommander II en een Hotcam bij zijn gekomen, resultaat: + 11 PK en in het midden gebied + 15 Nm (4k - 7k toeren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik loop ook al enige tijd met het idee om dit ook te doen.

 

Ook lees ik op buitenlandse Fora dat ze ook goede resultaten behalen met de afdoppen van de PAIR slang die vanaf het filterhuis komt, links achterop.

Bij mijn vorige VTEC had de vorige eigenaar het complete PAIR systeem eraf gehaald en alles netjes afgedopt. Echter nu ik op deze rijdt (met aangesloten PAIR) merk ik eigenlijk weinig verschil, dus of dat nut heeft :? weet ik eigenlijk niet.

 

Edit: heb hem inmiddels ook afgedopt. Moet er nog wel mee rijden maar ik ben benieuwd naar het resultaat.

aangepast door VFeRlaat
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat er bij een VTEC ook zo'n rubberen slurf uit het luchtfilterhuis steekt (aan de kant van het stuur)?

 

Deze heb ik al een tijdje geleden verwijderd (VFR800FIW) en dat gaf voor mijn gevoel ook al een verbetering. Dat kan ik helaas net als jij niet onderbouwen met een meting, maar hij klinkt nu echt veel rauwer als je lekker vlot optrekt. :w

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga binnenkort bij Ritzen langs en dan haalt hij me dat ding eruit... maar dan volledig met de zekerheid dat er geen haak of oog aan zit omdat er toch stiekem nog iets aan vast hangt.

Hij schat dat ie daar een half uurtje mee bezig is dus dat zijn de kosten ook niet maar dan weet ik wel zeker dat het echt goed is gebeurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Harrrumpie, is je motor al eens gesynchroniseerd?

 

En waarom heb je niet de grijze stekker van de "bypass control solenoid valve" losgehaald?

Dit is een stuk makkelijker dan de slag loshalen en afdoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Harrrumpie, is je motor al eens gesynchroniseerd?

 

Nee, dat is volgens mij nog niet gebeurd en is wel nodig.

Heb ergens op dit forum gelezen dat er binnen de club een aantal "specialisten" zijn die ook nog eens in het bezit van een carbtune zijn. ( was jij daar niet één van???) Wellicht is het mogelijk dit een x tijdens een technische sleuteldag te doen?? of bij andere gelegenheid.

Kan natuurlijk ook naar de dealert gaan maar ik weet zeker dat iemand met meer specifieke kennis hier beter mee uit de voeten kan.

 

En waarom heb je niet de grijze stekker van de "bypass control solenoid valve" losgehaald?

Dit is een stuk makkelijker dan de slag loshalen en afdoppen.

Tja, had ook gekund, maar had toch de tank al omhoog voor inspectie van het luchtfilter, dus dat slangetje was zo afgedopt

 

Greeeeeeeeeeeeetzzzzzzzzzzzzzzzzzz,

 

Harrrumpie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb het vanavond even uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat ik er niet heel erg van onder de indruk ben.

 

Het aanzuiggeluid is wel erg mooi maar om nou te zeggen dat hij veel beter oppakt onder de 5000 toeren ... nou nee. Ik heb wel het idee dat de motor minder snel 'duikt' bij gas los en dat de uitlaten dan nog meer knallen.

 

Nou vraag ik me alleen nog af of het effect gaat hebben op het brandstofverbruik ...

Als dat nou ook geen echte verbetering is dan sluit ik alles wel weer aan ... behalve dan die rubberen slurf want het klinkt toch wel lekker zonder :lol:

 

Ik kijk het nog wel even aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof er niets van.

Winst krijgen van je verbranding, zo maar gratis.

Schakel je pc uit, en daar is je , zo gewenste vermogen...

Mss heb je de verkeerde motor gekocht?

Power, en echt motor rijden...

Brrrr das eng hoor :D

 

Groet,

Theo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga binnenkort bij Ritzen langs en dan haalt hij me dat ding eruit... maar dan volledig met de zekerheid dat er geen haak of oog aan zit omdat er toch stiekem nog iets aan vast hangt.

Hij schat dat ie daar een half uurtje mee bezig is dus dat zijn de kosten ook niet maar dan weet ik wel zeker dat het echt goed is gebeurd.

 

Hoi,

 

Ben wel benieuwd naar de resultaten.

 

Greeeeeeeeeeeeetzzzzzzzzzzzzz,

 

Harrrumpie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga binnenkort bij Ritzen langs en dan haalt hij me dat ding eruit... maar dan volledig met de zekerheid dat er geen haak of oog aan zit omdat er toch stiekem nog iets aan vast hangt.

Hij schat dat ie daar een half uurtje mee bezig is dus dat zijn de kosten ook niet maar dan weet ik wel zeker dat het echt goed is gebeurd.

Niets ten nadele van jouw monteur, maar:

Ik heb zojuist even de tank losgemaakt, (heb zoiets nooit gedaan, stelde nix voor: zadel los, 2 bouten voor los)

ding d'ruit, tank weer vast, zadel er weer op. Klaar.

Zonder overdrijven: minder dan 5 minuten! (alles moeilijker dan dit laat ik ook door de toppers van MGParts te Berlicum doen, maar de foto's elders op dit forum zagen er erg simpel uit)

 

Geluid klinkt stilstaand veelbelovend. Kan er om medische redenen op dit moment even niet op rijden, maar klinkt stilstaand erg goed.

Ben benieuwd! Voorlopig me erg happy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom het wiel opnieuw (laten) uitvinden...

Ik kon er niets over vinden (mede omdat ik niet wist hoe ze die dingen in het engels noemden) en daarom wilde ik het zekere voor het onzekere.

Zondag maar eens de tank omhoog halen en die paar stappen uitvoeren B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...